Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
vega-power

segla jorden runt i vega

Rekommendera Poster

hej! jag undrar vilken utrustning/modifieringar man måste h för att segla en Vega jorden runt?

jag har sett att andra har gjort det men hur lämplig är en Vega till det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Mastbalksförstärkning, Vegans svaghet

2) Nya utanpåliggande fönster med metallram / lexan skivor

3) Livflotte

4) EPIRB

5) Satellittelefon och/eller SSB

6) Pålitlig motor

7) byta stående rigg

8) nyare segel

9) Vindroder

10) Större självlänsar i sittbrunnen

 

Vegan klarar det utan problem. Den är liten, men har man ingen problem med det har man en bra och billig långfärdsbåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Författaren till "Alla sa vi skulle dö" har seglat jorden runt i just en Vega.

Jag fick tillfälle att delta på en av hans föreläsningar om deras tripp och det var vansinnigt intressant även om jag själv aldrig skulle komma på tanken att göra samma resa i  en sådan skuta!

Här har du en länk att kika på: http://www.runtjorden.com/

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

har renoverat en vega under 1 år inför jordenrunt segling. Åkte från Göteborg och är i Danmark nu, djuptvatten.com är min hemsida! Du kan maila mig med frågetecken på erik.djuptvatten.com

Mvh Erik
Kapten på DragonSlayer
Albinvega nr 888

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan fungerar, det råder väl inga tvivel om det, åtminstone så länge vädret är hyggligt, och fram till för några år sedan så var den ett verkligt budget alternativ som jag själv var inne på.

Som segelbåtsmarknaden ser ut nu så kan man få betydligt mer lämpade och välutrustade båtar för samma pengar så kika även på alternativen som kanske kräver betydligt mindre jobb eller pengar för samma sak.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att kolla hur det går för pojkarna. De är på god väg att bli seglare och har kommit bortåt Asterdam. Inte illa för att långsegla samtidigt som de lär sig hur man gör. 

 

Dom åker Vega.

 

Alltså:

 

http://djuptvatten.com/

Redigerad av forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en eldriven vega till salu för den som vill segla grönt runt jorden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! jag undrar vilken utrustning/modifieringar man måste h för att segla en Vega jorden runt?

jag har sett att andra har gjort det men hur lämplig är en Vega till det?

 

hej vega-power. jag tror vega är ett fett prisvärt val som långseglingsbåt. jag har nyss köpt en vega och planerar en långsegling, start hösten 2015. Kom du iväg? seglade du med DragonSlayer? om du inte kommit iväg än skulle d vara kul att komma i kontakt o diskutera reparationer och förberedelser. 

Redigerad av TommySvensson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! jag undrar vilken utrustning/modifieringar man måste h för att segla en Vega jorden runt?

jag har sett att andra har gjort det men hur lämplig är en Vega till det?

 

Den ser ut til å være lämplig til det meste, och man måte inte ha så mycket om komfort betyder inte mycket för dig: http://www.youtube.com/watch?v=90BGNcIp630&spfreload=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och några grabbs seglade till australien i en vega. så vi har väl lite kött på benen och lite know how....

som en talare innan så gör jag en liknande lista. men läs noga.

 

1) Mastbalksförstärkning, Vegans svaghet(viktigt, finns många bra lösningar, googla)

2) Nya utanpåliggande fönster (sparka ut de gamla, skär till en makralonskova och bulta fast. Ingen jäkla dyr metallram. spara pengar till upplevelsen)

 

3) Livflotte (självklart)

4) EPIRB (om man vill, men kostar, inget vi hade)

5) Satellittelefon och/eller SSB (sattsa på sattelittelefon, så mycket lättare. men viktigt)

6) Pålitlig motor (va bästa vän med din motor när du åker, den kommer jävlas. Diesel, inget annat)

 

7) byta stående rigg(se över är nog ett bättre alternativ. vegan är så underriggad att förslitningar är minimala)

8) nyare segel(väldigt gärna, allas sgel revas i princip, då sol och salt tar hårt)

9) Vindroder (viktigare än man tror. det är förbaskat tråkigt att handstyra en ocean)

10) Större självlänsar i sittbrunnen (önskvärt, men funkar med original) (fylde vår ett par gånger)

 

listan är så mycket längre att jag tipsar om en långmiddag eller heldag med någon som gjort det. lyssna bara på de personer som faktiskt har erfarenhet, då så många som inte kan eller vet tenderar att överdriva och skrämma bort folk!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för EPIRP så kan man köpa en PLB - billigare och mer användbart. Den som har ensamvakt i sittbrunnen har den på sig. Den fungerar på samma sätt som en EPIRB men är mobil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerar också att dra iväg i min nyinköpta Vega. Undrar om det finns andra alternativ till blocket, skulle behöva köpa nya segel och möjligen ett vindroder men det blocket kryllar inte direkt av dessa. Var hittar man sånt annars?

 

Sen undrar jag hur lätt det är att hitta begagnade delar i andra hamnar, jag tänker på ställen som till exempel Kanarieöarna eller Kap Verde. Så att jag slipper känna att jag verkligen måste ha 100% av allt som behövs innan jag kan lämna Sverige, isåfall kommer jag aldrig komma iväg.

 

Och varför är det så viktigt med diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för EPIRP så kan man köpa en PLB - billigare och mer användbart. Den som har ensamvakt i sittbrunnen har den på sig. Den fungerar på samma sätt som en EPIRB men är mobil.

En PLB har oftast 24h batteritid medan en EPIRB har 48h+

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkerhet. Både driftsäkerhet och mindre brandrisk. Även lättare att hitta tankställen. Ibland tankar man från bunkerbåt t.ex. Där saknas nästan alltid bensin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag planerar också att dra iväg i min nyinköpta Vega. Undrar om det finns andra alternativ till blocket, skulle behöva köpa nya segel och möjligen ett vindroder men det blocket kryllar inte direkt av dessa. Var hittar man sånt annars?

 

Sen undrar jag hur lätt det är att hitta begagnade delar i andra hamnar, jag tänker på ställen som till exempel Kanarieöarna eller Kap Verde. Så att jag slipper känna att jag verkligen måste ha 100% av allt som behövs innan jag kan lämna Sverige, isåfall kommer jag aldrig komma iväg.

 

Och varför är det så viktigt med diesel?

Viktigt eller viktigt med diesel....

Diesel är bra för att det 1) inte är exolosionsrisk, 2) Drar mindre bränsle, 3) Tillförlitligare 

 

Se till att ha fräsha segel innan du kastar loss. Det är bara bök omdina segel börjar trasa sönder och du måste laga stup-i-ett. 

 

Vindroder brukar dyka upp då och då på blocket. Det är bara att ha lite tålamod...

 

Se till att ni har gasolkök, dvs inget spritkök. Svårt att finna kökssprit samt att det är bökigare.

 

Angående priser på båtprylar så är Sverige bland de billigare länderna på din resa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Har bensinmotor men det får gå. Tänker ändå använda den så lite som möjligt.

 

En annan grej jag undrar över som jag antar att en del som skrivit i den här tråden bör kunna svara på; hur gör ni när ni lämnar båten för längre upptäcksfärder på land? Jag vill kunna göra utflykter som tar dagar, veckor, kanske till och med månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att inte krångla till det för mycket utan använd det du har så långt som möjligt.
Du har en båt som har fungerat för andra - bra!
Är den tät, både underifrån och ovanifrån? Kolla och åtgärda genomföringar, självlänsar och luckor/durkar och inte minst att länspumpen är hel och fräsch.
Du har en bensinmotor. Lär dig "förstå" den så du vet hur du skall felsöka om det krånglar samt vilka reservdelar som du bör ha med dig. Du kan säkert få hjälp av någon motorkunnig som kan förklara det som verkar svårt.
Vad gör du om den totalhavererar? Köper en utombordare där du är? Kanske du då skall förstärka akterspegeln så att det bara är att hänga dit om det skulle bli så?
Du har inget vindroder. Yrvind och Grahn använde en metod utan vindroder som är tydligt beskriven i deras bok. Prova och träna på den så länge. I sämsta fall har du en utmärkt reservmetod ifall vindrodret går sönder, i bästa fall känner du att du inte behöver något vindroder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yrvind och Grahn använde en metod utan vindroder som är tydligt beskriven i deras bok. Prova och träna på den så länge. I sämsta fall har du en utmärkt reservmetod ifall vindrodret går sönder, i bästa fall känner du att du inte behöver något vindroder.

 

Kan det vara något i stil med detta; https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ZN3MS1vYv_4#t=181

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och några grabbs seglade till australien i en vega. så vi har väl lite kött på benen och lite know how....

som en talare innan så gör jag en liknande lista. men läs noga.

 

 

Var det möjligen S/Y Hunk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överdriv inte fördelarna med diesel, till stor del är det en myt. Visst är det lättare att få bensin att ta eld men skillnaden blir mindre när det är varmt. Diesel brinner utmärkt bara det får bli varmt. Kommer bränsle ut så dunstar bensin snabbare än diesel. Vid en olycka där diesel kommer ut på vattnet så kommer den att brinna längre. De som varit på brandövning vet att man alltid har diesel för att det inte ska slockna direkt.

Dieselmotorn är känsligare och delarna är betydligt dyrare. Skulle man behöva byta hela motorn så blir en bensinare betydligt billigare. Ett haveri på en dieselmotor brukar bli större än på en bensinare. 
Det kan vara svårare att få tag på bensin men med ett par dunkar kan man ofta ta sig till en bensinmack. 
En bensinmotor drar mer bränsle men skillnaden med en liten motor blir ganska liten.
Serva bensinmotorn, se till att det är tätt överallt och se till att ha/använd motorrumsfläktar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag och några grabbs seglade till australien i en vega. så vi har väl lite kött på benen och lite know how....

som en talare innan så gör jag en liknande lista. men läs noga.

 

 

Var det möjligen S/Y Hunk?

 

Hunk sålde i Tonga (2008)

...för att ta lite arbetslast från Simon så kan jag nämna att de seglade båten Warskavi  (2012-2013)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...