Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
magnuslime

Diesel eller bensin?

Rekommendera Poster

Bra sammanfattning ovan. En annan sak som kan vara bra att ha med i en kalkyl är ju även hur merkostanden för dieselmotorn ska finansieras. Ska den betalas kontant eller med lånade pengar? Är det fråga om lånade pengar med räntekostnad så måste ju även detta tas med i kalkylen, speciellt om man inte har tänkt att amortera bort skulden på många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att en diesel väger mer. En Volvo Penta D3 komplett med drev och propp väger helt sanslösa 330 kg mot en Yamaha 225 som endast väger 260 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta stämmer.

Om man har diesel kan man hålla en marchfart på ca 90% av maxvarv.

Tex maxvarv 4000varv och då hålla en marchfart med 3600varv.

Vad gäller för bensinare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen.

Gott att forumet fungerar. Jag som drog igång denna frågan hoppas att jag inte har gjort så några blivit ovänner. ..

Jag kommer leta efter en Bavaria 27 sport diesel, ser man på blocket ligger en diesel ca 100000 dyrare, hoppas jag gör rätt. Tack för många bra synpunkter. Om ni skulle springa på en Bavaria 27 sport diesel så får ni gärna höra av er.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning ovan. En annan sak som kan vara bra att ha med i en kalkyl är ju även hur merkostanden för dieselmotorn ska finansieras. Ska den betalas kontant eller med lånade pengar? Är det fråga om lånade pengar med räntekostnad så måste ju även detta tas med i kalkylen, speciellt om man inte har tänkt att amortera bort skulden på många år.

Eget kapital har en alternativkostnad. I en ekonomisk kalkyl alltså. Fast, det glöms gärna bort för att göra "kalkylen" mer förmånlig mentalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta stämmer.

Om man har diesel kan man hålla en marchfart på ca 90% av maxvarv.

Tex maxvarv 4000varv och då hålla en marchfart med 3600varv.

Vad gäller för bensinare?

Ja ca 10-15% under maxvarv är rekommenderad marschfart för diesel. En bensinare ligger lägre. T ex min båt toppar 32 knop med diesel och har en marschfart på 25-26 knop. Samma båt med bensin toppar dryga 35 men marschfarten ligger bara på ca 23-24 knop.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen.

Gott att forumet fungerar. Jag som drog igång denna frågan hoppas att jag inte har gjort så några blivit ovänner. ..

Jag kommer leta efter en Bavaria 27 sport diesel, ser man på blocket ligger en diesel ca 100000 dyrare, hoppas jag gör rätt. Tack för många bra synpunkter. Om ni skulle springa på en Bavaria 27 sport diesel så får ni gärna höra av er.....

100 k i merpris får nog anses helt ok. Vid nypris har jag för mig att det skilde drygt 200k.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte om detta stämmer.

Om man har diesel kan man hålla en marchfart på ca 90% av maxvarv.

Tex maxvarv 4000varv och då hålla en marchfart med 3600varv.

Vad gäller för bensinare?

Ja ca 10-15% under maxvarv är rekommenderad marschfart för diesel. En bensinare ligger lägre. T ex min båt toppar 32 knop med diesel och har en marschfart på 25-26 knop. Samma båt med bensin toppar dryga 35 men marschfarten ligger bara på ca 23-24 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vår båt toppar nästan 40 knop med dubbla d6or (330hk)

Jag kan i princip hålla en marchfart på ca 34 knop.

Motsvarande båt med bensinare har en maxfart på ca 35 knop och kan hålla en marchfart på ca 25 knop.

Det är detta som gör att jag väljer diesel istället för bensinare.

Ovanstående gäller kanske bara lite tyngre båtar, vår väger ca 9000kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för summeringen Mackey.Önskar jag sett den först ;-)

Det vi alla kan enas om är väl att man inte kommer enas om ett gemensamt bränsle. Många faktorer som spelar in och som har olika värde för olika personer.

Har själv haft bensinare i 27 år nu varav inombordare i 17 år. Så nu känner jag att det är dags att prova på diesel. Kanske någon som är sugen att byta? Max kanske? Man lever bara en gång så om inte för något annat så i alla fall för adrenalin kickens skull med tanke på din rädsla för bensin (ler och skojar bara). Förmodligen större risk att skada sig på väg till och från båten än av bensin explosion (det är bara på film bilarna förintas i ett eldsmoln likt en champinjon ;-)

Trevlig kväll /Anteman

Redigerad av Anteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och mitt bidrag i denna energifyllda och nästan religiösa debatt är:

1. Ny båt där motorn inte hänger på utsidan av akterspegeln -diesel med få undantag

2. Äldre båt -skick och intryck mer avgörande än drivmedel

3. Hellre en bensinaren än två dieslar

 

En dåligt omskött båt är osäker. Ibland beror det på bränslesystemet och ibland på annat. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper Marin lånade ut en Aquador 21 WA med en 200 Merc samt en Flipper 666 HT med en 160 diesel till Båtmagasinet där Gustav Morin skulle kora en vinnare. Det som slutligen fällde avgörandet var den med mest körglädje. Det börjar ca 25 min in i programmet och kan inte ses från platta eller mobil.

 

http://www.tv8play.se/play/227700

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en nyare beg båt med dubbla VP 431 i höstas, (fanns inte i min värld tidigare),skulle vara diesel efter haft det tidigare! Men nu efter en säsong med bensin så har jag inte ångrat mig en sekund! jäkla vad tyst dom går och vi fick mkt båt för pengarna. Visst finns det nackdelar s.s brandfara, men diesel under högt tryck som kommer i kontakt med heta ytor är absolut inget att leka med. Gäller att hålla iordning på sakerna. Efter drygt 500 distans , visst har det gått åt bensin  räknar man lite på,t så hade det blivit några tusenlappar billigare med diesel (inget vetenskapligt bevisat). Däremot så blir det billigare med underhållet på bensinarna. 

Så det blir bensin nästa sommar också.

Ngn med bra tips för konservering av dp 290 utan behöva ta bort termostaten på motorn,?

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Diesel finns som bränsle och som ursköna men dyra jeans men när det gäller bensin finns bara en enda skrikig motsvarighet och det väl gruppen Gasoline... Lätt val!

 

Says it all ;)

post-102122-0-76441200-1409902184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl bidra med en personlig vinkling... Jag satte in en Penta dieselsexa för några år sedan. Tidigare låg en Mercruiser 454 V8 därnere. Bränsleförbrukningen har ungefär halverats, så det är väl frid o fröjd vad gäller den delen, och visst ger det på något konstigt sätt lite mer "fartygskänsla" med en diesel tycker jag.

Tyvärr finns det nackdelar också. Kör man i depl.fart och vinden kommer in ogynnsamt drar avgaslukten in över akterdäcket. Det är ingen av oss som orkar sitta i det oset någon längre stund utan då får man antingen dra på eller gå inomhus, vilket kanske inte är det man vill just då. Så är det detta med ljudnivå och vibrationer. Efter första säsongen fick jag ljudisolera riktigt ordentligt. Ljudisolering av bra kvalité är inget direkt billigt material och jag tror fortfarande inte bränslebesparingen kommit ikapp kostnaden för ljuddämpningen. :D Nu är väl ljudnivån acceptabel i sig men det blir i alla fall mer diverse stom- och resonansljud i båten. Jag upplever komforten som totalt mycket sämre, och den värderar jag högt.

Nu är jag lite till åren kommen, har de flesta av mina investeringar bakom mig, och lite bränsleförbrukning hit eller dit spelar ingen större roll längre för de sträckor vi kör. Därför blir det nog ingen diesel för mig nästa gång. Komforten är viktig för oss och jag tror inte man behöver vara så bekymrad för den ökade brandrisken om man har ordning på grejorna. Skulle väl tro att det är mindre risk för bensinläckage med dagens moderna insprutningsmotorer än gamla flödande förgasare också.
Jag väljer alltså bort alla ekonomiska aspekter hit eller dit och fokuserar enbart på ett behagligt liv på sjön, då blir det bensin. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min mening handlar båtupplevelsen främst om känslor och personligen föredrar jag en stor lågvarvig turbodiesel alla dagar i veckan (någon nämnde fartygskänsla...).

 

Men, sen är det ju ekonomin också. Min förra båt, en 22 fots -76:a Searay daycruiser, gjorde jag en kortare uträkning på och kom fram till - minns på rak arm inte hur - att det skulle ta mig 18 år att köra in mellanskillnaden i inköpspris baserat på en säsongsdistans om 500 sjömil. Då räknade jag med ett restvärde på noll för båda motorerna (en kronslut diesel är inte mer värd än motsv. bensinare) samt ingen kostnad för kapitalet. Så det blev en 5,7 Mercruiser i den.

 

I nuvarande 24-fots kabinbåt hade jag gärna haft en diesel. Men återigen går det inte att räkna hem. En halvbra "köpagrisenisäcken" beggad AQAD41 på 200 häst (motsv. ungefär mina 270 nuvarande bensinhästar) kostar lika mycket som ett flong nytt 5,7 bensin longblock med runtikringdetaljer – svårt att räkna hem dieseln då. Visst gillar bensinaren bränsle men jag puttrar mest på lågfart och det kan jag göra i 5000 timmar med en V8. Värre tyvärr med en gamla skolans diesel som inte gillar att gå lågbelastad (=underhållskrävende). Framför allt då pentadelar tycks vara platinapläterade och cheva 350-prylar finns på eBay för växelpengar.

 

Och apropå säkerhet. En turbohus på en diesel blir varmt så ini... En V8 bensin ska aldrig bli mycket mer än handvarm på limpor och knän. Så, ett sprucket spridarrör kan få jobbiga konsekvenser på en gammal turbodiesel. I slutänden handlar det om underhåll och god koll på sin maskin. Varken diesel eller bensin är idiotsäkert.

 

Man ska upp i ganska stor båt och köra ganska mycket för att diesel ska löna sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en 5.7 a 270 HP longblock hos Michigan motorz i USA så kostar den 2 249 dollar ca 14 500 kr + tull och moms.

Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...