Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
David_Str

Vart skall regnvatten ta vägen, Ryds 49/500 HT?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Ryds 49/500 HT från slutet av 80-talet. Min fundering gäller regnvatten och då svall kommer in i båten. Längst bak framför bordet finns ett hål (ca 10 cm i diameter) där vattnet rinner ner ”mellan skroven”. Från motorbrunnen kan vatten/vätska rinna in även därifrån, se röda pilen på bilden.

 

Ska konstruktionen se ut på detta sätt?

Det är nämligen svårt att få ut vattnet (blir inga mängder men ändå irriterande). Enda sättet att få ut vattnet enkelt är att öppna dyvikan bak på båten, vilket inte får avsedd effekt så länge man ligger i sjön…

 

Jag har ev. funderat på att plugga hålet med någon form av inspektionslucka eller dyligt. Bra/dålig idé?  

 

/David

post-102238-0-06474600-1408613045_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det inte sitta någon form av lock i det runda hålet? Samt någon form av gummitätning runt slangen som går ned i genomföringen under bordet?

 

Om inte, så verkar det som gjort att vatten ska rinna ned mellan skroven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Har haft en 500HT tidigare och jag håller med om att det är något irriterande med vattnet mellan skroven. Jag löste det med en manuell länspump som var smal nog att passa i hålet vid behov.

 

Att plugga hålet är ingen god ide då det i min båt letade in sig vatten mellan skroven från andra ställe också. Det skall sitta ett lock i hålet så att inte allt hamnar där direkt så det bör du skaffa.

 

Med vänlig hälsning

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar.

 

Jo en genomföring vid bränsleslangen kan nog vara smart.

Har inget lock till hålet nej, får försöka fundera ut något som kan passa. Några idéer?

 

Hålet är mycket riktig smalt, så någon elektrisk pump får ej plats.

 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se diametern på hålet, men gissningsvis kan en vanlig diskpropp passa med lite tur.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original locket är ett plastlock som trycks ner i hålet, lite bristfällig konstruktion då det kunde hamna mellan skroven om man råkade trampa lite fel på det. 

 

Bild härnedan om det fungerar.

post-71954-0-46034300-1409034012.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original locket är ett plastlock som trycks ner i hålet, lite bristfällig konstruktion då det kunde hamna mellan skroven om man råkade trampa lite fel på det. 

 

Bild härnedan om det fungerar.

attachicon.gifimages.jpg

 

Det där ser ju mest ut som locket till ett Pringles-paket. Men jag antar att måtten inte stämmer :)

 

Jag har ett exakt likadant hål utan någon slags lock på min Flipper 575. Jag har nog helt enkelt tänkt mig att hålet är till för att trycka ner länspumpen i OM man nu av någon anledning skulle få in vatten mellan skroven. Men man kanske borde sätta någonting för det.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta en hålsåg och såga upp hålet så att en elektrisk länspump får plats,( bara en ide)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min flipper 575 sitter ett lock.

 

Bra, då vet jag att det åtminstone ska vara någonting där. Får hitta på något att täcka med då :)

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...