Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
firefish

Batterier, solpaneler och vad man inte vill ha strömlöst

Rekommendera Poster

Jag har just köpt ny(gammal) båt och tänker viga vintermånaderna åt lite uppgraderingar.

 

Först lite info:

 

Batterierna sitter fram i förpiken – ett start och två förbrukarbatterier.

Battery master är av typen off/start/båda/förbrukare.

Ingen automatik utan allt är manuellt.

Det sitter en fin voltmätare så man kan ha koll på spänningen – ingen omedelbar risk för okontrollerad djupurladdning.

 

Startbatteriet är kass och ska bytas.

Förbrukningsbatterierna är våta och jag gillar inte tanken på gasurladdning i ett relativt oventilerat utrymme. Tänkte därför byta till troligtvis AGM av bra kvalisort och med så många Ah jag får plats med/har råd med.

Jag ska installera solpaneler, så mycket jag får plats med på ett vettigt sätt vilket torde bli runt 100 W.

 

Jag gillar tanken på att ha all el avslagen, alltså battery master i off. Däremot finns det vissa komponenter jag vill ha konstantplus på – läs; länspump. Alltså kommer jag att installera en ny konstantplusbus (kpb), om sådan inte finnes (har inte hämtat båten än...).

 

 

Frågor:

 

1. Är det vettigast att koppla solpanelerna till förbrukningsbatterierna enbart och sedan koppla dem till kpb? Eller ska jag ha alla batterier laddandes via solpanelerna och koppla startbatteriet till kpb? Jag lutar åt det första alternativet.

 

2. Hur fanken vet man vad man ska välja för batterier? Det enda jag vet är att jag av olika orsaker inte vill ha Biltema. Vill inte betala löjliga överpriser men samtidigt värdesätter jag att allt fungerar utan krångel så jag är beredd att betala för kvalitet.

 

3. Jag vill eventuellt ha någon slags automatik på förbrukningsbanken som skyddar mot djupurladdning när jag är ute med båten. Vid kaj ser jag dock helst att länspumpen får gå tills varenda mAh är slut – vad nytta har jag av friska batterier när båten ligger på botten? Finns det någon slags dual function-automatik?

 

 

Tacksam för svar :)

 

/Magnus

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att köp ett AGM-batteri (storlek beroende på hur länge du kommer att vara utan landström).

 

Råd på solpanel storlek är att finns det utrymme på tak el dylikt så köp så stor som möjligt, och det att alla säger åt dig är att köp inget "billigt/okänt" märke så i min erfarenhet har olika märken inte varit skillnad i laddningskapacitet utan bara i pris o storlek på själva panelen.( själv installerat solpaneler på före detta båt och nuvarande = 10år) . Även vänner som har solpanel av olika märken o vi har inte märkt märkvärda skillnader på våra solpaneler fastän de dyraste kostat 7-800€ och mina ca 100€.

 

Mina är kopplade direkt till förbruksbatterierna pga startbatterin tydligen fulla då du förra gången kommit i land...

 

Pillsen är nog bäst att är direkt kopplad med en flåtörautomatik direkt i förbruksbatterin.

 

Det som jag gjort fel är att min batteribankmätare är dåligt placerad så den skall fluttas till en plats som man tex ser från matsalongen så att man har ett öga även i misstag och då vet man när batteribanken börjar ta slut vilket inte händer ofta för batteribanken stor nog att vara ute hela veckoslutet sent på hösten då man använder belysning, värmare, tv etc alltså maximal användning så ännu en gång SATSA PÅ STOR BATTERIBANK O KVALITE BATTERIER! Finns ALDRIG för mycket ström i båten. :P

 

Sedan var det en original generator på VP på 35A vilken jag bytte till en 80A så att batteribanken laddas snabbare vid flytt till ny plats om man är på en semesterresa tex...

 

Det som även jag funderat på är att köpe en bärbar generator och en ENORMT lång skarvsnodd så man kan aätta generatorn en långt stycke ifrån båten och ladda batteribanken... Själv är långa tider ute och iblamd skulle man vilja ha varmvatten utan att sätta igång maskinen och medsamma ladda batteribanken... :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM platsen för batterier är i fören så kanske du ändå ska kunna ha startbatteri i aktern?
Då får du ju mer plats för fler batterier.

 

Sedan BIltema? Ja… de har givetvis bara skitprodukter? Men de har fyra års garanti och deras stora AGMbatterier är färgglada och med bra bärhandtag. 

Plus att Biltema ännu så länge aldrig nekat mig att reklamera något, ett klart plus i min bok.
 

Batterier är kluriga, man måste nästan såga sönder för att avgöra kvalitén...

 

Självklart ska du solceller till förbrukarbanken, där behövs de. Har du inte landström kan du koppla ett litet, litet, tanigt solcellspaket till startbatteriet men det är knappt det behövs.

 

Har du en stor AGM bank plus solpaneler så behöver du knappast ett urladdningsskydd. Men en batterimätare som gör att du får koll på vad som händer när du inte är där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att flytta startbatteriet är en god idé, dessutom lär funktionen bli bättre.

 

Min aversion mot Biltema är djupt rotad, möjligen objektivt grundlös men trots allt baserad på egna erfarenheter. Och när det gäller garantier hjälper en generös reklamationspolicy föga när man som jag har i bästa fall två timmar till närmaste butik (förutsatt att jag ligger i hemmahamn). Då betalar jag hellre dubbla priset om det innebär en väsentligt minskad risk strul.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM är vettigt idag, de är bättre, tar emot laddning bättre, kan lämna mer ström, tål djupare urladdning osv. Biltem har den fördelen att många använder dem så det är enkelt att få recensioner men man kan säkert hitta andra i liknande prisklasser. Att gå upp rejält i pris ger sällan mer.

Solpaneler direkt på husbatterierna, så många du får plats med, gärna bestående av flera, mindrepaneler. Jag har en separat 20W panel till startbatteriet, kanske överdrivet men på hösten när båten ligger länge är startbatteriet alltid fulladdat, även under vintern.

Jag skulle säga att du har en huvudbrytare som bryter allt, utan undantag. Sen har du en extra brytare som bryter allt utom länspump mm. Då kan huvudbrytaren sitta där den ska dvs nära batterierna men "senilbrytaren" kan sitta mer praktiskt vid elcentralen.

För att skydda husbatterierna mot djupurladdning köper du en lite större sollcellsregulator, typ 20-30A och använder dess lastutgång. Nästan alla regulatorer har lastutgång, köp gärna en där man kan ställa vid vilken spänning den ska koppla ifrån.

Den HÄR  satte en bekant in nyligen. Har även display som ger en hygglig bild av batteriernas status och extern temp. givare för att temperaturkompensera laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har surrat lite med Batteriexperten och de verkar kunniga, trevliga och serviceminded – mycket värt i min bok. Blir ett besök där under hösten för lite länsning av kontot :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

1. Är det vettigast att koppla solpanelerna till förbrukningsbatterierna enbart och sedan koppla dem till kpb? Eller ska jag ha alla batterier laddandes via solpanelerna och koppla startbatteriet till kpb? Jag lutar åt det första alternativet.

 

Jag skulle koppla solcellpanelen enbart till förbrukningsnbatteriern. En ok motor  en normal fritidsbåt kan man starta en hel sommar på ett på våren fulladdat startbatter -(förutsatt att batteriet är ok). Det är ju på förbrukningssidan som det stora strömutaget är. När det gäller solcellspaneler - så stora och så många som möjligt.

 

2. Hur fanken vet man vad man ska välja för batterier? Det enda jag vet är att jag av olika orsaker inte vill ha Biltema. Vill inte betala löjliga överpriser men samtidigt värdesätter jag att allt fungerar utan krångel så jag är beredd att betala för kvalitet.

 

Jag valde AGM-batterier som jag köpt hos BILTEMA. Halva garantitiden har snart gått. Att flytta startbatteriet närmare motorn tycker jag är ett bar förslag. De pengar du spara på att köpa dina batterier på BILTEMA kan du ju utöka förbrukningsbanken så mycket du får plats med i förpiken. Batterier kan man aldrig få för mycket av. 

 

Jag förstår lite din aversion mot BILTEMA. Jag var i samma sits fast mot en lokal bygghandlare. 

 

Pga en dumt monterat påkörningsskydd skrotade jag ett däck på en hyrd släpkärra. Talade med en av cheferna och visade honom hur dumt det hela var monterat. Krävde dessutom att de skulle stå för kostnaderna för ett nytt däck. Fick lägga flera timmar för att åka fram och tillbaka till uthyraren för att få tag på ett nytt däck mm. Räkingen på däcket skulle de skicka till byggvaruhuset.

 

Efter ett halvår fick jag ett inkassokrav på däcket. Byggvarhuset vägrade att betala. Åkte och talade med VD;n som egentligen inte sa varken "bu eller bä" men jag uppfattade ändå att de skulle betala. När ärendet till slut skulle lämnas till kronofogden betala de jag. Hade en ganska stor faktura hos byggvaruhuset som jag drog av kostnaderna för däcket på och skrev ett ganska hårt formulerat brev till byggvaruhuset, med kopia till ett antal av de i ledande befattning och talade om att jag dragit av summan, att jag aldrig skulle betala den oavsett vad de tog till för medel., att jag aldrig någonsin mer skulle sätta min fot i deras varuhus och att de skulle ta bort mig som kund.

 

Efter nåt år var jag tvungen pga mitt arbete och en specifik kund, ändå tvungen att åka dit och handla. För min sista arbetsgivare var jag dessutom tvungen att åka dit och handla en gång i veckan under ett par års tid. Nu är jag pensionär och har ett byggvaruhus nån mil närmare. Åker ofta dit om jag skall ha nåt, men de har så dålig sortering att det i regel slutar med att jag får åka till det byggvaruhus där jag aldrig skulle sätta min fot, om jag vill ha det jag behöver.

 

Ett talesätt som dök upp; " Lär dig livets gåta - älska, glömma och förlåta"  ;)

 

 

 

3. Jag vill eventuellt han någon slags automatik på förbrukningsbanken som skyddar mot djupurladdning när jag är ute med båten. Vid kaj ser jag dock helst att länspumpen får gå tills varenda mAh är slut – vad nytta har jag av friska batterier när båten ligger på botten? Finns det någon slags dual function-automatik?

 

Jag har en liten elcentral som sitter före batterifrånskiljaren som avsäkrar länspumparna, solcellspanelerna, batteriladdaren och värmaren. Sen har jag ett BILTEMA spänningstyrt skiljerela som kopplar ihop startbatteriet ned förbrukningsbatteriet när generatorn laddar.

 

Fungerar helt ok, men ett riktigt skiljerelä är kanke egentligen bättre.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Biltema AGM i husvagnen, vilket används ungefär som på en båt,,,,alltså ganska djupt urladdat efter en långhelg utan "landström", heller ingen solcellsladdare.  Flera år sen jag monterat in det, och märks ännu ingen försämring av kapacitetet.

 

Håller med om att det finns mycket skit på "Biltema" men min erfarenhet av deras AGM batterier är positiv, och pengarna räcker till fler batterier i banken....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har AGM från Mastervolt 3st a`600Ah tillsammans med 600Watt solceller allt kopplat på samma bank, alltså inte separerat start&förbrukning. Funkar utmärkt och även om jag skulle ta slut på strömmen så behöver jag i princip vänta 30min vid mulet väder för att få tillräckligt med kräm för att starta motorn. Ps. jag har ingen Landström och har aldrig behövt det. rekomenderas starkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...