Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
callekalmar

Inte använt båten på 4 veckor, nu går min 50hk 4-takt oroligt.

Rekommendera Poster

Har som rubriken lyder inte använt min båt på några veckor. När jag nu kom ner till båten så var den rätt svårstartad. Det brukar den vara om jag inte har haft den igång på några dagar. Men nu efter ca 4 veckor så var den ännu mer svårstartad (körde på startmotorn i omgångar totalt ca 25 sekunder). Efter att den sedan hade gått igång så lät jag den gå på tomgång för att bli lite varm sedan när jag skulle köra så var den orolig, gick ojämt och högg till när jag accelererade. Den går som en påse nötter när jag kör över 1000 i varv. på tomgång så märker man att den "tappar" lite och blurrar till ibland. Jag har kollat tändstiften. Sotiga men fin gnista, torkade av dem innan montering. Tömde förgasarna på bensin och såg inget smuts eller liknande komma ut. Kan tillägga att motorn startar otroligt lätt trots detta fel. direkt när man vrider nyckeln så startar den. Motorn är i våras nyservad på marina "stor service"  

 

Mercury 50hk 4-takt årsmodell 1999. 4 cylindrig med fyra förgasare,

 

Fick rådet av marinan som utförde servicen att bara ut och köra för att se om den hoppar igång och går rent av sig själv. Men man vill ju inte förstöra något. Vad tycker ni?

 

Mycket tacksam för tips om vad felet kan vara somt eventuell åtgärd!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som rubriken lyder inte använt min båt på några veckor. När jag nu kom ner till båten så var den rätt svårstartad. Det brukar den vara om jag inte har haft den igång på några dagar. Men nu efter ca 4 veckor så var den ännu mer svårstartad (körde på startmotorn i omgångar totalt ca 25 sekunder). Efter att den sedan hade gått igång så lät jag den gå på tomgång för att bli lite varm sedan när jag skulle köra så var den orolig, gick ojämt och högg till när jag accelererade. Den går som en påse nötter när jag kör över 1000 i varv. på tomgång så märker man att den "tappar" lite och blurrar till ibland. Jag har kollat tändstiften. Sotiga men fin gnista, torkade av dem innan montering. Tömde förgasarna på bensin och såg inget smuts eller liknande komma ut. Kan tillägga att motorn startar otroligt lätt trots detta fel. direkt när man vrider nyckeln så startar den. Motorn är i våras nyservad på marina "stor service"  

 

Mercury 50hk 4-takt årsmodell 1999. 4 cylindrig med fyra förgasare,

 

Fick rådet av marinan som utförde servicen att bara ut och köra för att se om den hoppar igång och går rent av sig själv. Men man vill ju inte förstöra något. Vad tycker ni?

 

Mycket tacksam för tips om vad felet kan vara somt eventuell åtgärd!

Hade liknande problem på min motor av samma modell och fick tips att byta tändstift. Firman sa att tändstiften kan ta skada vid vinterkonserveringen. Jag hade även problem på högre varav. 

Problemen försvann vid tändstiftsbytet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar! Nu vet jag inte i vilken ordning verkstaden gjorde konserveringen och servicen. Om de bytte stiften efter eller innan konserveringen. Jag får kolla upp det. Kan man inte rengöra stiften med bensin eller nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har som rubriken lyder inte använt min båt på några veckor. När jag nu kom ner till båten så var den rätt svårstartad. Det brukar den vara om jag inte har haft den igång på några dagar. Men nu efter ca 4 veckor så var den ännu mer svårstartad (körde på startmotorn i omgångar totalt ca 25 sekunder). Efter att den sedan hade gått igång så lät jag den gå på tomgång för att bli lite varm sedan när jag skulle köra så var den orolig, gick ojämt och högg till när jag accelererade. Den går som en påse nötter när jag kör över 1000 i varv. på tomgång så märker man att den "tappar" lite och blurrar till ibland. Jag har kollat tändstiften. Sotiga men fin gnista, torkade av dem innan montering. Tömde förgasarna på bensin och såg inget smuts eller liknande komma ut. Kan tillägga att motorn startar otroligt lätt trots detta fel. direkt när man vrider nyckeln så startar den. Motorn är i våras nyservad på marina "stor service"  

 

Mercury 50hk 4-takt årsmodell 1999. 4 cylindrig med fyra förgasare,

 

Fick rådet av marinan som utförde servicen att bara ut och köra för att se om den hoppar igång och går rent av sig själv. Men man vill ju inte förstöra något. Vad tycker ni?

 

Mycket tacksam för tips om vad felet kan vara somt eventuell åtgärd!

Hade liknande problem på min motor av samma modell och fick tips att byta tändstift. Firman sa att tändstiften kan ta skada vid vinterkonserveringen. Jag hade även problem på högre varav. 

Problemen försvann vid tändstiftsbytet.

 

 

Jag har nu forskat vidare kring mina tändstift. Ringde till Båthuset i Kalmar som har servat motorn. De har inte bytt tändstiften på min så jag är osäker på dess ålder. Jag kommer därför köpa nya snarast. och återkomma om motorn går bättre. Ang vinterkonservering så får man absolut INTE spruta in någon konserveringsolja i en fyrtaktare enligt Båthuset i Kalmar. Kanske därför du hade problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, en skvätt olja i cylindrarna bruka vara normalt när man ska "konservera" en kolvmotor.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...