Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst BonusVita

Vad bör en bra långfärds-seglings-hemsida innehålla?

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Jag är långtifrån där ännu, men det hindrar inte att jag tänker i de banorna.

Om jag den dagen då jag kastar loss vill ha mig en trevlig hemsida som mina nära och kära och alla andra kan följa min väg över haven. Hur bör en sådan hemsida då se ut? Vad bör den innehålla? Osv. Osv.

Man kan titta på andras hemsidor och ta delar av det som man finner där till sin egna sida.

Mycket är ju naturligtvis html och annat konstigt språk. Men att bygga upp en sida av via någon av alla de hjälpmedel som finns som wordpress, eller blogger eller hemsida24 eller whatever de alla kallas, ser jag nog som en fördel gentemot att bygga upp någonting från scratsch med html eller liknande.

Skall man ha flera sidor, alltså en youtube sida, en bildsida, en blogg sida, en facebook sida som samlas på en gemensam sida, där alla kan lämna sina avtryck? Eller skall man använda sig enkom av den motorn som finns på en nästan färdig variant som wordpress?

Man har sett hur andra har gjort med än det ena än det andra, många har en sådan där karta där man kan följa båtens väg, och där man även kan klicka på waypoints och få upp den dagens blogginlägg. Någon har en klocka som speglar hur lång tid de har varit ute. Och många andra snygga och häftiga lösningar. Jag såg en sida för några år sedan som hade lagt upp egna powerpointpresentationer på sina rutter, etapper, seglingsmål och annan kul kuriosa. Pdf filer kan ju vara en variant.

Det finns ett multum av tankar, förslag och ideér. Det gäller att bara kunna sålla bland dessa och göra sin egna lösning, och få den att se bra ut, få den att fungera med lätthet, och få den att kunna uppdateras när man är mitt ute i ingenting med slö uppkoppling!

 

Hur gör du?

Hur vill du att din hemsida skall se ut?

Vad skall den innehålla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror i slutändan på hur mycket du orkar hålla på. 

Jag startade min hemsida för ett år sedan, www.djuptvatten.com

Till en början var ju allt jätteroligt och man uppdaterade hemsidan varje dag, sen tröttnar man. Har dock försökt hålla i att uppdatera så ofta som möjligt, minst en gång i veckan. För 50 dagar sedan lämnade vi Göteborg och sen dess har det funnits internet fler än en gång i veckan, så vi har väl uppdaterat hyfsat iallafall. Dock blir det ju jobbigt om du har facebook, instagram, youtube, hemsidan, att uppdatera hela tiden, jag menar, det är roligare att göra något i världen än att sitta bakom en skärm halva resan. 
Vi använder Wordpress, simpelt och enkelt. Det har det man behöver, det man saknar kodar man bara in så blir allt bra tillslut :) 
Ställ dig frågan, Vad vill jag ha ut med hemsidan? Ska den dra så många besökare som möjligt eller ska den bara vara för de närmaste? Är målet att få uppmärksamhet?

Jag tänker såhär, för 3 år sedan när jag drömde om att segla iväg, vad kollade jag på då? Loggtexten kanske är intressant i nuet men när den är inaktuell så är det mindre intressant. Videor och bilder är mycket intressantare och gärna en karta över hur man har åkt, gärna över planerad rutt också så man har något att jämföra med, för slutresultatet skiljer sig ofta ganska mycket från planeringen. 
Bilder och video är dock ett problem har jag märkt. Visst är det kul att se på och hemma innanför husets väggar så går det ju snabbt att ladda upp en bild eller video, men när man ligger i en hamn är internet seeeeEEEEgt. För att bevara resan så bra som möjligt vill man ta högupplösta bilder, som sedan tar 30 min att ladda upp på hemsidan, 
Powerpoint känns i mina ögon lite tidigt 2000-tal, även om man kan få till det bra och snyggt även idag så har det nog blivit riktat mer till presentationer i skolvärlden eller arbetsmiljö. 

Gör inte mer än du orkar, se till att hela hemsidan är klar när du åker från sverige, allt ska funka för åtminstånde mitt tålamod tar slut ganska fort när det går segt. 

/Erik, djuptvatten.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min första sida kodade jag helt själv. När vi bytte båt och hemsida valde jag en av webbhotellets egna design alternativ. Väldigt enkelt, även om jag inte är helt nöjd med dem.

 

Jag har valt att lägga ut en loggbok (blogg) samt gästbok och info om besättning och båt. Foton är kul också. När vi seglat i Sverige är det inga problem med att ladda upp bilder, men när vi kommer utomlands är det segt... Familj och vänner tycker dock att det är kul att se :)

 

Vi har även en sida med de olika modifieringar och projekt vi gör på båten. Den är väldigt omtyckt! Får många mail med frågor och undringar :)

 

Lycka till!!

 

// Lasse

 

www.sailingladyann.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det så enkelt som möjligt. De större gratisbloggsidor som finns är utmärkta.

 

Leta, så kanske du hittar färdiga karttjänster dit man kan skicka aktuella positioner och sen dela ut via en permanent länk på bloggen.

 

Bilder behöver inte vara stora. Även om du använder hög kvalitet när du tar bilderna går det ju att skala ner dem rejält innan du skickar dem till bloggen.

 

Hellre många små uppdateringar, kanske inte längre än mitt inlägg här, än långa noveller en gång varannan månad. Kvantitet före kvalitet, skulle man kunna säga.

Efter att jag fick boken "Den unge, den gamle och havet" av Grahn och Yrvind, så gick jag in på sidan majasventure.com för att se hur den såg ut. En katastrof! Svåröverskådlig, rörig och tung. Bildgallerierna kräver en ofantlig mängd klick. Man tappar lätt bort sig. Efter en kort stund orkar man inte mer och lämnar sidan.

Låt varje bild ligga i blogginlägget som den tillhör.

Taggar är bra. Bestäm dig för ett litet antal (8-10) taggar och använd dem konsekvent. Det gör det mycket lättare att navigera för en besökare. Det kan t ex vara "hamn", "väder", "segling", "problem", "teknik", "mat", "navigation" och liknande. Varje gång du skriver ett blogginlägg kollar du av innehållet mot listan med taggar och väljer de som matchar.
 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små korta uppdateringar är ofta mer populärt än färre långa uppdateringar.

Video är toppen men kräver ofta lite mer arbete och mkt bandbredd. 

 

Håll sidan ljus och fin. Mörka färger är bara jobbigt.De flesta kör wordpress och det finns många bra plugins för kartor mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer tips: Använd inte så mycket avancerade seglingstermer, "vanligt folk fattar inte ens vad Halv-vind är för något och läsare tappas ,bätte att skriva att vinden blåste från sidan.

Jag förespråkar en mörk sida, inte darh wader mörk men inte "kyrkligt vit med lite änglar som bakgrund" :-)

 

Kolla in vår sida om jämför... ps. Även Mg har mörk tema :-)

Och wordpress är riktigt simpelt och stabilt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller läsbarhet så är en ganska neutral, blek bakgrundsfärg trevlig. Med tanke på att det handlar om hav och båtliv är väl nåt åt det blåa hållet vettigt.

 

Nåt i stil med 99A2D8 för bakgrunden och F8F8F0 för texten är bekvämt att läsa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allegro33: No offense, men det var faktiskt er hemsida jag hade i åtanke när jag skrev att man bör hålla webbplatsen ljus...och det är generellt sett en vanlig åsikt när det kommer till webbplatser. Men visst, smaken är som....

 

Saken är att er meny smälter in lite väl mkt i det svarta....

 

Det ska ju dock sägas att ni har gjort ett bra val att hålla övriga del av webbplatsen vit :D

 

Redigerad av melle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ok melle (smaken är som baken, mörk) eller det där lät bara äckligt :-) ska kolla lite på "menyraden :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Lite mer tips: Använd inte så mycket avancerade seglingstermer, "vanligt folk fattar inte ens vad Halv-vind är för något och läsare tappas ,bätte att skriva att vinden blåste från sidan.

Jag förespråkar en mörk sida, inte darh wader mörk men inte "kyrkligt vit med lite änglar som bakgrund" :-)

 

Kolla in vår sida om jämför... ps. Även Mg har mörk tema :-)

Och wordpress är riktigt simpelt och stabilt..

Tack för din kommentar på min hemsida...

MEN!!!

Jag kör inte med wordpress. Min hemsida är uppbyggd kring verktyget som hemsida24 tillhandahåller. Jag tänkte för en tid sedan skapa en nätbutik, men det projektet rann ut i sanden. Och då var hemsida24 en mycket bra plattform för det.

Men då min hemsida idag är mer inriktad på privata ändamål, så är inte denna plattformen riktigt ultimat, så jag kollar lite lätt huruvida jag kan flytta hela alltet till någonting annat, men jag är inte riktigt där ännu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ok melle (smaken är som baken, mörk) eller det där lät bara äckligt :-) ska kolla lite på "menyraden :-)

Haha, lol....Ja nu var det ju du som uttyckte det fullt ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...