Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Stangen

Upprop - vad använder du

Rekommendera Poster

Tänkte göra litet upprop i klubben Datornavigering för att se var vi står. - Vilka programvaror/lösningar har du erfarenhet från? - Vad använder du idag? - Lista 3 för och 3 nackdelar med programmet/lösningen. - Vad skulle vara optimalt för dig (önskelista). 1. Själv har jag använt Fugawi och OziExplorer. Har tjyvkikat på MaxSea. 2. Använder OziE CE i en ipaq handdator idag. 3. Flexibiliteten med handdator - den är där jag är, inget spring för att kika på en pc som står på kartbord i ruff eller så. strömsnålt OziE CE kraftfullt - man jämför hellre med PC än med Fugawi för PPC. - Liten skärm, men skulle den vara större mister man flexibilitet - solblänk i skärmen (mest i vattentäta påsen). jobbigt - prgm maximerar inte hela skärmen - skulle det gott kunna göra. 4. Lösning ok, men lite väl mkt sladdar och kontakter kanske. Optimalt vore kanske en vattentät otterbox och extraextrastort batteri till ipaqen. Ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har en Garmin gps 72 som jag nu har kompletterat med PC och Seaclear program med bsb kap sjökort Verkar fungera bra tycker jag,håller på med en kul lösning så att jag dels kan rikta den ut mot sittbrunnen och dels kunna svänga in den i ruffen och därmed få en vägg dvd! MVH Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där... Har en Simrad GPS plotter som jag kör tillsammans med det levande sjökortet på en laptop,(vid kustsegling i Sverige) funkar perfekt, dessutom bra som backup om något av systemen lägger av att jag ibland använder en liten handburen GPS...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transas säger jag bara. fy fan vilket bra program. köpte det -97 fungerar klanderfritt. mycket bättre än fugawi och andra program

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Förutom att jag använder en Garmin 276c så har jag med en lappe med Transas navigator pro och world map folio7. Hade tidigare Tsunamis99 men proversionen är vassare. /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vetefan vilken ver. jag har. den är gammal och ligger på disketter :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör c map 99. på min pc, helt suveränt . har även en plotter för c map nt kort. dyra kort säger jag bara. hubba hubba

post-5955-1394234364,4708_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har använt Tsunamis99. Har även tänkt använda MapSourse under sommaren. Går det att koppla en Sportpilot till en Laptop oavsett ovanstående program eller är det något av dem som inte funkar? Tacksam för svar Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag kör en liten laptop (compaq armada m300, 10,4 skärm) och gps puck plus en extern 15tft monterad bakom en tonad plexi på babordsidan om nedgångsluckan. Funkar kanon, dock drar den externa skärmen väl mycket ström. Med program igång, laptop hopfälld och extern skärm igång drar paketet ca 4 A. Jag kör Nobeltec visual navigation suite v.7, grymt program.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tober633. Hur stor del av dom 4A går åt datorn resp, skärmen? Har en liten compaq jag också som jag tänkte bygga nåt system av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Fugawi, Ozie Seaclear. men har i dagarna hittat ett mycket trevligt och användarvänligt programm. TIKI Skall prova det grundligt i sommar. Det lutar åt att detta blir favoriten i fortsättningen Sjökorten är i BSB format http://www.tiki-navigator.com/en/index.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenixen. Jag kör för närvarande Transas Navigator Pro tillsammans med mitt egna menysystem. Har testat Transas Tsunami'99, NobelTec, Fugawi, Seaclear, SeaPro 2000 och MaxSea, klar favorit är MaxSea CMAP och Transas Navigator Pro. Som maskin använde jag bärbar förra året, men det var krångligt då man ville använda den till så mycket... så iår satt jag in en Barebone PC med en 8 touchscreen. Full kraft med andra ord. Till detta en Garmin GPS och Simrad P17 givare (allt NMEA0183 kompatibelt) 3 minus blir: - Drar förstås mer ström. - Blänk vid solsken när man navigerar. - Medpassagerare blir bortskämda... ;-) 3 plus blir: Komplett system, Spel, Musik, Film, DVD, TV, GPS, DJUP, Autopilot, Radar... dvs allt som är kul en regnig sommardag. Enkelt för alla att använda och förstå. Medpassagerare blir nöjda. Nästa år blir det radar och autopilot. // J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lokatta: Enbart datorn drar ca 1A med locket stängt, ca 3A med locket uppe (skärm igång). Då kör jag på transformator från Clas Ohlson, ingen inverter. Den externa skärmen drar ca 3A (Packard bell 15 tft).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt: - Garmin GPSMAP 60CS mapsource bluechart. - fugawi BSB karta. - Gpsdrive Använder nu: - GPSMAP 60CS /- Garmin: - liten skärm (går (nästan) inte att navigera efter) - dyra kator lätt att flytta mellan båtar använder även i bilen, på cyklen, och när jag är ute och går mycket nöjd. Fugawi (alla PC program) - En PC är klumpig - Drar en massa ström Stor skärm (går att navigera efter) Optimal: En liten PC men extern skärm (ca: 7-10 , som klara sol bra). Där man har kopplat: - GPS - Radar - Ekolod - Mobil med GPRS (eller WLAN) (så man kan ladda ner senaste vädret, och sina mail) och som inte trar någon ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin

Jag använder ozi på en laptop ,en garmin 128 och en repeterare i sittbrunnen. Ozi är det som funkar för att flytta rutter till garmin, fugawi klara inte detta vet ej om andra klarar detta. användar gränssnitt strömsnålt - krånglig överföring av rutter till garmin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mio 168 med Fugawi.Räcker mer än väl tillsammans med papperssjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar bild på grejerna. GPS:en Fortuna Clip-On är inte med på bild. Det längst till V är ett hemtillverkat skydd för batteripacken/handdatorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild 2, Som det ser ut och fungerar i jobbläge. Allt inneslutet i vtntät påse att ha i sittbrunn eller runt halsen. Sjökortet identiskt med samma papperskort, bara att lägga handdatorn över kortet för att få översikt detalj position.

post-647-1394234413,6855_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder just nu en garmin 2006 med bluechart kort..Är inte nöjd efterssom den visar positionen för mycket fel!!Och är seg när man flyttar waypoints som vi gör nästan hela tiden...Tillslut dör den som en gammal dator gör när man använder den hårt..Ska prova ut lite olika program på pc i vinter bla tsunamis vilket jag hört fått bra kritik bland yrkes sjöfart..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Garmin 12 som är kopplad till en laptop med Fugawi version 3. Funkar alldeles utmärkt. Grynnor och  prickar ligger där dom ska på 2 meter när i Sundvallsområdet - Höga kusten till Örnsköldsvik. Allt kopplat till ett vanligt Bilbatteri.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte skaffat någon GPS, funderar på vad jag behöver.
Jag tror nog att det lutar åt en handhållen modell samt en GPS-puck till min tjänste-laptop (en HP med 15,4 wide-skärm).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder GPS-puck och bärbar PC med Oziexplorer. Jag är nöjd, men skulle vilja ha en extern skärm typ 8-10 som klarar sol och vatten bra. Får se om det blir i år eller senare...

/ Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en strömsnål bärbar dator jag plockade bort skärmen på och köpte till en extern 8 pekskärm till, kör Nobeltec Admiral och andvänder gps-puck monterad på utsidan, WLAN Bluetooth finns på den, har tvkort och internet med via Bluetooth och GPRS, får dessutom surfa 200mb gratis varge månad utan mån-kostnad, blir många mail och MSN timmar haha

Bra med pekskärm med för du behöver ingen mus o tangentbord =)

 

Mvh/Nicklas

post-9385-1394234650,1553_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 Borträknat ren havssegling där avsaknaden av referenspunkter blir uppenbar..

 

Vad är det för fel på vanliga jefla sjökort?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har fel på ögonen, men jag ser inget inlägg som säger att det är något fel på vanliga sjökort. 9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Garmin 60cx med bluechart,det funkar hyggligt.

Är det någon som vet hur mam kan koppla in någon bättre skärm till den,eller måste man koppla ihop den med en dator

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman


Tillhör ett utdöende släkte som använder tre olika system parallellt.
Det första är ett bio-optiskt stereovision system kallas ibland skämtsamt för eyeballnavigation
Fördelen är att den är oerhört energisnålt och den är alltid 100% igång.

Nackdel,kan ha svårt att bestämma positionen i svaga ljusförhållanden. 
Det andra systemet bygger på en helt strömlös display som går att fälla ihop eller vikas till mindre storlek, materialet bygger på miljövänlig cellulosa och etylenplast. 
Till detta finns det viktiga tillbehör som automagnetiska pekare och ställbara kursvisarpekare samt gradavläsare av olika slag och distanskalor.


Fördel--mycket tillförlitlig, faktum är att alla andra system bygger på just dennas grundprinciper.

Nackdel, kräver en viss inlärning som man inte orkar med idag. 
 
Den tredje anvädes som backup och reservsystem. Fabrikat Garmin GPS38
Med hjälp av den går det att kontrollera att det andra systemet visade alldels rätt. För synnerligen fina precisionsmanöver ner till decimetersnivån använder jag det första systemet. Det är absolut säkrast i de lägen.


 smiley-laughing.gif\
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman sammanfattade det bra, använder sammasystem plus en garmin 172 som är alldeles utmärkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till tekniknördarnasvärld!!!!Å antagligen fattar de inte ett ord av det som kalman skriver om.8.gif\  Appropå twix fråga!

 

Senast ändrad av kungsholmen | 31 juli 2007 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...