Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nightslime

Byta OMC drivlina till Volvo Penta i Bayliner 2455 cs -89

Rekommendera Poster

Hej.

Har fått ett erbjudande att köpa ett VP290A drev inklusive sköld och allt samt en Volvo Penta AQ271C (Cheva 350) med sötvattenkylning för 18.000:- (motor 3.000:- Drev 15.000:-. Är detta ett bra pris?
Säljaren vet inget om funktionen på motorn då han aldrig har haft den igång samt att det saknas förgasare, generator, fördelare samt ett avgasknä. 
Drevet vet han heller inget om men det skall vara komplett. Han köpte nämligen en båt och bytte direkt till en dieselmotor och annat drev.
Jag har dock tittat på motorn och när man kollar ner i motorn där fördelaren skall sitta så ser den väldigt ren och fin ut invändigt, även under oljelocken på ventilkåporna och i insuget där förgasaren skall sitta.
Jag har idag en OMC 5.8l (Ford 351 Windsor) med ett OMC Cobra drev.

Min fråga är om man kan byta mitt gamla OMC drev till VP-drevet och behålla OMC-skölden? 
Om man måste byta skölden, passar VP-skölden rakt av i akterspegeln eller måste man börja kapa och plasta?
Går det att använda gasreglagen från OMC till VP-motor och drev? 
Passar motorn i samma fästen som min gamla OMC?
Passar min Holleyförgasare samt generator på VP-motorn?
Är det något annat att tänka på om man skulle göra ett sådant här byte av hela drivlinan?

Tacksam för svar.
/Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...