Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bbenderman

Båtar med bra kryssvinklar

Rekommendera Poster

Har tävlat i mot Melges24 några gånger å f à n va högt dom går,någon som vet kryssvinkel på en vältrimmad Melges.

jag har styrt Express de gånger jag mött dem å den ligger väl runt 35 grader.

Roligt att ha en tabell på alla båtars kryssvinklar.

Går Melges högst av sporrbåtarna typ J80 Cb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tävlat i mot Melges24 några gånger å f à n va högt dom går,någon som vet kryssvinkel på en vältrimmad Melges.

jag har styrt Express de gånger jag mött dem å den ligger väl runt 35 grader.

Roligt att ha en tabell på alla båtars kryssvinklar.

Går Melges högst av sporrbåtarna typ J80 Cb?

 

Som du ser maxar den i polardiagrammet på halvvind (som de flesta båtar) och har tappat nästan all fart när den understiger 35 grader (true wind angle). Har ingen erfarenhet av J80 men den är nog i samma klass?

post-89259-0-58521200-1408632146_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt jag upplever att Melgesen går 5°högre än Expressen.?

Och enl diagrammet så går de lika på kryssen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på så många faktorer. Seglens skick, bottens skick, kölens profil - men framför allt på kaptenen; att man kan trimma seglen rätt och styra rätt för att hålla fart i båten. Det senare är det mest avgörande och kräver massor med känsla för och kunskap om egna båten, vilket kan ta åratal att lära sig.

 

Vad jag försöker säga är - skit i hur Melgesen bredvid dig seglar, koncentrera dig på att hitta farten och gången i er Express istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt jag upplever att Melgesen går 5°högre än Expressen.?

Och enl diagrammet så går de lika på kryssen?

 

Hittade ett 'äkta' polardiagram för J 80 och det är ungefär samma med den, kryssvinkel lägre än 40 grader drar ner farten och därmed VMG.

Själv kappseglade jag i 30 år med H-båt, en tuff klass och en båt med relativt bra kryssegenskaper, och det var sällan vi kunde tjäna på brant vindvinkel, bara någon enstaka gång för att undvika att bli omseglade i lovart eller en kort sträcka för att sträcka upp till ett märke.

Med allt lika med konkurrenterna i entypsklasser: båtbottnens skick, riggtrimmet, segel o segeltrim, besättningens vikt och placering ombord och snabbhet i manövrerna (bl a), så tjänar man mest på att dels hålla koll på vindskiftena och slå i rätt tempo och dels segla i fri och ostörd vind. Rorsmans förmåga att läsa vågorna och möta dem på rätt sätt är ju också jätteviktigt för att hålla farten och höjden uppe.

Med rätt timing med vindskiftet kan du få kryssvinklar som är lägre än 60 grader (2 x 30 på kompassen) på en bra kryss!

post-89259-0-10530800-1408688465_thumb.jpg

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, moderna båtar är inte riktigt designade för att "pina" med små kryssvinklar?

Det är naturligtvis imponerade att det går men... du tappar rätt mycket fart i VMG.

 

De som klarar smala kryssvinklar är stora skärgårdskryssare. Har man blivit omseglad av en sådan så inser man direkt att de är gjorda för ändamålet, gör bra fart även vid pinkryss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar mycket om kölens storlek, om nosradie, bakkantsfinish plus förstås hur blank och slät man orkar fixa kölen (kappseglare orkar hur mycket som helst). Dessutom ska man ha segel avpassade för att segla högt. Seglar ibland med en av världens bästa H-båtsseglare i min C/R som har allt jag nämnt tidigare, han seglar båten spikhögt, vi har 65/70 grader mellan slagen på plattvatten. Det går inte fort men VMG blir oslagbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Collberg i båten?

Ett SM i Express minns inte årtal,men det brallade ganska hårt.

Gjorde en bra start och började pina höjd,(gillar att gå högt) är väl medveten om att fart ger höjd,gäller att hitta det optimala.

Åter till seglingen,minn väl att det var en Express som inte tuggade som övriga fältet utan verkade gå lågt,tänkte snabbt att de kan nog inte segla så bra typ första

SM ~

Men vid Rundningen var båten först?

Så rorsman i den Expressen valde taktiken lågt/snabbt. Typ 5 grader lägre än de andra toppbåtarna.

Å de visade sig vara Collberg som styrde den båten ja vem annars.

Så höjd är inte alltid bästa taktiken.

Men det jag är intresserad av är de moderna båtarnas höjdtagningsförmåga.

Fick erbjudandet att styra en vältrimmad Soling några lysrace den kunde gå högt med bibehållen fart gudars vilken båt.

Så jag är väldigt nyfiken på hur högt de moderna sporrbåtarna kan gå?

Att de seglar fantastiskt på undanvinden vet ju alla men vilken modern sportbåt kan gå högst,

De verkar Ingen vara intresserad av förutom jag(-:

Såg en annons på Blocket nyss,Beneteau First 7,5,tänkte genast vilken går högst den eller Melges24an eller J80 vilka mer har vi i klassen?

Redigerad av SmVinnare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du Collberg i båten?

Ett SM i Express minns inte årtal,men det brallade ganska hårt.

Gjorde en bra start och började pina höjd,(gillar att gå högt) är väl medveten om att fart ger höjd,gäller att hitta det optimala.

Åter till seglingen,minn väl att det var en Express som inte tuggade som övriga fältet utan verkade gå lågt,tänkte snabbt att de kan nog inte segla så bra typ första

SM ~

Men vid Rundningen var båten först?

Så rorsman i den Expressen valde taktiken lågt/snabbt. Typ 5 grader lägre än de andra toppbåtarna.

Å de visade sig vara Collberg som styrde den båten ja vem annars.

Så höjd är inte alltid bästa taktiken.

Men det jag är intresserad av är de moderna båtarnas höjdtagningsförmåga.

Fick erbjudandet att styra en vältrimmad Soling några lysrace den kunde gå högt med bibehållen fart gudars vilken båt.

Så jag är väldigt nyfiken på hur högt de moderna sporrbåtarna kan gå?

Att de seglar fantastiskt på undanvinden vet ju alla men vilken modern sportbåt kan gå högst,

De verkar Ingen vara intresserad av förutom jag(-:

Såg en annons på Blocket nyss,Beneteau First 7,5,tänkte genast vilken går högst den eller Melges24an eller J80 vilka mer har vi i klassen?

Hej igen

Du verkar fascinerad av att gå högst men du observerade ju själv att Collberg, som är en garanterad skicklig kappseglare, valde en annan metod och fick bättre utdelning än hela det övriga fältet. Kappsegling handlar ju om så mycket mer än bara höjden mot vinden...

Hittade ett polardiagram för First 7.5 och även det visar "ingenting" vid 35 grader, dvs ingen klok seglare väljer så brant vindvinkel om man vill få bra resultat.

Flerskrovsbåtar, t ex Tornadon som länge ansågs vara seglingens formel 1 med högt LYS-tal, är ju inte kända för att gå högst men väldigt fort...

PolarFirst75.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...