Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Andreasp

Priser på motorbåtar

Rekommendera Poster

Jag tror man får börja tänka med båtar som med husvagnen eller bilen; den kommer att sjunka i värde.

 

Vad ligger en husvagn i för pris idag som kostade 110 000:- 2008? 

En bil har definitivt sjunkit mer och troligen kostat en del i rep den med. 

 

Sen är givetvis en båt en båt och en bil en bil, men jag tror trots allt att man måste ändra tänket kring båtars andrahandsvärde.

 

Vem vet kanske har du rätt. PRoblemet är ju bara att en bil är något som de flesta måste ha för att klara av vardagen och en normal svennebil kanske kostar typ 250k. En båt är en fritidspryl som om du ska ha en riktigt semesterduglig ligger på kanske miljonen och uppåt. Jag skulle säga att båtar upp till 2-2,5 milj konkurrerar med inköp av fritidshus för folk med relativt normala inkomster, alltså inte bara de som har mer eller mindre obegränsat med pengar. Havererar båtmarknaden helt och andrahandsvärdena blir likt bilar så kommer nog nästan hela marknaden för de båtar i klassen 500k-2 milj som ofta köps av skälen ovan, att försvinna. Ingen vettig människa kommer att köpa en semesterbåt för 1,5 milj om den är värd 700k efter tre år. Vi får hoppas för alla båtintresserades bästa att det inte blir så.

 

De riktigt stora båtarna för 3-4 milj och uppåt har säkert sin marknad ändå. Men nyare "normalare" båtar försvinner nog nästan helt i ett sådant scenario

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig har det länge varit obegripligt hur folk med "normala" inkomster kan lägga 2,5 miljoner på en båt. Svaret är antagligen en extrem värdeutveckling på bostäder i kombination med lika extremt låga räntor. Det man missar är värdeminskning på 100-tusentals kr per år. I praktiken blir det samma sak som att successivt öka lånet på huset för att täcka semesterresor, ny bil etc. Men dessutom tillkommer kostnader för service, underhåll och över tid mycket dyra uppdateringar av kapell, drivlina, elektronik mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att nästa bransch att uppleva det som nu skett i båtbranchen är husbilar. En hel del båtmänniskor har bytt till husbil och det är en av orsakerna till överutbudet, finns många fler. Jag gissar att de här människorna kommer att åka husbil i 10-15 år till, sedan ska bilarna säljas och ett överutbudet kommer att uppstå, där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det värsta med detta är ju att "excel319"s inlägg INTE är ett skämt!

Så kan mycket väl reglerna komma att tolkas av vissa genuina byråkrater.....

Sitter Miljöpartiet i regeringen under nästa 4 års period så tror jag inte direkt på några lättnader i tolkningarna av reglerna.

 

Den som lever får se....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmarknaden är ju i obalans just nu, stort utbud och liten efterfrågan så att priserna rasar. Vartefter som de billigaste båtarna ine ens går att skänka bort längre så kommer de att försvinna från marknaden på ett lagligt eller olagligt sätt. Kanske är marknaden i balans igen om tio år.

 

Sedan kommer det säkert bli stor brist på begagnade båtar eftersom det byggs så få nya och då stiger priserna igen.

 

Jämförelsen med bilar haltar eftersom livslängden på en båt rimligtvis är 2-4 ggr så lång som för en bil. Principen med att värdet borde gå mot noll borde dock stämma fast det borde gå mycket långsammare för en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får en någorlunda välskött båt "gratis" kan man ju lägga en hel del pengar på en ny motor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

235 kr per månad kanske är svaret?

 

Vad menar jag då. Jo 200.000 i lån. 2% ränta och du betalar bara 70% av räntan. Resten betalar staten.

 

Vad kostar det då att åka med en båt från 80talet med en v8 förgasare? Reparationer som kostar 10.000 tals kronor?

 

I ett sådant ekonomiskt klimat skulle jag aldrig köpa en gammal buske.

 

Som gamla hus. Du lägger 3000 i månaden på el. Nytt hus är max 1000 i el. Skillnad 2000 kr. Du lånar närmare ett par miljoner för skillnaden o bor i nytt o fint.

 

När räntan är så här billig blir gamla oekonomiska fordon värdelösa. Bilar som båtar. Man vill åka bra säkert ekonomiskt snyggt o bekvämt.

 

Därtill nya bekvämare kravställande generation människor. Pengar är inga problem. Gamla båtar är problem!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig har det länge varit obegripligt hur folk med "normala" inkomster kan lägga 2,5 miljoner på en båt. Svaret är antagligen en extrem värdeutveckling på bostäder i kombination med lika extremt låga räntor. Det man missar är värdeminskning på 100-tusentals kr per år. I praktiken blir det samma sak som att successivt öka lånet på huset för att täcka semesterresor, ny bil etc. Men dessutom tillkommer kostnader för service, underhåll och över tid mycket dyra uppdateringar av kapell, drivlina, elektronik mm.

Ja, förmodligen är jag en ren idiot. Betalade i det närmaste 2,5 för min nya båt för 4 år sen.

 

Jag har ingen extremt hög lön men har genom åren sparat och iom att barnen flyttat hemifrån (det är iofs en helt egen saga hur det går till i bostadsbristens Sverige) så har jag pengar så jag kan betala både lån och drift på min båt.

 

Visst är det trist att båten idag inte är värd mer än 50% av inköpspriset och egentligen inget jag funderade på när jag köpte den men den lyckan jag känner varje gång jag är ute i den är svår att matcha mot något annat.

Jag är medveten om att jag är en "båtidiot" och att vi är ett utdöende släkte men så länge det funkar ekonomiskt och att jag tycker det är värt de uppoffringar jag gör för att klara av det så väljer jag att tänka på det positiva.

 

När jag en gång säljer så hoppas jag att jag betraktar det som "water under the bridges", dvs gjort är gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Annonsen

Håller med sign "Mackey", skriv inget negativt i annonsen eller ta inte bilder på saker du inte avser sälja.

 

Priset

Det ligger en motsv. båt som du har på Blocket. Annonsen är från slutet på juli i år, men är betydligt billigare än din, 50'. Inte ens den är såld....

 

Historien

Det har väl nästan varit kutym att man fått mer för båten när man sålt den än när man köpte den flera år tidigare men så är nog inte längre.

Båtmarknaden går väl igenom ett "stålbad" som alla andra branscher (TV och IT). Det startade väl upp för några år sen  då vi fick två katastrofala somrar på raken och det tar lång tid för (viss) återhämtning av marknaden.

/Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon skriver så haltar jämförelsen bil-båt, men jag tror lika fullt att man ska räkna på värdeminskning på sin båt, som med sin bil, men över längre tid. 

 

En annan stor skillnad mot andra fordon är svårigheten att "sätta värdet". En båt kan variera mer i skick och utrustning än en bil, eller husvagn/husbil för den delen med.

Vidare är det svårt att verifiera "varvsskött" finns ingen "serviceboks-standard"

Även saker som saltvattenskörd eller inte spelar in, var den använts geografiskt osv.

 

Båtar är altså svåra att jämföra med tex bilar, men helt klart har det varit osunt att dom inte fallit mer i värde än inflationen tidigare.

 

 

Husbilar nämns i tråden, tycker redan man ser att priserna faller, och här har vi en produkt som är dyr men inte har samma livslängd som en båt. Vi pratar ju till 95% Fiat här :-)

Ska bli spännande att se utvecklingen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, väldigt många bra inlägg här, speciellt dom sista med någon som filosoferar om betydelsen av de otroligt låga räntorna etc.

 

Dock en sak som jag inte kan upphöra att undra över......Det oerhört låga intresset bland 20-30 åringar för klassiskt båtliv. Jag har två barn mellan 20 o 30. Bägge lever i förhållandevis "normala" liv.

Jag har frågat dom och många av deras vänner om just inställningen till att äga en segel eller motorbåt. Svaren man får är som om man hade bett dom följa med på en resa ut i rymden.....
Dom är helt ointresserade !

Dom reser hellre till Australien en sommar, vandrar i Alperna eller  U name it!

Eller bara sitter på Cafe och pillar på sina IPhones...:-(

 

När jag var i den åldern så var det en dröm med en RJ85 som självbyggdes på Kvarnfallets varv eller att få låna nån förälders Maxi 95a en vecka.  

En Maxi 77a....... :angry: för 15.000....Nä usch, vad skall man med en sån till?

E inte det en massa jobb bara och trångt o fuktigt i den.....?

 

Visst, vi har haft några riktiga skitsomrar på Västkusten, men att intresset minskar så till den milda grad....Nån av sonens kompisar tyckte det kunde vara fräckt med en styrpulpet, men annars noll intresse!!!!  

Då kommer tom några av dessa unga människor från sk "båtfamiljer".

 

Ta man dessutom den nya kategorin av Svenskar, dvs folk från andra länder i mellanöstern etc så är dom inte bara misstänksamma mot båtar, många är mycket ängsliga för vatten och kan av olika orsaker inte simma trots dom e vuxna.

 

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från ett ekonomiskt perspektiv är realräntan i princip alltid tre procent. I alla konjunkturer.

 

Sen kan den nominella räntan variera en del med inflation och lite grann med risknivån i samhället.

 

Den nominella räntan är mest intressant om kassaflödet av båtägande är en kritisk faktor. Om inte, är den reala räntan mer viktig. Skillnaden är enkelt att inflation inbakad i ränta är

(tvångsamortering). Man blir varse detta den dagen båten säljs.

 

Nästan liknande resonemang kan appliceras på boende. Då kommer man fram till att bostäder amorteras väldigt lite idag. Slitage blir ekonomiskt värdefall som urgröper den egna förmögenheten som intr matchas av motsvarande skuldminskning. Vi lånar alltså till välfärdskonsumtion totalt sett idag. Lever över våra tillgångar. Det är ett stort problem. Å andra sidan, om vi inför tvångsamortering i en ekonomi med noll ininflation så går landet in i en recession med antagligen negativ inflation. Det vore inte bra för välfärden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller husbilar så är det mer relevant att jämföra med vanliga bilar. Husbilar har inte samma egenhet som plastbåtar att hålla "för evigt" utan slits hårt i framförallt bodelen och chassi (rost etc.). Då de normalt inte går så många mil, jämfört med de motsvarande lätta lastbilar som husbilarna är byggda på, är det oftast inte drivlinan som dör först.

 

Fukt är ett jätteproblem på både husbilar och husvagnar vilket tar död på många bilar. Nej, husbilar har ett prisfall som är stort första åren och som sedan planar ut något fram tills husbilen blir runt 25 år då den oftast är så risig och sliten att den kostar mer i underhåll och reparationer än den är värd, och då skrotas den.

 

Stor skillnad mot båtar alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som sagt, det är motorn som bestämmer priset på en båt. Min egen lilla HT har i sommar kunna köpas på Blocket för 8000 utan motor till 65000 med nyare 50 hk fyrtakt.

För egen del har jag ökat värdet på båten mer än vad jag gett, gav 20" för båten med orginalmotor, fick tag i en nyare Yamaha 40 för 13", och när solen skiner i sommar kan jag nog få 40-45 för båten. Och ska man tro dom priser som begärs för gamla motorer får jag nog 5" för den gammla även fast CDI boxen är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis laggt 360k på en lätt beggad motorbåt, det sista jag tänkte på var hur mkt jag skulle få för båten om/när det var dags att sälja, dagarna jag kommer att använda båten med familjen går inte att värdesätta med pengar vilket gör att jag kan ta den smällen när det är dags, så länge jag kan leva med och klarar det dagliga ägandet ekonomiskt bryr jag mig

ej, sen finns det ju även fördelar med att det är som det är, köpte för en månad sen en Fjord weekender med en nyare motor, denna båt var utsatt till 140k men säljaren sänkte till 90 varpå jag slog till, vid tillfälle var jag inne hos en båthandlare för att införskaffa allt det man behöver, i sam med detta gick jag in i båthallen, där stod en Uttern C68 08 års modell med en diesel från 10, jag frågade om dom tog båtar i inbyte och fick svaret "egentligen inte"...det slutade med att dom tog min gamla Fjord från 77 i inbyte och jag fick 10k mer än vad jag gav för den 2 veckor innan,......Jag är fullt medveten av att detta kommer att kosta mig på sikt men va f-n..vi lever bara en gång, skall man vrida o vända på varenda aspekt kan man lika gärna strunta att unna sig nåt, bara att inse, det är andra tider nu, dagens generationer har annat för sig, kanske vänder det men jag tänker då inte vänta på att bli 100 gammal bara för att marknaden svänger.

 

Cheers

Jas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt räknas hem med en annan matematik än för andra mer vardagliga saker. Absolut inte kostnad per använd timme. (Om man har pengarna det vill säga). Lite som med bil. Det är säkert billigare med busskort och vissa taxiresor för de flesta, jfr med att ha en bil. Per använd timme eller per använd mil. Men det är inte en värdebaserad kalkyl, eftersom man missar värdet av att ha optionen att fritt använda bilen precis när man vill utan barriärer. Samt att man missar att en bortkastad timme av en liv är en kostnad. Skall man åka kommunalt till den där spontana utflykten så kanske barriären är så hög att man struntar i det. Det tillfället kommer aldrig igen.

 

Snarare går båtkostnadstankar så lite så här. En bra sommar kanske man får ut exvis 15 dagar plus 15 kortare turer. Med 30 dagars semester så är detta en betydande del av din lediga tid det året, speciellt i relation till hur mkt ledig tid du egentligen har med famlijen ett år. Vi hoppar några år framåt till dödsbäddens sista tankar ... är dessa "jag är så glad att jag sparade in lite pengar så att mitt bankkonto är fyllt idag" eller "jag är så glad att jag investerade mina besparingar i fantastiska minnen med familjen". Vad skall man egentligen använda pengarna till när tiden är begränsad, sparande eller att investera i bra dagar.

 

En båtkalkyl handlar om att inte kasta bort det viktigaste du har, det enda som är rättvist fördelat i livet, din tid. En missad fin dag är förlorad för alltid. Har du båten har du möjligheten att utan barriär ta den vara på den dagen med gamiljen, vare sig det är planerat eller spontant. Har du ingen båt blir det väldigt jobbigt att få till den där utflykten. Och den förlorade dagen är "kastad i sjön" för evigt.

 

Tänk även så för den rörliga bränslekostnaden. Eftersom de fasta kostnaderna med båt är så höga (och redan betalda) så är det rörliga kostnaderna nästan försumbara i sammanhanget, kanske en fjärdedel av totalkostnaden per år. Åk på den där extra bränslekrävande turen. Dina minnen blir fyllda till en låg marginalkostndad.

 

Vi brukar tänka lite samma med hotell. Det är så få gånger man reser iväg och faktiskt bor på hotell. Lägg på en tusenlapp och boka ett extra bra rum. Då blir dina minnen från den resan extra fina. Men från ett årsperspektiv är kostnaden försumbar.

 

(Som sagt, allt givet att man faktiskt har en slant över ... det är inte alla som har det tyvärr).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt räknas hem med en annan matematik än för andra mer vardagliga saker. Absolut inte kostnad per använd timme. (Om man har pengarna det vill säga). Lite som med bil. Det är säkert billigare med busskort och vissa taxiresor för de flesta, jfr med att ha en bil. Per använd timme eller per använd mil. Men det är inte en värdebaserad kalkyl, eftersom man missar värdet av att ha optionen att fritt använda bilen precis när man vill utan barriärer. Samt att man missar att en bortkastad timme av en liv är en kostnad. Skall man åka kommunalt till den där spontana utflykten så kanske barriären är så hög att man struntar i det. Det tillfället kommer aldrig igen.

 

Snarare går båtkostnadstankar så lite så här. En bra sommar kanske man får ut exvis 15 dagar plus 15 kortare turer. Med 30 dagars semester så är detta en betydande del av din lediga tid det året, speciellt i relation till hur mkt ledig tid du egentligen har med famlijen ett år. Vi hoppar några år framåt till dödsbäddens sista tankar ... är dessa "jag är så glad att jag sparade in lite pengar så att mitt bankkonto är fyllt idag" eller "jag är så glad att jag investerade mina besparingar i fantastiska minnen med familjen". Vad skall man egentligen använda pengarna till när tiden är begränsad, sparande eller att investera i bra dagar.

 

En båtkalkyl handlar om att inte kasta bort det viktigaste du har, det enda som är rättvist fördelat i livet, din tid. En missad fin dag är förlorad för alltid. Har du båten har du möjligheten att utan barriär ta den vara på den dagen med gamiljen, vare sig det är planerat eller spontant. Har du ingen båt blir det väldigt jobbigt att få till den där utflykten. Och den förlorade dagen är "kastad i sjön" för evigt.

 

Tänk även så för den rörliga bränslekostnaden. Eftersom de fasta kostnaderna med båt är så höga (och redan betalda) så är det rörliga kostnaderna nästan försumbara i sammanhanget, kanske en fjärdedel av totalkostnaden per år. Åk på den där extra bränslekrävande turen. Dina minnen blir fyllda till en låg marginalkostndad.

 

Vi brukar tänka lite samma med hotell. Det är så få gånger man reser iväg och faktiskt bor på hotell. Lägg på en tusenlapp och boka ett extra bra rum. Då blir dina minnen från den resan extra fina. Men från ett årsperspektiv är kostnaden försumbar.

 

(Som sagt, allt givet att man faktiskt har en slant över ... det är inte alla som har det tyvärr).

 

Mkt bra skrivet. Instämmer till fullo. Här kommer även min invändning till de som envist hävdar att det är bättre att hyra båt. Det är det säkert ekonomiskt. Men det finns få uthyrare som man kan ringa till en fin dag i slutet av maj kl 09 och fråga om man kan ta en tur till Djurgårdskanalen. Friheten att ha båt, och friheten att åka ut när man vill är svårt att omsätta i ett ekonomiskt värde.

 

Då vi nu precis sålt båten och letar något större roade vi oss för någon månad sedan med att räkna lite på kostnaden. Och visst, räknade man in värdeminskning, försäkring, båtplats, service etc blev kostnaden hög. Men när vi satte det i relation till vad vi hade gjort om vi inte hade haft båt hade kostnaden inte blivit så mkt lägre. Då hade det blivit Kolmården, Legoland, Junibacken och Gröna Lund istället. Eller en lång semesterresa till ett fjärran land. Och upplevelsen på sjön slår en Ving resort på Kanarieholmarna i veckan.

 

Ok, jag vet, lite tillspetsat kanske. Men ska man försöka räkna på det, ska man räkna på alla aspekter. Jag tror man kan göra mkt för att begränsa värdeminskningen genom att köpa lite med hjärnan och inte bara med hjärtat. Om man anstränger sig lite för att undersöka vad som efterfrågas, så kan man nog undvika de värsta minorna. 

 

Men det kostar att ha båt. Punkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar nog tänka på mina båtupplevelser någon gång varje dag. Om så bara 30 sekunder men det gör att jag blir på bra humör. Alltså blir man inte bara glad av upplevelsen utan även av bara tanken på den. Väl värt pengarna att hålla humöret uppe om dagarna. Vår båt har blivit lite som en god familjemedlem.

 

Jag spelar golf när det passande väder. Åker till fjällstugan när det passande väder. Åker båt när vädret passar. Då spelar vädret inte så stor roll. Finns alltid något att göra om man vill. En bred fritid helt enkelt

 

Ingen båt skulle medföra en begränsad fritid alltså ett begränsat liv. Vi har det så bra i det här landet så det bara att njuta av allt medan man frisk och orkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till TS gällande annonsen:

 

Det ser ut som att du sänkt priset med 2 kkr. Detta får en att undra om vilken verklighet man lever i när man tror att man kommer att sälja en båt för 75k genom att sänka den 2k. Sen att du även slängt med en trailer kanske stämmer, men det framgår inte så tydligt.

 

Tips: kolla vad man annars får för 73 kkr i samma storlek. Finns en del. Tror tyvärr att du måste inse att du i slutet av augusti måste gå ned ordentligt i pris.

 

Håller med Zwen om detta med Aquador... Kollar själv på en, men försöker hitta en logik när det är bra att köpa, de verkar inte tappa så mkt första året, men sen rasar de kommande 2-5 åren, för att sen plana ut lite.  Men det är läskigt hur mkt de tappar...

 

Hej Hr Anka

 

Ja jag sänkte priset med 2kkr men har lagt till en vagn också som inte var med i första annonsen, kanske kan se lite ut men det är ju inte säkningen utan vad man får som bör vara intressant.

 

MVH

Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Till TS gällande annonsen:

 

Det ser ut som att du sänkt priset med 2 kkr. Detta får en att undra om vilken verklighet man lever i när man tror att man kommer att sälja en båt för 75k genom att sänka den 2k. Sen att du även slängt med en trailer kanske stämmer, men det framgår inte så tydligt.

 

Tips: kolla vad man annars får för 73 kkr i samma storlek. Finns en del. Tror tyvärr att du måste inse att du i slutet av augusti måste gå ned ordentligt i pris.

 

Håller med Zwen om detta med Aquador... Kollar själv på en, men försöker hitta en logik när det är bra att köpa, de verkar inte tappa så mkt första året, men sen rasar de kommande 2-5 åren, för att sen plana ut lite.  Men det är läskigt hur mkt de tappar...

 

Hej Hr Anka

 

Ja jag sänkte priset med 2kkr men har lagt till en vagn också som inte var med i första annonsen, kanske kan se lite ut men det är ju inte säkningen utan vad man får som bör vara intressant.

 

MVH

Andreas

 

 

 

Hej Andreas

 

Jag ifrågasätter inte vad du gjort, bara hur det ser ut från min egen horisont som båtspekulant. Jag tvivlar inte på att du erbjuder mkt för pengarna, men "appearance is everything", och jag skrev bara vad jag såg. Tror att sänkningen i sig är intressant i augusti/september. Tror att många därute följer annonser, speciellt i slutet av säsongen, få som kommer på att de ska köpa båt i sept, och frågan är om man går in och kollar alla detaljer. Jag sitter själv och följer annonser med flera bevakningar, och jag skulle troligtvis inte lägga märke till om någon ändrade annonstexten.

 

Återigen, ingen kritik mot vare sig dig, din båt, din annons eller din prissättning, jag skriver bara ett svar på vad du skrev som trådstart.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igentligen så är det bara att vänta till våren om du skall sälja din båt då många marinor och båtföretag märkt en stor skillnad mot förra året dsv dom riktiga klippen på båtmarknaden finns inte längre i samma omfattning som tidigare år.Många behåller sina båtar istället för att rea bort dom för en struntsumma,vilket har gjort att många båtar i fint och välvårdat skick står förvarade inomhus i väntan på bättre tider vilket också märks på tex Blocket om man söker på dom nordiska båtarna från tex 80-90-talet med nyare maskiner monterade.Den tiden när man kunde göra dom riktigt stora klippen är nog "snart"  förbi då vi letat hela hösten efter en DC/Cabinbåt i 7-8 m klassen till vår dotter med "nyare" dieselmotor men hittar inget under 350-400,000:- vilket hon ångrar idag när utbudet minskat rejält på bara en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Att demontera en plastbåt kostar tiotusentals kronor. Landsortsdjupet kommer bli betydligt grundare...

 

Undrar vad som skulle hända om man sågade upp sin båt och tog med till återvinningscentralen och dumpade bitarna i restavfall?

 

Borde inte vara ett problem då plasten kan brännas och "resten" är samma som krossat glas?

 

//Mikael

 

 

Ring kommunen, men det är nog precis så man ska göra. Jag tror inte de ser några större problem med det. I princip är det ju på samma sätt som när man som husägare lämnar byggavfall i samband med renoveringar hemma. Att det skulle vara så märkvärdigt, eller kosta så mycket pengar tror jag är en myt delvis beroende på att så få hittills valt att skrota sina båtar. Gäller det stora båtar blir det såklart en annan sak, eftersom volymerna kan vara svårhanterliga för en privatperson utan lyftkran osv. 

 

Jag har pratat med min lokala avfallshanterare här i kommunen. De säger att de tar emot plastbåtar i containrarna för brännbart. Det är bara att såga ner skrovet i hanterbara storlekar och frakta iväg dom till "tippen"   Efter det har jag hört att de avfallsföretag som sköter den faktiska förbränningen förbjuder eldning av glasfiberarmerad plast, då glaset tydligen sätter igen filter och annat i rökgaskanalerna i reningssystemet .......

Vilket som är rätt vet jag inte....men jag har en kanot, och en mindre segelbåt som står och väntar på tigersågen.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig att glasfiberarmerad polyester ska sorteras i restavfall som går till deponi. Rätt eller fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig att glasfiberarmerad polyester ska sorteras i restavfall som går till deponi. Rätt eller fel?

Det låter ju rimligt om nu förbränningsanläggningarna får problem att hantera det. Annars finns det ju massor av energi i plasten som man kunde tagit hand om....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som blocketpundare och även spekulant på båt blir man lite fundersam över rådande prispolitik.

 

Samma båtar - i plural, mängder med samma båtar, till samma priser har legat ute på Blocket i minst två år. Uppenbarligen är inte folk villiga att betala det begärda priset, då får man väl sänka sina priser - om man vill sälja. Häng med i marknaden, det är många riktigt pigga på att göra i en uppgång. Jag sålde min förrförra båt till kraftigt reducerat pris, då fick jag iväg den och kunde gå vidare.

Båtmarknaden har ju sjunkit, om man skall köpa en annan båt spelar det ju ingen roll om priserna går upp eller ner - man köper ju i samma marknad - eller tror kliet och pleti att dom skall sälja dyrt och köpa billigt? 

 

Blir dessutom ganska förvånad när man kontaktar ett företag som säljer båtar med lite frågor på ett objekt, Princess V42 har jag för mig. Fick inget svar alls. Jag jobbar själv med försäljning, hade jag betett mig så till mina kunder hade jag inte haft några kunder kvar.. Kanske skillnad med B2B och privatpersoner som gärna gör av med sina surt förvärvade slantar och jagar försäljarna.. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd...

Några reflektioner från min sida.

1. Det måste finans en skälig skillnad mellan en begagnad båt från mitten/slutet 80-talet och en ny båt. För några år sedan var dessa 80-talare enligt mig overkligt högt prissätta. Mer normalläge på detta idag tycker jag.

 

2. Därmed inte sagt att 80-tals båtarna är dåliga köp idag. Jag har själv en båt från -86 med motor från -86. V8, sjövattenskyld och jag har banne mig inte mer problem med denna än vissa kompisar som har båtar från -05. Vad är det som strular i deras båtar? Jo elektroniken. Till vilken nytta? ynka 0,1 liter mindre per distans. Självklart ska man räkna med att en gammal motor kan gå sönder men dom håller fan i mig mer än vad många tycks tro. Dessutom kostar inte en renovering av en V8 så vansinnigt mkt. 

 

3. Den dagen min V8 ger upp så kan man faktiskt byta motor och sätta i en ny V8 för en inte allt för dyr peng. Omöjligt att göra om man har diesel. Viss, det går inte att köpa en splitter ny VP V8 med nytt drev och sköld och dessutom låta fina auktoriserade VP verkstaden gör jobbet, det blir för dyrt. Men, köp en V8 från nån firma som tar hem från USA typ motorteknik så ser ju kalkylen mycket bättre ut.

 

4. Om man kan köpa en äldre båt med beprövad teknik och kan tänka sig att göra lite jobb själv så kommer totalkalkylen se sanslöst mycket bättre ut jmf med om jag skulle tex köpa en AQ 26:a. Min båt kostar mig 20-25 tsek om året totalt och den kan vi en famlij på 4 semestra en vecka i samt ha för kortare turer. En AQ 26a tex skulle kosta mig ca 100 tsek om året att äga men inte ge mer semester för det. 

 

I mitt fall ligger mkt av den ekonomiska vinsten i att försäkring, båtplats och framförallt service och reparationer blir billigare med en gammal beprövad V8 som jag kan skruva på själv än om jag skulle ha en VP KAD som jag måste låta varvet serva och ev laga varje år. Tyvärr tänker allt för få i vår bortskämda (eller stressade) värld idag på att man kan göra lite jobb själv.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju frågan om ens egna fritid, lagd på exempelvis motormeckande, är en kostnad eller en investering. Folk gör olika värderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Fredrik den bedömningen måste man givetvis göra. Men... det tar inte så himla mkt tid att serva en V8. själv ser jag det väl som en investering och lärdom att lägga ner någon timma av min fritid för att dessutom få förståelse för hur min båt fungerar.

 

 

Det som jag vänder mig mot är att många tycks mena att en gammal båt kostar 10.000 tals kronor i reparationer varje år och att en ny båt ska vara helt problemfri. I mitt fall tycker inte jag att det stämmer. Har sett massor av gamla båtar som tuffar på och ganska många nya båtar som strular med diverse olika (dyra) saker. Kanske har jag haft tur med min båt? Jag räknar med 5000 i reparation varje år och det har jag klarat mig med råge med hittills. Jämför det med att serva och laga en VP D6. Alltså är det inte bara att ta ett lån på ex antal hundratusen till för att köpa en nyare båt. Räntan är på lånet är ju en försvinnande liten del av kostnaden för att äga en båt.

 

Det som jag tror dödar båtmarknaden är just att kringkostnaderna kring att ha en båt verkar ha blivit så mycket dyrare så det blir tillslut bara entusiaster (som jag själv) eller dom som har riktigt mkt pengar (som kan ta en årlig ägandekostnad på 100-200 tsek eller mer per år) som har råd att äga båt. Särskilt dyrt har det blivit att äga en nyare båt med en modern VP diesel i. Dom kostar fläsk att serva och laga.

 

Sen tror jag att väldigt många småbarnsfamiljer idag först och främst satsar på att fixa ett boende och där får man ta ett så stort lån för att lösa ett bra hus. Då tycker man sig inte ha råd att ta ytterligare ett miljonlån eller mer för att dessutom köpa en båt även fast räntan är låg för man vill inte sitta fast i skiten den dan då räntan faktiskt kan vara 7 %.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en svår sits du sitter i och jag beklagar detta, men kan berätta denna lilla händelse som en förklaring.

Jag köpte min senaste båt i maj förra året. Tidigare ägare hade gett 350" plus lagt ner 70" och haft båten i 5 år. Jag köpte den för 190" med massor/all utrustning som fanns i båten inkl bestick, mm.

Han var inte glad men så föll marknaden under dom senaste åren.

Gammal motor betyder dessvärre mer problem.

 

Hur som helst, lycka till och jag hoppas det löser sig.

 

Med vänlig hälsning  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Fredrik den bedömningen måste man givetvis göra. Men... det tar inte så himla mkt tid att serva en V8. själv ser jag det väl som en investering och lärdom att lägga ner någon timma av min fritid för att dessutom få förståelse för hur min båt fungerar.

 

 

Det som jag vänder mig mot är att många tycks mena att en gammal båt kostar 10.000 tals kronor i reparationer varje år och att en ny båt ska vara helt problemfri. I mitt fall tycker inte jag att det stämmer. Har sett massor av gamla båtar som tuffar på och ganska många nya båtar som strular med diverse olika (dyra) saker. Kanske har jag haft tur med min båt? Jag räknar med 5000 i reparation varje år och det har jag klarat mig med råge med hittills. Jämför det med att serva och laga en VP D6. Alltså är det inte bara att ta ett lån på ex antal hundratusen till för att köpa en nyare båt. Räntan är på lånet är ju en försvinnande liten del av kostnaden för att äga en båt.

 

Det som jag tror dödar båtmarknaden är just att kringkostnaderna kring att ha en båt verkar ha blivit så mycket dyrare så det blir tillslut bara entusiaster (som jag själv) eller dom som har riktigt mkt pengar (som kan ta en årlig ägandekostnad på 100-200 tsek eller mer per år) som har råd att äga båt. Särskilt dyrt har det blivit att äga en nyare båt med en modern VP diesel i. Dom kostar fläsk att serva och laga.

 

Sen tror jag att väldigt många småbarnsfamiljer idag först och främst satsar på att fixa ett boende och där får man ta ett så stort lån för att lösa ett bra hus. Då tycker man sig inte ha råd att ta ytterligare ett miljonlån eller mer för att dessutom köpa en båt även fast räntan är låg för man vill inte sitta fast i skiten den dan då räntan faktiskt kan vara 7 %.

 

Jag tycker nog att kringkostnaderna såvida man inte råkar ut för några större haverier, är något som man kan påverka själv till väldigt stora delar. Visst, kringkostnaderna kanske har ökat i snitt men enligt mig hänger det mycket ihop med att många av den yngre generationen båtägare är precis som jag. Har inte tid/lust att meka och göra allt själv utan låter servicevarvet göra det mesta både vår och höst. Det är ett högst aktivt val man gör. Jag skulle utan problem kunna halvera våra kringkostnader genom att göra det mesta själv. Men väljer iaf i dagsläget att inte göra det. Den bilden bekräftas ju även av branschen, dvs intresset för helhetslösningar där service mm ingår ökar kraftigt.

Sedan har ju nyare båtar oftast bra mycket mer elektronik och avancerade system än äldre. Sådant som självklart kan/går sönder med högre kostnad till följd. Det ska vara bra stereo, TV, DVD, full navi med tillbehör, massa belysning med dimmrar etc, dubbla kylar,ankarspel (helst både fram o bak), bogprop (även på relativt små båtar) mm listan kan göras hur lång som helst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...