Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst BonusVita

Renovering av en trisskryssare

Rekommendera Poster

Ggh

Redigerad av Janken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT men intressant reflektion från en IF-seglare!

Hur viktigt är ståhöjd i en liten båt egentligen?

Jag menar, man knallar ju inte direkt omkring i en Viggen eller Trisskryssare.

Jag står nästan aldrig inne i båten förutom, ibland, när jag brassar käk och då har jag huvudet i ruffluckan. Sprayhooden uppe om det är blött.

samma om jag måste byta brallor eller något sånt!

Personligen så saknar jag inte alls ståhöjd i min båt.

Nu förstår jag att TS rnovering bygger på utmaningar till stor del och då kan det ju vara spännande att se om man får till ståhöjd i båten. Men är det viktigt? På en pytteliten båt?

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga en bild på hur du tänkt planlösningen? Vi alla tolkar säkert det du skriver lite olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT men intressant reflektion från en IF-seglare!

Hur viktigt är ståhöjd i en liten båt egentligen?

Jag menar, man knallar ju inte direkt omkring i en Viggen eller Trisskryssare.

Jag står nästan aldrig inne i båten förutom, ibland, när jag brassar käk och då har jag huvudet i ruffluckan. Sprayhooden uppe om det är blött.

samma om jag måste byta brallor eller något sånt!

Personligen så saknar jag inte alls ståhöjd i min båt.

Nu förstår jag att TS rnovering bygger på utmaningar till stor del och då kan det ju vara spännande att se om man får till ståhöjd i båten. Men är det viktigt? På en pytteliten båt?

 

Nää du har nog helt rätt Janken! Det är inte så viktigt. Det fungerar oftast alldeles utmärkt med att ta sig fram hukande i en liten båt och som du beskriver så går det ju utmärkt att stå med huvudet ovan och utanför ruffluckan. Den enda gången jag verkligen saknar ståhöjd är när jag slår huvudet i mastbalken.

Fast jag erkänner att jag har funderat mycket på hur mycket arbete det verkligen skulle innebära att höja rufftaket men inser med vänstra hjärnhalvan att det skulle vara mycket enklare och billigare att helt enkelt byta till en större båt.

 

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

hur kan en maststötta vara mer i vägen än ett skott?

Jag blir lite nyfiken där hur du tänker.

Du har en från början liten salong i förruffen och tänker dela av den i två delar för att spara utrymme?

Varför inte malla och såga till en snygg och välvd balk som du plastar fast i skrovet i stället?

Jag hade tidigare en J17 som, förutom höjden, hade en ruff ungefär som en Trisskryssares förrruff. Hade jag delat av en förpik och försökt få full längd på kojen där så blir det ju nästan inget över till "salong"

Fast du kanske tänkte göra en liten förpik och ha som stuvutrymme? Men då behöver du väl inte något högklassigt ljusinsläpp?

Väggen som jag tänker mig skall samtidigt stötta upp båten runt om, då jag faktist försvagar båtens konstruktion då jag har sågat upp ett stort hål i taket. I mitten, alltså där gången går, skall det vara ett stort klotrunt hål som bereder väg in till förpiken. Väggen skall vara uppstagad efter konstens alla regler för att få till god stabilitet.

Från maststöttan till spetsen på fören är det 232 cm, Jag räknar med att förpikens sängutrymme kommer vara kring 210 cm. Jag kommer även höja sängplatsen så att det från kudden till taket kommer vara mellan 70-40 cm i höjd. Orsaken till uppbyggnaden av förpiken är att skapa förvaringsutrymmen. Längst fram i fören mot botten skall det ligga en sådan där vattentank som är formad efter skrovets form. Och över och bakom den mot salongen skall det finnas olika förvaringsfack för diverse olika saker. 

Upp mot taket inne i den nya förpiken, skall det runt hela dess omkrets sättas fast en hylla som blir båtens bilbliotek.

Luckan som jag först tänkte mig skulle bara vara ett ljusinsläpp. För jag tror inte behållningen blir så värst stor av att ha den öppningsbar, då ingenting kan komma in eller ut den vägen, förutom då naturligtvis luft för att få genomströmning.

 

Jag är mycket nyfiken på hur det blir med det höjda taket. Här finns kanske möjlighet till erfarenhetsåtervinning av stora mått. kanske är det inte så svårt att få till ståhöjd i en Albin Viggen ändå. Jag har faktiskt sett en bild på en Viggen med förhöjt ruff tak men den var publicerad i april numret av Viggenbladet så risken är stor att det var ett aprilskämt. Allvarligt talat så har jag faktiskt funderat över hur mycket arbete det skulle vara att höja rufftak eller varför inte hela däcket en sådär 40 cm. Kanske det inte är så svårt och jobbigt trots allt.

Ser med spänning fram emot fler 'rapporter' om renoveringen av Trisskryssaren.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

Min bom ligger över nuvarande däck på 48 cm. Tanken är att bommen skall svepa över den nya överbyggnaden med cirka 7-10 cm marginal, naturligtvis uppstagad på så vis att den inte kan slacka neråt.

Orsaken till det förhöjda taken är flera. 

Jag kommer göra en inre däckshöjning. Jag kommer alltså höja golvet invändigt i gångytan med med 15 cm. Vilket innebär att jag sänker de 185 cm jag har idag till 170 cm. På så vis så får jag ett kölsvin plus ytterligare ett förvaringsutrymme och jag breddar därmed ytan invändigt. Soffgruppen och toaletten och köket byggs upp från orginal höjd idag.

Jag vill även skapa ståhöjd på pentryt, som kommer ha en diskbänkshöjd om 90 cm över den nya golvnivån.

Och med att höja taket med cirka 40 cm skapar jag en ny inre höjd i detta område på 205 cm. Och för mig som är 194 cm lång är detta ett fantastiskt genombrott.

Dock finns risken med detta byggnadskoncept att båten blir övertung, och att den kanske blir kantringsvänlig, får återkomma om det senare, i värsta fall så får jag väl då sänka taket, men jag kommer att bygga in den möjligheten redan i detta läge.

 

 

Kanske lite OT men intressant reflektion från en IF-seglare!

Hur viktigt är ståhöjd i en liten båt egentligen?

Jag menar, man knallar ju inte direkt omkring i en Viggen eller Trisskryssare.

Jag står nästan aldrig inne i båten förutom, ibland, när jag brassar käk och då har jag huvudet i ruffluckan. Sprayhooden uppe om det är blött.

samma om jag måste byta brallor eller något sånt!

Personligen så saknar jag inte alls ståhöjd i min båt.

Nu förstår jag att TS rnovering bygger på utmaningar till stor del och då kan det ju vara spännande att se om man får till ståhöjd i båten. Men är det viktigt? På en pytteliten båt?

Tja, ja jo. Det kan väl tyckas att i en båt lever man i sittbrunnen, inne i båten är man inte, om man inte skall laga mat eller sova.

Men jag tänker mig att segla med denna båt till både kalla som varma breddgrader. Det finns en liten ö i Norska havet som heter Jan Mayen, dit har jag alltid velat komma, och helst segla dit. För det är inte många som har skrivet om det stället, så jag vet ingenting om det. Den ligger strax över den 70:nde breddgraden så att det kan nog (?) vara ganska så kallt där. Att då stå invändigt i salongen för min långa lekamen och ändå ha bra runtom sikt, finner jag vara en särdeles god utväg. Men även på långa stinter över stort hav. Att ha ståhöjd vid spisen är mumma...

Sedan så från sittbrunnsväggen till nuvarande maststötta är det 166 cm. På den ytan skall jag ha till babord ha ett pentry och en toalett. Och till styrbord ha en soffgrupp med integrerad navigationsplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Sitthöjd nere och ståhöjd i sittbrunnen brukar räcka.

 I nuvarande form, har jag endast sitthöjd på utvaldaplatser och absolut ingen ståhöjd.

I min färdiga båt, byggd exakt så som jag vill att den skall se, så har jag ståhöjd för riktigt långa människor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Kan du inte lägga en bild på hur du tänkt planlösningen? Vi alla tolkar säkert det du skriver lite olika.

Jodå, jovisst kan jag det...

Nedan bild visar hur den framtida planlösningen kommer bli...

48751206-MBmAA.jpg

 

 

Det finns en fullständig byggbeskrivning på hur jag tänker mig min båt på denna sida

http://www.bonvit.se/syssels%C3%A4ttning/b%C3%A5tbyggeri/planering-24008099

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BonusVita!

 

Imponerande!  Allt detta i en båt på 23 fot!

Känns som du kan aspirerar på att bli en ny Yrvind :-)

 

mvh Thomas S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ja, vi får hoppas att jag lyckas med mina tankar, men det finns ibland stunder när jag undrar vad i helv... jag pysslar med!

Men det är bra att båten står hemma på tomten bredvid garaget, så att jag hela tiden ser den och påminns om den, så att jag får dåligt samvete för att jag inte jobbar med den. Hade den stått i båthamnen, så hade inte tillnärmelsevis lika mycket arbete blivit gjort...

 

Men nu är salongen och förpiken klar, allting där är nu nerslipat, det kan finnas ett par ställen som t.ex där det nya regelverket skall plastas upp som jag måste slipa lite till för att få gott fäste.

Nu har jag bara taket som jag sågade bort i förra veckan att slipa färdigt, men det ligger nere på arbetsbänken i bekväm arbetsställning, så dit går jag när jag tröttnar på att ligga på rygg inne i akterruffen där jag börjar slipa nästa gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Jo jag måste säga att det är ett helt galet projekt du gett dig in på men det är härligt att följa det!

Någon nämnde Yrvind och det måste jag säga stämmer in på mycket dock tror jag att du har fokuserat mer på bekvämligheter medan Yrvind tänker 100% funktion. En sak jag funderar på är hur du ska fixa elförsörjningen?

Du har ritat in kylbox och frysbox. Skriver på din hemsida om radar, AIS, GPS på targabågen. Tvättmaskinen utgår jag från att du ska köra på landström. Men det är ganska många förbrukare på en båt som saknar inombordare med generator!

En annan grej jg tänkte på är det här med förpik!

Om du ändå är ute efter att optimera båten för en person. Varför ha en avdelad förpik? Ett skott tar ju så enormt med plats. Separat toa tar också kopiöst med plats.

Jag har själv haft ett antal små båtar och har det även i dag så jag har också tampats med utrymmesjakt.

Hur tung kommer båten att bli på ett ungefär?

Hur långa etapper tänker du att du ska kunna göra i stöten? Ett, tre, tio eller fler dygn? Jag menar.....

att du ska ha radar, AIS och sånt tyder ju på ganska ambitiösa seglingar. Hur ska du elförsörja dessa och ha el över till kyl och frys?

Den där däverten med gummijolle är jag också rätt nyfiken på.

Varför inte släpa jollen? Det måste ju bli en sjuhelsikes liten jolle som ska hänga bak på en Trisskryssare.

Som sagt! Jag älskar entusiaster som ger sig in i vilda projekt så det är ren nyfikenhet. Jag försöker inte "göra ner dig" utan är seriöst nyfiken på hur du tänker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på en ombyggd jolle med tvättmaskin och elverk. Finns det plats över kan man ju ha en watermaker där också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mätt och kollat, på min 27 oftare får jag utan vidare plats med 400W solpaneler. Det går att få minst 100W till om man anstränger sig. 400W ger ett dygnsgenomsnitt på 1,6kWh, det räcker ganska långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej Bhemac! Batterier för att lagra detta då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej Bhemac! Batterier för att lagra detta då?

Ja det är en annan sak ;)

Men säg att dygnsförbrukningen ligger på 1kWh, det är en ganska realistisk förbrukning med angiven utrustning. Man ha batterier för 5 dygns förbrukning utan sol alltså 5kWh. Med LiFePO4 skulle det räcka med ca 300Ah. Även mulna dagar ger solpanelerna lite ström och 5 dygn utan några timmars sol brukar väl inte vara så vanligt.

Men en bensindriven generator är nog ett väldigt bra komplement.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Att kommentera är alltid bra, även om man kan bli ledsen av att höra vissa saker för att att det kanske går stick i stäv mot vad man funderar och tänker på.

Jag tar inte illa vid mig och det är bra att ni har åsikter för det får mig att börja fundera på huruvida det är rätt väg jag har slagit in på.

 

  • Det här med förpiksväggen är intressant. Det är såhär att idag, så står maststöttan mitt i båten och skärmar därmed effektivt av båten med ett rum innan och ett rum efter maststöttan. Med den planering och planlösning jag tänker mig, så står denna maststötta bara i vägen, den är inte funktionell på något vis överhuvudtaget, den är bara ett enda stort irritationsmoment. Och om jag tar bort den, så måste den kompenseras på ett annat vis, jag har ju även sågat hål i båten och den försvagningen måste också kompenseras på ett bra vis. Därför tänker jag mig ett hel vägg mot förpiken. Jag kan naturligtvis bara bygga upp en avbärare i botten och en balk i taket och en stolpe på vardera sidan, och sedan ha en gardin som skärmar av. Men någon form av stabilitet måste till efter det att jag har tagit bort maststöttan!?

 

  • El!!! Ja, hur löser jag den biten. Jag har fått en offert från detta företag  http://greenstarmarine.se/greenstar-10/ och för denna motor med en batteribank på 9 stycken marinbatterier, där 1 batteri är ett startbatteri. Kostnaden för allting är ca 100.000:- Då jag har tagit bort orginalmotorn och därmed den vikten som motorn gjorde mot barlasten, så planerar jag att min batteribank skall byggas dit på just den platsen. Utöver det så skall båten få så många solfångare det bara är möjligt och annat liknande som kan alstra el. Denna motor alstrar el under färd, ok, det kan sänka farten något, men det är ett bra sätt att ladda på..

 

  • Med ovan batterilösning så planerar jag att ha uppvärmning och spis via diesel, jag har en tank ombord på 10 liter, antingen den eller en större bättre placerad. Så får jag min mat och värme via sådant medel och någon utrymmeskrävande gasoltub behövs ej. Vidare kommer jag då också ha en sådan här sak http://hrmarin.se/el-belysning/bransleceller/efoy-80-branslecell/ om jag hittar en till ett vettigt pris. Och naturligtvis så vore det mest ultimata att jag även hade kunnat slänga ut dieseln ombord och kört allting på el...

 

 

  • När det gäller toaletten, så är det ju så att jag redan har en pumptoalett och en septitank, och båten var utrustad orginal med eget toalettrum, så varför inte fortsätta på det temat. Enligt min måttstock så skall det få plats med en separat toalett ombord. Nu har jag iofs kollat lite gentemot de nya reglerna och jag funderar hellre på en sådan här lösning http://www.airheadtoilet.se/ .

 

  • När det gäller jollen så är jag ännu inte riktigt på det klara med den lösningen ännu. Båten kommer framdeles ha plats för 4 vuxna människor att sova ombord. Men båten kommer egentligen vara byggd och anpassad för 1-2 personer ombord, så jag funderar hellre på en kajak. Ok, det kanske kommer se lite granna lustigt att ha en 4 meter lång kajak på bredden bak på båten under färd, men det är på så vis den tar som minst plats. Och sedan bara ha en mindre uppblåsbar gummijolle som är undanstuvad eller ligger på däck. Att ha båda varianterna på däverten...... nja, ja, jo, men??????

 

Sedan hur länge kommer jag att vara ute. Tja i runda slängar så tar det mellan 3-5 veckor att segla över Atlanten från Kanarieöarna till Västindien. Och förutom Jan Mayen som ligger relativt långt bort så är Västindien och andra avlägsna platser inräknade på att få se mitt vackra nylle spankulera omkring...  :rolleyes:  B)

Den här båten skall byggas iordning för en långfärdseglats, om den når runt hela jorden återstår att se. Men då jag är en sådan person som ser mer på bekväm bekvämlighet framför funktion som inte är bekvämt, så vill jag ju därför ha alla dessa rummen ombord.

 

Ett exempel åt ett annat håll: Mina föräldrar hade för många år sedan en husbil.

Den var konstruerad på så vis att om man ville sova så var man tvungen att bädda ner soffbordet och lägga upp sängen i den hörnan, ville man äta så var sängen tvungen att tagas bort. Det var fruktansvärt obekvämt och jobbigt att varje gång bädda upp eller bädda ner oavsett för vilket ändamål.

Jag vill inte ha det på det viset. Sängen är därmed avskild från rummet i övrigt, och är man fler ombord och 1 ligger o sover, så behöver inte den personen bli störd av att man lagar mat, använder dasset, lägger ny rutt eller glor på tv i salongen...

 

Compact living i sin linda med andra ord!

Frågan är bara om det går att bygga in fullständigt och totalt i en liten segelbåt där alla mått är redan givna...

 

P.S.

Men fortsätt gärna argumentera mig emot, jag behöver det och det är mig även en sporre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som slår mig är... vad har du för budget på bygget egentligen? Med motor, batterier, inredning, segel (?), tvättmaskiner och annat är du uppe i ett par hundra tusen kronor om jag räknat rätt, och det är rätt mycket pengar att plöja ner i en båt av typen Trisskryssare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 st AGM batterier a 100Ah för 100 papp? De 9 husbatterierna ger ca 600 användbara ampertimmar. Med 400W solpaneler tar det runt 14 soliga dagar för att ladda. Men då borde batterierna räcka i 7 dygn. Verkar ändå väldigt tungt (ca 300kg) och dyrt,  1000Ah AGM borde kosta <25tkr.

Som jämförelse: 600Ah LiFePO4 kostar runt 29 tkr och väger 80 kg.

 

Bränsleceller är bra men ger väldigt lite effekt (40W) till en stor kostnad. Största problemet på en långsegling är nog att få tag på metanol. Att förvara större mängder metanol ombord känns också olustigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en väldigt tung trisskryssare om inte annat. Sen undrar jag om du har koll på sjöegenskaperna på Trisskryssaren? Den är ju inte konstruerad för den tyngden, inte för oceansegling heller.

Yrvind menar på att båten ska vara lätt och tät vilket jag tror är ett sunt synsätt. Du kanske skulle räkna lite på det och överväga att ta bort lite köl eller nåt?

En fyrameters kajak på tvären ser nog inte bara lustigt ut när du ger dig iväg. Jag tvivlar på att den blir kvar så länge. Hur ska du lösa det faktum att båten kränger med en fyrameters kajak på tvären? Risken att den trasas sönder eller gör din båt omöjlig eller kanska livsfarlig att segla är överhängande.

Kolla in en hopfällbar kajak i stället. Brukar dyka upp på blocket då o då!

Kolla in Yrvinds verkstad på Hamnen.se han har många kluriga ideer och mycket rutin den mannen!

http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/yrvind/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hmmm,,, 

Jag erkänner!

Jag har inte mycket koll på båtar, jag är bara jävligt intresserad och jag vill en jäkla massa.

Min planering är egentligen ingen planering, det är en väg som jag går där saker o ting sker på dess väg. Om det sedan blir som jag önskar och drömmer om, ja, det får jag se då när jag är där!

Drömmen vore att bygga mig en båt som kan klara av de stora haven och som jag kan segla långt och länge på. Men en trisskryssare är väl kanske inte det mest ultimata utgångsobjektet!?

Denna min båt är långt ifrån färdig, jag har knappt börjat med den.

Och själva utrustningslistan kommer att förändras under byggtidens gång, framförallt gällande hur djup min plånbok är.

Men jobbet och konstruktionen kommer jag nog ändå fullfölja i mesta möjliga mån.

Denna båt har inte kostat mig mycket pengar, och den kommer inte kosta mig mycket pengar heller med dess konstruktion. Jag kommer att bygga in platser i båten där det finns möjligheter att installera delar av min tekniklista. Men med största sannolikhet så är inte detta båten jag kommer slutligen kasta loss med, detta är båten jag övar mig på!

 

Alltså, vad kan jag göra och hur svårt är det?

För som jag har nämnt tidigare, jag har ändrat perspektiv då jag insett att det är jäkligt roligt att reparera och renovera. Och insikten att kunna förändra en lagd planlösning på ett utrymme som egentligen inte borde gå att förändra...

 

EDIT:

Sedan så kan jag även vara lite motvalskärring, jag är som laxen som simmar åt fel håll.

Jag tycker sällan om att göra som alla andra, jag går min egna väg och uppfinner hjulet på nytt om och om igen. Ja, jo, jag kan titta på Yrvind och hans ideer, grejen är bara den att jag tycker han är en idi.., kan inte förklara varför, jag bara tycker så, därför kan jag inte riktigt anamma honom och hans ideer...

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du!

Varför inte fixa din Trisskryssare med en något lägre ambition?

Bygg en Trisskryssare att segla till Helsinfors, Tallin, Bornholm och hem?

Du kommer att lära dig en jäkla massa. Byggteknik, smarta lösningar och sånt på den resan"

Jäklar vad man lär sig av att pyssla!

Så kommer du iväg utan att behöva batteribanken på 300 kg, ingen bränslecell, skippa microvågsugnen också.

Sen köper du en gammal Vega, L28, Allegro, Fingal eller liknande som du bygger om till din jordenruntsegling.

Då har du ju fått en massa kunskap och ideer på vägen så att säga?

Du saknar ju definitivt inte entusiasm!

Hur du än vänder och vrider på det så är Trisskryssaren en väldigt liten båt att trycka in så många bekvämligheter i men en sväng runt Östersjön klarar du ju säkert galant utan Många av dessa bekvämligheter.

Sen..... Laddar du för det riktigt stora äventyret!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker Janken's förslag är bra. Även om tanken på världens mest överutrusatde Trisskryssar är kul. En viktig faktor är för en båt är dess sjöegenskaper men de försämras snabbt om lastar ner dem. Så för en liten båt får man helt enkelt utesluta många bekvämligheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Men du!

Varför inte fixa din Trisskryssare med en något lägre ambition?

Bygg en Trisskryssare att segla till Helsinfors, Tallin, Bornholm och hem?

Du kommer att lära dig en jäkla massa. Byggteknik, smarta lösningar och sånt på den resan"

Jäklar vad man lär sig av att pyssla!

Så kommer du iväg utan att behöva batteribanken på 300 kg, ingen bränslecell, skippa microvågsugnen också.

Sen köper du en gammal Vega, L28, Allegro, Fingal eller liknande som du bygger om till din jordenruntsegling.

Då har du ju fått en massa kunskap och ideer på vägen så att säga?

Du saknar ju definitivt inte entusiasm!

Hur du än vänder och vrider på det så är Trisskryssaren en väldigt liten båt att trycka in så många bekvämligheter i men en sväng runt Östersjön klarar du ju säkert galant utan Många av dessa bekvämligheter.

Sen..... Laddar du för det riktigt stora äventyret!

Det är ingen dum ide alls faktiskt.

Det finns en risk hos mig och det är att jag gapar efter för mycket, och risken kan ju finnas då att jag förlorar hela stycket... För att jag tröttnar på projektet eller känner att det blir för mycket och för stort.

Men att snegla mot en bekväm dagseglare som man kan göra Östersjön i som längst och för helger Bohusläns skärgård och över till Skagern, är väl egentligen inte fel tanke!

Eftermarknaden är ju nog något större med det, om en båt som kostar kring 50´-strecket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Så då har jag sågat upp träväggen mellan salongen och akterruffen. Och jag upptäckte inte hur rökigt det blev inne i båten, det höll nästan på att börja brinna...

Det är här som den blivande stickkojen kommer. Väggen skall placeras på nytt lite längre in från detta håll.

Hur jag gör med tanken vet jag iännu inte riktigt. Jag vill ha möjlighet att lätt kunna besiktiga allting ombord, och naturligtvis kunna göra rent. Så denna tank får nog stryka på foten.

Jag tänker mig att placera den på motsvarande vägg med tillgänglighet från sittbrunnsluckan och då en bättre tank med inspektionslucka.

Och sitter den då där, så sitter den i ett avstängt utrymme som inte är inne i salongen eller akterruffen på något vis...

Sedan så har jag sågat upp golvet i akterruffen och den konstiga lådan längst bak. Innerlinen i akterruffen kommer jag behålla som den är, skall dock slipa allting så att jag kan klä upp en ny inredning här på precis samma sätt som inne i salongen...

 

49408524-KSd56.jpg

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Jag sällar mig till skaran som följer detta  med intresse. Inte minst för din ambitiösa inställning till ombyggnationer.

 

Jag sällar mig också, utan att vilja ta udden av din entusiasm, till skaran som  lyfter försiktigt på ögonbrynen när det gäller val av båt. Det kan nog vara en bra båt som övningsbåt, men plöj inte ner för mycket stålar i den. Även om du investerar 200 000 kr i den kommer den inte att gå att sälja för mer än 30 papp. Båten har inte bättre rykte än så.

 

Ska man vara positivt lagd, vilket du verkar vara, så kan man konstatera att man kan experimentera ganska vilt med en Trisskryssare utan att man förstör något dyrt. Med en HR hade det varit mer bekymmersamt kanske.

 

Jag håller med Janken. Krymp ambitionen en gnutta, få den i vattnet, segla, lär dig, och börja om (eller för den delen bygg vidare om det är det du kommer fram till). Förutsättningarna för ett lyckat seglingsprojekt tror jag ökar.

 

Sen en kommentar om all utrustning du vill ha ombord. Läs seglingsskildringar! Man inser  snart att de med flest prylar ombord ägnar mest tid åt att jaga reservdelar. Om det anses bekvämt får var och en bedöma. Jag tror på klyschan: "Finns det inte ombord kostar det inte pengar, och går heller inte sönder".

 

Sen är jag lite avis. Ett besök på Jan Mayen skulle jag gärna bocka av på to do-listan. Ballt ställe!

 

Keep up the good work!

 

//Nils Nobbing - landkrabba

 

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ja, det är nog sant det du säger.

Utrustningslistan kommer att förändras, tro mig!

Denna båten är ett övningsprojekt, jag har inte betalt många pengar för den och jobbet jag gör just nu, kommer inte kosta så värst mycket pengar det heller. Det som kommer att kosta är plast, epoxy, lite virke, färg och framförallt tid...

Och gör jag fel, det fungerar inte eller det blir fel på alla sätt o vis, så har jag inte förlorat så värst mycket.

 

Men ja, planeringen kommer att ändras...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Så då är båten orginallång igen!

Jag har idag skruvat bort badbryggan, för att jag tyckte den svackade när man stod på den, sedan så är därmed inte muttrarna i vägen när jag slipar ner väggen i akterruffen.

Jag funderar på om jag skall skaffa en aluminiumplåt som jag formsågar utmed hela innerväggen och i den svetsar fast muttrarna för allting som sitter fast på akterspegeln, det kan ju stabililsera upp allting!?...

Se mer på http://www.bonvit.se/syssels%C3%A4ttning/b%C3%A5tbyggeri/arbets-beskrivning-24008063

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog satt snestag istället och låtit formen på konstruktionen staga upp istället för att göra något kraftigare, antingen plastat eller i metall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas du har vägt allt du har tagit ur båten, för allt som du sedan bygger in igen och väger mer försämrar båtens egenskaper radikalt. Båten seglar som en pråm i originalutförandet redan, sedan är viktfördelningen vä/hö lika viktigt, annars seglar den sämre på ena bogen om den redan lutar. Alltså bygg lätt med låg tyngdpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...