Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Heldefolksingers

Hjälp, gasol i båten!

Rekommendera Poster

Igår skulle jag skruva med motorn i min båt. Motorn sitter i en låda under gasolköket och därför monterade jag bort det. När jag ställde köket åt sidan råkade vredena hamna neråt och trycktes in och började läcka ut gas. Jag hade glömt att stänga av huvudkranen. Efter en timmes mekande upptäckte jag läckaget. Under denna tid hade jag orsakat en hel del elsladds gnistrande, men ingen smäll. Jag avbröt det hela. Stängde av gasen och ställde upp fönster och ruff luckor för vädring. Fråga: Försvinner gasen av sig självt eller hur får man bort den? Vädrar nu en vecka först..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr eller senare försvinner gasellen men det kan ta tid eftersom gasellen lägger sig längst ner.  Har hört talas om de som "öst" ut gasol med hinkar! Annars suga med en gnistsäker fläkt.

För att gasol ska smälla krävs att blandningen med luft är rätt och den är ganska kritisk. Gasen i en cigarettändare blandat i en 20 lit dunk smäller fint men gasen från tre tändare smäller inte. Det farligaste är när gasol börjar läcka ut eller när man tömmer utrymmet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vädra är rätt åtgärd, men det är precis som bhemac skriver att gasolen lägger sig längst ned och det tar tid till den försvinner.

 

Jag tycker du ska ta kontakt med räddningstjänsten för att få bra råd.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en manuell länspump installerad skall tydligen det funka att pumpa ur gasen med, eftersom - som påtalats - är gasolen tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Motorrumsfläkt är till för att ventilera ut explosiva gaser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Brandkåren talade om vädring och slutkoll med glasmästare som man kan låna av dem. Det där med länspumpen var ju smart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det det där löst sig kan ju en "elstyrd"  på/av  brytare på själva gasoltuben vara något att fundera på, finns som tillbehör till gasolflaskor.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...