Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
jonsam

2-takt - Nyare båt, äldre motor eller tvärtom?

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa en styrpulpetare med 2-taktsmotor. Nu har jag två alternativ där båtmodellen är densamma. I det ena fallet är båten nyare men motorn äldre, i det andra motorn nyare och båten äldre. Det skiljer sex år mellan båtarna och 5 år mellan motorerna. Båda är 2-taktare från 90-talet...

 

Å ena sidan känns motorn som den som håller kortast tid vilket talar för den nyare motorn. Å andra sidan, om man ändå måste byta motor efter ett tag är det ju roligare med en nyare båt...

 

Priset är ganska lika för båda alternativen...

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båda båtarna och båda motorerna är lika väl skötta så ser jag det som att en motor har kortare livslängd än en båt och därmed borde den båten med äldre motor vara mindre värd (och kosta mindre).

Å andra sidan så kan en illa skött motor från 90-talet vara i stort sett skrot, oavsett om den är den nyare av dina val.

Se till att du tar med dig någon som kan mycket om dessa motorer när du unudersöker objekten. Båten kan de flesta bilda sig en uppfattning om vilket skick den är i, men ska naturligtvis undersökas ordentligt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du säger vilka motortillverkare och vilka motorer det gäller så kan vi kanske hjälpa till - de är inte likvärdiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren. Motorerna i fråga är en Johnson 70hk från -98 och en Johnson 120hk från -93. Båtarna är från 2004 respektive 1998.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan 70 och 120hk är det ju milsvid skillnad - hur ska du köra båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det stor skillnad i fråga om motorerna i sig. Men i övrigt så är båtarna jämförbara. Jag har hittat en båtmodell som jag gillar och två alternativ som båda känns intressanta. Efter vad jag kunnat läsa mig till är 70hk fullt tillräckligt så som jag tänkt använda båten. Hade åldern varit lika hade valet varit enkelt, mest hästkrafter för pengarna. Men med ålderskillnaden blir jag mer osäker....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt med liten motor är aldrig kul! Trött, törstig samt slits ofta snabbare då den får gå hårdare. Om båten är godkänd för 120hk tror jag den är trött med 70hk, det är ju nästan dubbla effekten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är i grunden godkänd för upp till 70hk. Men i fallet med den större motorn är akterspegeln förstärkt för att klara av en större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är i grunden godkänd för upp till 70hk. Men i fallet med den större motorn är akterspegeln förstärkt för att klara av en större motor.

 

Kolla vad försäkringsbolaget säger också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur mycket du hade tänkt åka per säsong och vet inte om det är en liten sjö eller ute på havet. Motorer från 93 och 98 känns inte som någon långsiktig lösning - välj gärna den bättre båten. Är motorerna körda i saltvatten har de nog inte så lång tid kvar. I en liten sjö kan man ju köra motorn tills den dör, men inget kul om den dör ute på öppna havet när det nalkas kuling :angry:

 

Visst kan akterspegel vara förstärkt, men har skrovet fartegenskaper för en dubbelt så stor motor ? Kan du försäkra båten med så stor motor - övermotorisering kan ju innebära att man kan tappa kontroll över båten i hög fart.

 

Mao några parametrar till att överväga.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte köpa en styrpulpetare med 2-taktsmotor. Nu har jag två alternativ där båtmodellen är densamma. I det ena fallet är båten nyare men motorn äldre, i det andra motorn nyare och båten äldre. Det skiljer sex år mellan båtarna och 5 år mellan motorerna. Båda är 2-taktare från 90-talet...

 

Å ena sidan känns motorn som den som håller kortast tid vilket talar för den nyare motorn. Å andra sidan, om man ändå måste byta motor efter ett tag är det ju roligare med en nyare båt...

 

Priset är ganska lika för båda alternativen...

 

Jonas

iohnsson och evinrude gjorde dåliga motorer på 80-90talet,efter Bombardier tog över är dom toppen igen,har själv ägt tre stycken evinrude,satsa hellre på en japsmotor eller Mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Det är som sagt två begagnade båtar som säljs med de motorer de har. Båda motorerna är gamla, så ett motorbyte finns inte alltför långt framåt i tiden. Men det jag försöker klura ut nu vilket som är minst dåligt av två dåliga alternativ. Om den äldre motorn med hög sannolikhet kan misstänkas ha avsevärt kortare livslängd än den nyare så är det en viktig parameter. Om man däremot kan anta att det finns ett antal år kvar på den äldre motorn är den ju mer intressant. Jag upplever inte att båten påverkas på något extremt sätt av övermotoriseringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förväntad livslängd beror på ålder, men inte helt säkert på det sätt som man tror. Efter en viss ålder vänder kurvan och begreppet äldre betyder snarare längre förväntad kvarvarande livslängd. Det är helt enkelt en markör för en grundläggande kvalitet och skötsel.

 

Ett lustigt exempel är faktiskt byggnader. Ju äldre en byggnad är, desto längre förväntad kvarvarande livslängd har den. Pyramiderna i Egypten lär överleva allas våra bostadshus.

 

En gammal motor som går bra, kan innehålla information om att motorn i sig har kvalitet samt att den har tagits om hand på korrekt sätt.

 

(Tankesättet kan inte appliceras på liv)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(nej, inte på så mycket annat heller....:))

 

Och så vitt vi vet byggdes aldrig vare sig Jonson eller Evinrude av sten.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha sett objekten skulle jag principiellt välja den mindre nyare motorn. Båten är byggd för den effekten vilket rimligen borde vara tillräckligt för den modellen. Framför allt är inte båten åverkad med förstärkningar av okänd kvalitet/utförande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Sakkunnig samt att det är mindre risk att båten skadats pga. hård körning med en för stark motor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...