Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Botved

Nya lådor till pentry

Rekommendera Poster

Jag planerar att renovera och delvis bygga om pentryt. Till det kommer jag behöva nya besticklådor. Hur gör jag enklast? Bygga nya lådor helt i trä klarar jag av, men det är ett rätt stor arbete. Hitta plastlådor och enbart göra fronter som monteras på kan vara ett sätt, men plastlådor är lite trist tycker jag. Beställa från snickeri är en möjlighet, men antagligen dyrt. Har ni några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du nu? Deras kökslådor kommer väl rosta i marin miljö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du nu? Deras kökslådor kommer väl rosta i marin miljö?

Jag hade inte oroat mig för det i pentryt, så mycket annat jag har liggande skräpande som inte har ordentligt rostskydd.

De är billiga, funktionella och kan bytas ut vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravet är ju att det ska vara riktigt snyggt och i teak. Men man kanske kan hitta begagnade kökslådor i trä och byta frontar till teak. Ikeas lådor är ju beroende av skenor i metall, det kanske funkar, men dom måste ju även kunna låsas så dom inte far ut vid lutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på loppmarknad och hitta någon begagnad hutch och slakta den och ta lådorna & skenor osv. Låsning går säkert att lösa. Lite tidskrävande kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att slakta någon möbel för att få lådor är nog uteslutet då alla idag är produserade av endera spånskiva eller mdf, inget av materialen funkar i marin miljö.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker tanken på att slakta gammalt känns ok. En kökshurts från 50-60 talet brukar väl vara massivt trä? Spån, masonite och annat pappersliknande kom väl på 70-talet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kanske du kan få något som passar till rimlig kostnad

http://www.fixline.se/index.php?route=product/product&path=36&product_id=83

 

Lidköpings båtsnickeri borde kunna tillverka lådor, men troligen dyrare än ovan.

http://www.lidkopingsbatsnickeri.se/

 

Du kan säkert få hjälp av vilket snickeri som helst eller en möbelsnickare.

 

Om du är något lite händig är det inte så svårt att bygga lådor faktiskt, det svåra är nog att försöka förklara vad jag menar i text.

En låda byggs lättast av "plank" med ett spår i nedre delen enligt bilden nedan.

  1. Välj material och skaffa "plank" av rätt höjd.
  2. Välj material till botten, plywood tycker jag är bra. Ca. 2 mm tjock räcker.
  3. Gör spår i nederkanten som passar till din plywood, antingen själv eller be om hjälp på ett snickeri.
  4. Kapa "plankan" i rätt yttermått för lådan.
    Bygg en låda utan front och montera på fronten utanpå när lådan är klar, det blir lättast.
    Strunta i alla "finesser" i hörnorna, gör två lika långa långssidor och två lika långa kortsidor.
  5. Såga ut botten i rätt storlek.
  6. Kolla att allt passar. Kolla så att diagonalerna är lika långa, då är lådan rätvinklig.
    Tilläg: Skruva ihop och kolla att allt passar om du är osäker.
  7. Ev. kan du limma i två träpluggar i varje skarv, men det behövs inte.
  8. Limma alla skarvar (även mot lådbotten) och skruva ihop lådsidorna så får du en stabil låda. 
    Mät diagonalerna i lådan och rätta till innan limmet torkat.
  9. Gör en snygg front och skruva fast den inifrån.

 

Laga%252520k%2525C3%2525B6ksl%2525C3%252

Bild från fixarfarsan.se

 

Hoppas något av tipsen tar dig i mål.

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har byggt några pentryn och en massa lådor. Det går fort och är väldigt enkelt. Förutsättningen är att man har tillgång till en bordscirkelsåg. Materialet är 10 mm björkplywood till ramen och 3,2 mm härdmasonit till botten. Såga till delarna till ramen, fräs ett spår för masoniten 7 mm från nedkanten. Spåret bör vara 5 mm djupt. Spåret "fräser" man med sågen. Gör en mall av spånskiva med samma mått som lådornas innermått, nedsåga hörnen så är det enklare att få ur mallen och den fastnar inte i lim som tränger ut. Limma ihop sidor och botten med mallen som hjälp så att lådan inte blir skev. Har man tillgång till en spikpistol för tvåtrådsklammer så skjuter man ihop sidorna med 25 mm klammer. Annars får man sätta ramen i spänn med tvingar. Man behöver inga skruv, limskarven blir stark ändå men  känns det osäkert så stt skruv eller dyckert. Man "fräser" bort 10-15 mm av sidostykena upp till masoniten, en list på tvären i hurtsen gör då att lådan in kan åka ut utan att den lyfts lite. Egentligen bör plywooden lackas men det fungerar utmärkt med att olja med linolja, gärna uppvärmd eller spädd med terpentin. 

Slutligen skruvas fronten fast. Den bör var min 10 mm tjock om det är teak. Vill man lyxa till det kan man montera lådorna med sk expansionbeslag som finns i rostfritt. Personligen tycker jag dock att lådorna glider för lätt när de ska sitta i en båt.

Ska man göra en komplett hurts så görs den av fyra stolpar där tvärstycken tappas in. Det går att göra med en överhandsfräs men går betydligt snabbare med sinkmaskin eller långhållsborr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...