Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chha

Vinterförvaring inne eller ute?

Rekommendera Poster

Nu så är det dags för att åtminstone planera lite inför vintern. Jag skulle vilja höra lite synpunkter på fördelarna med att ha båten inomhus på vintern, med inomhus menar jag då uppvärmd lokal. Det skiljer trots allt en bra hacka mot att förvara utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även stor skillnad på olika varmhallar i vissa har du inte tillgång till båten när du vill och kan därmed inte jobba med den. Du slipper vara nogran med konserveringen av motorn mm inget som fryser sönder, behöver inte titta till båten förrän det är dax att sjösätta. Optimala är en varmhall där du kan komma o gå som du villl och jobba på båten när det passar. Står du ute så ska det fixas med press går inte att vaxa o båttenmåla vid dåligt väder o man kanske får tidsnöd för att bli klar innan sjösättning om man ligger på varv som har fasta dagar att sjösätta. För att få bäst svar så får du speca lite mer hur dina förutsättningar ser ut. Har du tex träbåt o ska renskrapa o måla då är det ju rätt bra att stå i en hall kall som varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min främsta fundering är hur materialet i skrov och inredning påverkas av kyla etc, är det väsentligt skonsammare med förvaring i varmhall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt hade jag i kallhall. Min nuvarande utomhus med ställning och pressening. Ser att jag fått mycket mer svarta prickar på inredningen, även fast jag rengjorde allt med klorin och vatten bladning. Det fick jag inte i kallhallen. Körde även med fuktbollar i båten, verkade hjälpa föga...

 

Tycker kallhall räcker bra, men då måste man ju ha mer koll på motorkonservering, batterierna osv.

 

För mig så blev kostnaden som gjorde att båten fick stå ute. Snickrade ställningen själv och köpte Biltemas dyraste pressening. Kostade blev 3 månaders kallförvaring kostar. Samt att jag nu andra vinter inte får någon kostnad alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står du ute eller i kallhall måste man vara noggrann med vinterkonserverng av motor och övriga vattensystem. batterierna överlever bra om de är fulladdade men kan behöva en underhållsladdning under vintern vid nått tillfälle.

Står man ute under presenning så är ett bra tips att köra med dubbla presseningar i taket för att minimera kondens. Kör själv med biltemas billga underst och en tjockare över. Båda vita för att släppa igenom solljus till solpanelen för underhållsladdning. Se till att ha god luftcirkulation under "presenningskapellet".

 

Även om man står i varmhall så kan det vara ide att köra igenom glykol på en sjövattenkyld motor. Inget måste för frysskyddet men kan vara bra ur rosthänseende. Det farligaste man kan gör är att tömma motorn på vatten när man står i varmhall så det blir luft och kvarvarande vatten inne i motorns kylkanaler. Då kommer rosten fort.

 

Sen är ju allt en fråga om pengar och vilken tillgänglighet man vill ha och kan få.

Att ha båten ute vintertid ger i sig inga skador bara man gör ett noggrannt jobb med uppställningen.

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har stått i ouppvärmd men frostfri hall. Praktiskt när man ska greja med båten och trevligt med alla andra båtägare. Men dyrt. Att motor mm är vinterkonserverad är självklart.

Sen har jag stått utomhus med minimal täckning (sittbrunn). Väldigt enkelt.

Den största faran med att stå utomhus är mögel. Numera är en stor del av vintern perfekt för mögel, förr funkade det oftast att bara ha väl ventilerat men flera jag pratat med har på senare år fått mögelangrepp. Det som gäller är att försluta båten helt, torka ut ordentligt helst med avfuktare och sen ett antal fuktslukare i båten. Helst dessutom en ozongenerator, det enda sättet som effektivt dödar mögel. 

Tyvärr blir det så att man förstör miljön ombord om man får för sig att åka ner och greja lite, då får man ha fler fuktslukare för att få torrt igen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förvarar inomhus men utan uppvärmning. Dock mycket bra luftflöde i hallen. Har aldrig haft problem med svarta mögelprickar etc efter vintern. Lämar alla dörrar och fönster öppna i båten under vintern. Kan inte riktigt se att det är värt merpriset med uppvärmd hall.

Utomhus ställer väldigt stora krav på ventilation om det är under vanlig press och inte ett riktigt "hus" med stålrör och press. Hade förra båten under noa ställning och press ute och det var alltid problem med mögelprickar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står ute med noa ställning har dubbla vita billiga biltema presseningar. Bra ventilation men samtidigt såpass stängt att det inte drar in en massa snö o löv, peppar peppar inget problem med mögel, men rengör nogrant och tömmer båten på allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag kapar tråden.

Har en Finnmaster 5700Open med en 115hk Yamaha på, har fått plats i en kallokal som är låst, tänkte plocka ur batteriet,stolarna och kapellet.. ska lämna in motorn på service och tänkte be dom att vinterkonservera motorn eller är det något man kan göra själv? I så fall vad gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...