Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslime

Diesel eller bensin?

Rekommendera Poster

Skulle vilja höra vad folk i branschen tycker egentligen om den ständiga frågan? Vi funderar på att köpa en Bavaria 27 sport o den stora frågan är bensin eller diesel? Svårt att säga hur långt vi kommer att åka, en sak är säker o det är att vi till 90% puttrar fram i ca 6-7 knop. Är vi tokiga om vi kollar även på bensinare? Jag kan inte mycke om motorer så vi kommer lämna bort all service.

Tacksam för åsikter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet!

 

Jag själv skulle inte kunna tänka mig att ha en bensinare i min båt (bortsett från utombordare)

Det är nog lite säkerhetstänk som snurrar i min skalle, ångor från bensin kan antändas, det gör inte dieselångor. Sedan har dieslar en lägre förbrukning än bensinare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två v8or i min 30ft chriscraft . Vet att bensinåtgången är inte till fördel vid låga hastigheter . Nästa så att det blir lika med lämplig marschfart .

Har även förmånen att ratta en Storebro Rc 34 med yanmarin X2 nästan nya , och där ser jag stor skillnad vid putterfart och förbrukningen ....

 

Det enda jag kan komma på är att diesel är mycket mer service kostsamt ,jämfört med mina bensinare . Här kommer många parametrar in i totalkostnaden .

 

Ett trick med bensinare är att köra bara på en motor vid 'putterfart ' ..för det funkat också , samt att förbrukningen går ner betydligt .

 

Fast nu vet jag inte om det är en eller två motorer i den 27a du kollar på ..

 

Brandrisken ....jo det händer bara dom som inte har koll på alla signaler skall uppmärksammas.

Läs ...okunnighet !!!!!!!!

Typ...oj , det luktar bensin i motorrummet .......... Det ska ALDRIG lukta bensin i ett motorrum .

Där olyckor händer är bara slarv och ingen koll !

Fast...dom är inte många som tur är .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en bensinare du får aldrig igen merkostnaden för en diesel, däremot ett betydlgt högre underhållskonto den dagen du får problem. Det var många år sedan du sparade pengar på en diesel.dieseln är ju dyrare än bensinen på en del sjömackar idag. Och så stor skillnad är det inte på förbrukningen. Diskussionen om bensin och ångor är nog rejält överdriven, det har suttit bensinare i båtar sen 30 talet, serva gör rätt så går det. Håller helt med föregående talare ovanför :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Bensin eller diesel? Något ska helt klart bort!

 

De som har bensinare försvarar detta för man får ju leva med sitt beslut, i värsta fall; flyga med sitt beslut. Diesel var ett medvetet val för oss och jag har till dags dato inte hört någon som försvarar bensinare.

 

Å andra sidan; livet med en bensinare är säkert mycket mer spännande...

post-102122-0-42410600-1408518792.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ganska väsentlig fråga är ju hur stor skillnad i begärt pris det är mellan olika B27 sport beroende på diesel eller bensin?

 

Självklart funkar bensin i denna båt och det verkar ha sålts en hel del sådana i Sverige. Men är den begärda mellanskillnaden till en dieselbåt inte alltför stor så kan det vara värt att betala lite extra för diesel. Dessutom är ju 27 sport relativt tung och även om toppfarten är lite högre med bensin så kan jag tänka mig att du kommer upp i plan lite snabbare med diesel pga vridet. Vet att Hamnen.se testade efterföljaren 28 sport  som är ännu tyngre med en D4 260 och de tyckte att den hade klart bättre vrid än när de tidigare testat just en 27 sport med V8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt i södra Skåne och där finns inte bensin på sjömackarna. Hade bensinmotor i förra båten och det var ett evigt bärande på jeepdunkar för att tanka.

Kör numera dieselmotor och slipper därmed detta "problemet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensin eller diesel? Något ska helt klart bort!

 

De som har bensinare försvarar detta för man får ju leva med sitt beslut, i värsta fall; flyga med sitt beslut. Diesel var ett medvetet val för oss och jag har till dags dato inte hört någon som försvarar bensinare.

 

Å andra sidan; livet med en bensinare är säkert mycket mer spännande...

Jag hoppas verkligen att du inte har gasol ombord..............

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar som vi har tittat på där ligger en diesel ca 120000 kr dyrare än bensin. Lånar man pengar så blir ju det ränta på det oxå som man får räkna med. Hur som helst är det ett svårt val tycker jag. Vi får se vad det blir för något.

Tack för många bra åsikter o kom gärna med fler om ni har några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med diesel är att du kan köra både värmare och kanske dieselhäll med samma bränsle.

 

Argumentet att mellanskillnaden i pris mellan bensin och diesel kan läggas på ökad bränslekostnad är lite lurigt eftersom du får mer betalt för en diesel den dag du själv säljer båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi letar båt i ungefär samma storlek som du, och jag resonerar som såhär;

 

Jag vill bara ha diesel egentligen. För mig är fördelarna med bensin försumbara. Ovanstående skribenter som förespråkar bensin har rätt i sak, men för mig är det en trygghet i att inte ens behöva fundera over detta med brand, iaf inte av den anledningen. Jag har två barn som kommer vara på båten, det kan hända något, man har tankat, man blir stressed, man låter bli att köra ner hela huvudet i motorrummet... och ja.

 

 Jag kör ganska mkt per år, och jag tror att den lägre bränslekostnaden kompenseras av högre servicekostnad. Så i princip ett nollsummespel.

 

Men. Det viktigaste. Båtmarknaden är inte direkt överhettad. Det finns många objekt ute, och inte särskilt många köpare. Den dagen det är dags att sälja resonerar jag helt enkelt som så, att om det finns två likvärdiga objekt ute, det ena är en diesel, den andra är en bensin, så kommer antalet potentiella köpare vara fler på diesel. Just då det finns de, likt jag själv, de som absolut föredrar diesel. Jag tror chansen jag har att sälja båten till rätt pris och faktiskt bli av med den alls  är högre. Och det värderar jag högt.

 

Jag har inga konkreta bevis på mina påståenden, jag kollar mkt på Blocket, jag är inloggad och har flera bevakningar och har haft under en längre tid. Så jag ser vilka objekt som säljs och inte. Och i alla fall i den klassen båtar jag kollar 23-28 fot, 2003-2010, så förefaller dieslarna gå bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan parameter är motorns livslängd. Äldre dieslar har historiskt sett haft betydligt längre livslängder än sin bensin diton. Tyvärr verkar denna skillnad minska på nyare dieslar med mycket högt effektuttag/vikt faktor för fritidsbåtar.
Fast generellt sett är dieslar robustare byggda och dimensionerade för längre livslängd. Den enkla anledning är vad grundmotorn är baserad på: ofta en industri/lastbils motor (diesel) är är byggda för längre livslängder än bilmotorer (bensin) som dessutom ofta är ganska omoderna konstruktioner i jämförelse.

 

Sen finns det förstås både bättre och sämre motorer av båda typerna. Förutom att inte tala om betydelsen av hur de skötts och körts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med diesel är att du kan köra både värmare och kanske dieselhäll med samma bränsle.

 

Argumentet att mellanskillnaden i pris mellan bensin och diesel kan läggas på ökad bränslekostnad är lite lurigt eftersom du får mer betalt för en diesel den dag du själv säljer båten.

Ja men när du köpte den gav du ju mer för den så det är ju ingen fördel.............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt kostade 90000. Mer än så kan jag inte lägga. För det fick jag en b30 i helt ok skick. Byta till diesel? Billigast dieslar av lite äldre märke på Blocket kostar runt 50000 exkl drev. Viktskillnaden motsvarar ett par extra vuxna passagerare. Inbyggnadsmåtten räcker inte. På landet finns fyra båtar, två dieslar och två med b30. Facit på fyra säsonger: dieslarna havererade upp till flera gånger per sommar pga vatten o dieselbakterier. Ett flertal bärgningar, torrsättning pga motorstopp med hädtig rökutveckling. Bensinarna: 0 motorhaverier.

Jag tror jag behåller motorn och bygger till huset för pengarna jag sparar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facit på fyra säsonger: dieslarna havererade upp till flera gånger per sommar pga vatten o dieselbakterier. Ett flertal bärgningar, torrsättning pga motorstopp med hädtig rökutveckling. Bensinarna: 0 motorhaverier.

 

 

 pga vatten o dieselbakterier = verkar ju vara folk som vet vad de gör. Måste ju självklart bevisa att det är mest ekonomiskt att köra med den mest bränsletörstiga järnspis som Volvo någonsin byggt, måste ju självklart gått en massa timmar med tanke på alla pengar folk sparat på dessa genom åren. (Obs Ironi! :D ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Käre vän,i stället för ironi kan du väl tipsa mig om hur jag ska ha råd att byta till diesel. Trots det ovan sagda skulle jag gärna ha diesel, men har inte råd att investera i detta. Tips?

Redigerad av jmwa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej och välkommen till forumet!

 

Jag själv skulle inte kunna tänka mig att ha en bensinare i min båt (bortsett från utombordare)

Det är nog lite säkerhetstänk som snurrar i min skalle, ångor från bensin kan antändas, det gör inte dieselångor. Sedan har dieslar en lägre förbrukning än bensinare.

 

Då tror jag Du får tänka om, diesel är säkrare t. om mycket säkrare men att tro att dieselångor inte kan antändas är direkt fel! Och är man invaggad i den villfarelsen så kan det bli farligt likaväl...... !!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Bensin eller diesel? Något ska helt klart bort!

 

De som har bensinare försvarar detta för man får ju leva med sitt beslut, i värsta fall; flyga med sitt beslut. Diesel var ett medvetet val för oss och jag har till dags dato inte hört någon som försvarar bensinare.

 

Å andra sidan; livet med en bensinare är säkert mycket mer spännande...

Jag hoppas verkligen att du inte har gasol ombord..............

 

Jodå, vi har satsat på ett helt nytt gasolsystem bara för att vi också renoverade allt annat MEN vi använder det inte. Vi har andra alternativ så gasol går bort däremot tycker jag att det är bra att ha till hands om allt annat faller ifrån.

 

Fast då blir det restaurang... tror jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Bensin eller diesel? Något ska helt klart bort!

 

De som har bensinare försvarar detta för man får ju leva med sitt beslut, i värsta fall; flyga med sitt beslut. Diesel var ett medvetet val för oss och jag har till dags dato inte hört någon som försvarar bensinare.

 

Å andra sidan; livet med en bensinare är säkert mycket mer spännande...

Jag hoppas verkligen att du inte har gasol ombord..............

 

Jodå, vi har satsat på ett helt nytt gasolsystem bara för att vi också renoverade allt annat MEN vi använder det inte. Vi har andra alternativ så gasol går bort däremot tycker jag att det är bra att ha till hands om allt annat faller ifrån.

 

Fast då blir det restaurang... tror jag!

 

Se då till att gasol flaskan håller tätt innan du startar dina dieselar........... För den båt som brann upp på midsommar här bensindriven brann inte av bensinen utan gasolen och det gick fort.... Med tanke på din oro för bensinmotorer menar jag.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Käre vän,i stället för ironi kan du väl tipsa mig om hur jag ska ha råd att byta till diesel. Trots det ovan sagda skulle jag gärna ha diesel, men har inte råd att investera i detta. Tips?

 

Förslag... jobba mer kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hör ofta att servicekostnaderna skulle vara högre på en diesel än en bensinare. Vad exakt är det som är dyrare egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storlek Konservering Liten service Stor service Komp. prov

Bensin, 4 cyl 740:- 1 590:- 3 010:- 540:-

Bensin, 6 cyl 860:- 1 850:- 3 740:- 780:-

Bensin, 8 cyl 990:- 2 130:- 4 000:- 900:-

Diesel, 1-3 cyl 740:- 2 280:- 3 010:- 1 020:-

Diesel, 4 cyl 860:- 2 540:- 3 740:- 1 250:-

Diesel, 5 cyl 920:- 2 700:- 3 850:- 1 350:-

Diesel, 6 cyl 990:- 2 960:- 4 000:- 1 500:-

I konservering av motorn ingår enbart att skydda motorn över vintern genom att köra igenom frostskyddsmedel (glykol) alternativt att dränera motorn på vatten. Liten service omfattar varmkörning, kontroll av instrument, start och dödmansgrepp, samt byte av olja, oljefilter och eventuella bränslefilter. I stor service ingår dessutom kontroll termstat, drivrem/generatorrem, impeller och kylarvätska samt byte av tändstift, eventuella luftfilter, vevhusfilter och anoder i sötvattensystem. Vid vinterförvaring tillkommer konservering. Vid kompressionsprov på dieslar tillkommer kostnad för spridarkontroll och eventuell renovering.

 

I priserna ingår ej kostnaden för material (växelhusolja, motorolja, filter, anoder, etc). Eventuell kostnad för torrsättning tillkommer. Vid eventuella övriga arbeten som beställt eller identifierats i samband med motorservice debiteras timtaxa och material. Miljöavgift om 75:- tillkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att det är en prislista från ett företag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hör ofta att servicekostnaderna skulle vara högre på en diesel än en bensinare. Vad exakt är det som är dyrare egentligen?

 

common rail insprutnings system om man nu har en lite modernare motor. man vet att sådant kan strula i bilar vid ca 20.000 till 30.000 mil så omräknat i drift timmar så är det runt 6000 timmar. innan det behöver man inte bry sig om man servar och sköter vattenavskiljare filtret på diesel sidan. 

 En diesel motor som är rätt installerad och rätt servad behöver man inte vara orolig att den blir dyrare att reparera än en bensinmotor från ca samma årtal. 

Men vist vill man åka med en omodern v8 med förgasare som suger i sig hur mycket bränsle som så är delarna riktigt billiga men man får jämföra en modern diesel med en modern bensinmotor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hör ofta att servicekostnaderna skulle vara högre på en diesel än en bensinare. Vad exakt är det som är dyrare egentligen

 

Det är när något går sönder som de stora skillnaderna återspeglar sig bensin vs diesel, det är inga små utgifter vid rep av tex en dieselpump eller rep av spridare eller andra maskinella reparationer. Och sönder går allt förr eller senare. Gå in på en penta dealer och jämför limpor vattenpumpar topplock osv, så får du en bra uppfattning. Det är inte fel att välja diesel motor, det jag vänder mig emot är att alla tycks tro det bara funkar och att det inte finns problem, samt att du tjänar en massa pengar på en diesel investering men så är inte fallet idag. En bensinare går om de tre elementen finns luft gnista bränsle. Men börjar en diesel krångla blir det dyrt. Jobbar dagligen med stora dieselmaskiner och jag vet vad det kostar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tyvärr, alla bensinförespråkare; diesel är det som gäller!

 

Våra två välunderhållna TMD41-A från 1987; nu till hösten ska de få mycket kärlek!

post-102122-0-14276300-1408568030_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, alla bensinförespråkare; diesel är det som gäller!

 

Våra två välunderhållna TMD41-A från 1987; nu till hösten ska de få mycket kärlek!

Lycka till med reservdelar till de motorerna penta har börjat fasa ut reservdelarna till dem :o

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En fördel med diesel är att du kan köra både värmare och kanske dieselhäll med samma bränsle.

 

Argumentet att mellanskillnaden i pris mellan bensin och diesel kan läggas på ökad bränslekostnad är lite lurigt eftersom du får mer betalt för en diesel den dag du själv säljer båten.

Ja men när du köpte den gav du ju mer för den så det är ju ingen fördel.............

 

Du missar poängen.

 

Jag vill påstå att det t.ex. för en Aquador 26 är samma prisskillnad mellan diesel och bensin oavsett om båten är tre, sex eller nio år gammal. Detta innebär att jag får tillbaka merkostnaden för dieselmotorn den dag jag säljer båten. Min kostnad är kapitalkostnaden som idag är rätt blygsam. Den som köpt bensinmotorn får däremot årligen en väsentligt högre bränslekostnad.

 

Kan inte påstå att jag har samma koll på Bavaria, men min minnesbild är att dessa tappar värdet snabbare och då kan väl kanske skillnaden minska med tiden mellan bensin- och dieselalternativet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En fördel med diesel är att du kan köra både värmare och kanske dieselhäll med samma bränsle.

 

Argumentet att mellanskillnaden i pris mellan bensin och diesel kan läggas på ökad bränslekostnad är lite lurigt eftersom du får mer betalt för en diesel den dag du själv säljer båten.

Ja men när du köpte den gav du ju mer för den så det är ju ingen fördel.............

 

Du missar poängen.

 

Jag vill påstå att det t.ex. för en Aquador 26 är samma prisskillnad mellan diesel och bensin oavsett om båten är tre, sex eller nio år gammal. Detta innebär att jag får tillbaka merkostnaden för dieselmotorn den dag jag säljer båten. Min kostnad är kapitalkostnaden som idag är rätt blygsam. Den som köpt bensinmotorn får däremot årligen en väsentligt högre bränslekostnad.

 

Kan inte påstå att jag har samma koll på Bavaria, men min minnesbild är att dessa tappar värdet snabbare och då kan väl kanske skillnaden minska med tiden mellan bensin- och dieselalternativet. 

 

Nej tyvärr har ja inte missat poängen, men de är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa föredrar bensin o vissa föredrar diesel, svårare än så är det inte. I min båt värld ska det vara diesel när det är inombordare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...