Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Mauritx

Vad ska jag ha för Olja i bensin för en Yamaha 3,5 AC (Air cooled) från 80 talets?

Rekommendera Poster

OKQ8 säljer en tvåtaktsolja avsedd för både luft och vattenkylda utombordare.

Kostar runt 130 kr litern (om jag minns rätt). Ganska dyrt i jämförelse med BT

men deras olja funkar bara till vattenkylda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väldigt svårt att tro att det spelar någon roll över huvud taget, det är inte något prestandamonster vi pratar om. Kan inte heller tänka mig att det (annat än i teorin) skulle spela någon roll om den luftkylda tvåtaktsmotorn sitter i en moped, motorsåg eller utombordare.

Jag hade köpt någon billig olja som finns enkelt tillgänglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående, billigaste tänkbara 2-taktsolja duger bra till denna lilla motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är olika arbetstemperaturer på luftkylda och vattenkylda motorer, därav olika oljor. Köp en vattenkyld olja som är biologiskt nedbrytbar, även om det kostar en tia extra per liter - men 2% inblandning räcker oljan till 50 liter bensin och merkostnaden per liter oljeblandad bensin med en nedbrytbar olja är kanske tjugo öre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns färdigblandad alkylatbensin med 2% oljeinblandning. Då blir du dessutom miljövänligare för 2-taktaren släpper ut rätt mycket av bränslet oförbränt....

Det säljs i behändiga dunkar på de flesta mackar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget för luftkylda i OK här. Det finns en som är för 2 taks motorer bio TT TWC klass eller nåt. Det står på flaska att man måste ändå följa rek olja. Vad gör jag nu?

 

En till sak som är konstig är att motor startar på första ryke och fungerar jätte bra men sedan när jag tiltar den kommer det ut nån ml bensin ut. ? Otätt? Borde det inte ens starta??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget för luftkylda i OK här. Det finns en som är för 2 taks motorer bio TT TWC klass eller nåt. Det står på flaska att man måste ändå följa rek olja. Vad gör jag nu?

 

En till sak som är konstig är att motor startar på första ryke och fungerar jätte bra men sedan när jag tiltar den kommer det ut nån ml bensin ut. ? Otätt? Borde det inte ens starta??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon skrev tidigare - en sådan liten motor är ingen högprestandamaskin så det är inte så känsligt vilken typ av 2-taktsolja du använder. Dessutom en lite äldre motor - de brukar vara lite rejälare byggda.

 

Det står en liten skvätt bensin kvar i förgasaren som brukar ha en tendens att rinna ut när motorn tiltas upp. Det är inget onormalt - bara att torka upp. Själv har jag virat lite hushållspapper runt förgasarkoppen på min 3,3 Mariner. Det suger upp skvätten som sen avdunstar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...