Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Balansakt

"Bygger" trålett (snipa-plast)

Rekommendera Poster

Hej!

Jag startar en tråd då jag (för att få igång pappa efter morsans död) bygger klart pappas snipa med honom. Jag behöver en del råd ibland och det enklaste är nog att ha en egen tråd. Kanske kan jag ge lite inspiration?

Jag planerar att posta regelbundet med bilder på bygget.

 

Båten är en trålett (tror jag) alt tråliten?

Skrovet var helt rent så när som en felaktig motorbädd.. Byggd för annan motor+bakslag.

Motor: Mitsubishi 2cyl 17,5hk tror jag.

 

Jag har gjutit motorbädd, gjutit fast propellerhylsa, installerat motor, tagit bort motor och jackat ur då motorn tog i bädden. Bytt backslag då det inte var anpassat för propellerstigningen.

Jag har byggt roder, installerat hjärtstock.

 

Hur postar jag bilder från mobilsidan?

Redigerad av Balansakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det ser väldigt skräpigt ut, bilderna inte är helt 100% bättre bilder imorgon. Nu har jag börjat iaf.. Är det något ni vill se är det bara att fråga så postar jag.

 

Fäst hylsan innan gjutningen:

post-105917-0-34271300-1409258177_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intag för kylvatten. Behövs det ett filter? Eller räcker galler på sjösidan?

post-105917-0-48117800-1409258472_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet ifall en vetus KO51 koppling klarar vinkelavikelser? (Vet ej om det är Ko51 men samma typ)

post-105917-0-66993500-1409263505_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte updaterat på länge.. Andledningen är enkel: varit lat. Nu är jag sjukskriven och börjat jobba igen! Glömmer att fota men det borde denna tråden påminna mig om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte updaterat på länge.. Andledningen är enkel: varit lat. Nu är jag sjukskriven och börjat jobba igen! Glömmer att fota men det borde denna tråden påminna mig om

post-105917-0-78492600-1426621158_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag sjukskriven och börjat jobba igen! Glömmer att fota men det borde denna tråden påminna mig om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du tagit dig an denna fina gamla båt, är lite svag både för Trålaren och denna lillasyster. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du tagit dig an denna fina gamla båt, är lite svag både för Trålaren och denna lillasyster. :)

Pappas projekt som stått orört länge.. Jag försöker få energi i gubben med projektet.. Men allt är en avvägning. Viktigt att det går fort framåt samtidigt som ingen lösning blir direkt idiotisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar: Det är nog lättare att satsa i ett projekt som går att åka med än ett (gårdssjul" med köl. Jag ser min viktigaste uppgift att leverera ett körbart objekt. Att det är roligt för mig är en bonus. Att jag och far kommer nära är lika så en bonus! Känner du någon jag skulle kunna besöka med måttband och kamera? Det vore mycket värt!

 

Absolut ett vackert skrov! (Våran saknar segelmöjlighet dock) det är varianten med akterruff. Vilken numer ombyggd till öppen akter. Har du tips på någon snygg lösning du sett i dessa båtar blir jag lycklig om du delar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härerom! Avgasslang, beg.. Och motorkåpa innan slip och plast! Dagens jobb Mao.

post-105917-0-84190600-1427508916_thumb.jpg

post-105917-0-42781500-1427508932_thumb.jpg

post-105917-0-54731600-1427508959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu byggt styrkonsoll, då rutorna är sneda och taket så lågt som det är valde jag att bygga en centrerad styrkonsoll. Sen tänker jag två bäddar, bord i förruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alltid åt mer plast än jag beräknar när jag plastar.. Bra blir konsolen alldeles säkert, en kompis får spackla..

post-105917-0-04649400-1428771621_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt och intressant att följa utmaningarna. Lycka till! Jag har en Trålett så då är det lättare att orientera sig på bilderna. Var har du tanken placerad - det ser ut att vara slätt föröver?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt och intressant att följa utmaningarna. Lycka till! Jag har en Trålett så då är det lättare att orientera sig på bilderna. Var har du tanken placerad - det ser ut att vara slätt föröver?

Tack! Den rostfria tanken struntade jag i.. Jag skruvade fast en returledning i en vanlig "trycktank" istället. Den står provisoriskt bredvid motorns "orginalplacering" bredvid/ovanför propelleraxeln.

 

Jag ledsnade på att bygga.. Så jag köpte och skrotade en segelbåt i samma storlek. Sen slaktade jag den med tigersåg.. En vecka hårt arbete på semestern sen sjösättning på tisdag, raka vägen från Kapellskär till Gräsö (sommarstället) med en nöjd far och lillebror. Jag slängde in dynor i fören på durken och täcken bara. En runtomlysande lanterna.

 

Båten skall lastas ned cirka 250kg gissar jag för att klara sidsjön. Och bussningarna i propellertätningen blev nog skadade (läcker olja) jag vet, märkligt system med oljesmörjning istället för fett.

 

Här är den när vi kommit fram. Föresten! Förarplatsen var en dröm!! Riktigt hård motsjö på slutet som sprutade vatten över rutorna ibland. Men jag satt som en dröm!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsolen blev inte mycket mer klar än såhär men man vill väl åka lite på semestern? Färg och lite kromade ramar.. Sen ska en stol bytas mot tvåsits-soffa!

post-105917-0-57485100-1441382759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...