Jump to content
Monday 02 December 2024
Ljungbergarn

BÅTNYTT IDIOTFÖRKLARAR DE SOM KRITISERAR PILSNERLAGEN!

Recommended Posts

Jag tror tyvärr det redan är kört att få igenom en förändring, det har "Båtfolket" effektivt sett till genom sin ambassadör Ljungbergarn. Hade man för fem år sedan sakligt pekat på bristerna i lagen - i stället för att göra nidfilmer om KBV, kalla samma politiker man vill vinna sympatier hos för puckon och raljera om mjölk till ansjovismackor hade man kanske nått fram. Nu är alla skepp brända.

Kanske är  det så och i så fall återstår det bara att skaffa mindre motorer så att båten håller sig under 15 knop om man nu tycker att det är viktigt. Något jag för övrigt tänker göra men av helt andra skäl. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Omyndigförklaringen av medborgarna är en frestelse för alla partier, inklusive allianspartierna."

Ett samhälle ingen till slut vill leva i.

Det gäller slå vakt om den lilla frihet under ansvar som finns (fanns?) kvar.

http://www.dn.se/…/hall-sverige-fritt-fran-moraliserande-f…/

Debattartikel från augusti 2012.

Och så finns de de som påstår att du är en fåntratt och inte kommer med något nytt, Ljungbergarn..?

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

"Omyndigförklaringen av medborgarna är en frestelse för alla partier, inklusive allianspartierna."

Ett samhälle ingen till slut vill leva i.

Det gäller slå vakt om den lilla frihet under ansvar som finns (fanns?) kvar.

http://www.dn.se/…/hall-sverige-fritt-fran-moraliserande-f…/

Debattartikel från augusti 2012.

Och så finns de de som påstår att du är en fåntratt och inte kommer med något nytt, Ljungbergarn..?

Nu är du orättvis Peter_K. Ljungbergarn lägger ständigt upp nya hemknåpade filmer på tuben. Den senaste, som handlar om att den f.d. regeringen borde KU-anmälas för att de släppte igenom 02-lagen är ett cineastiskt mästerverk. Dramaturgin, med långsamma scener där vi far genom molnen till en psykedelisk ljudbild är oöverträffad och nyskapande.

 

Jag är helt övertygad om att Ljungbergarn är Hugo Rask.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljungbergaren idiotförklarar sig själv...

 

Äsch - jag tänker på honom som en sådan där galning som går runt och predikar om domedagen och samhällets förfall. Då är han lite kul.

 

post-53200-0-43804900-1422954594.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senaste inläggen på Facebook är dock mest bara pinsamma. Mailen mellan Göran Gabrielsson från "Båtfolket" och sjöpolisen Fredrik Johansson som Göran lagt ut där får mig bara tycka synd om Fredrik J., och bli imponerad av hans tålamod.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade ett inlägg som till allt väsentlig helt klargör och denna omdebatterade fråga på ett ytterst tydligt och adekvat sätt. Speciellt slutrepliken är ytterst tänkvärd.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gör en "Ljungbergarn" och klipper lite... :D

 

attachicon.gifljungbergarn.jpg

 

Skrattade faktiskt högt och länge :lol: Genialiskt!

 

Kan samtidigt inte låta bli att reflektera över att det enda som tävlar med Ljungbergarns envishet och enträgenhet i denna fråga är det samlade forumets vilja att gå i polemik med honom...

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Jag gör en "Ljungbergarn" och klipper lite... :D

 

attachicon.gifljungbergarn.jpg

 

Skrattade faktiskt högt och länge :lol: Genialiskt!

 

Kan samtidigt inte låta bli att reflektera över att det enda som tävlar med Ljungbergarns envishet och enträgenhet i denna fråga är det samlade forumets vilja att gå i polemik med honom...

 

Samma här, verkar till och med som en del är villiga att sätta hyfsat med tid på det till och med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror jag la ner åtta minuter på att ladda hem bilden, ändra texten och ladda upp den igen. Så, jättemycket tid... nä.
Men det gör mig sjukt förbannad att man kallar sig Båtfolket och tror man representerar en stor del av båtägarna trots att statistik från senaste båtlivsundersökningen visar det motsatta. De är ett båtlivets "Svenskarnas Parti" i mina ögon, och debatten ska tas med sådana.

 

Rättar mig själv - det är en undersökning från IF...

http://www.batliv.se/mobil/article.asp?newsid=6864#.VNNXfrl0yHs
 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Off topic.....men ändå något som berör detta,varför tjafsar vi om strunt?

 

För er som behöver något nytt att bry er om.

Och kanske till och med ändra på. :D

 

Ta något ur denna dokumentär.

Edited by happysix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ola Ljungberg har nu lyckats irritera Sweboat så mycket att de i ett mail har bett honom att sluta använda deras namn i sin propaganda. Allt enligt Olas eget inlägg på facebook.

 

"Jag ber dig ta bort Sweboats namn och logotyp i de sammanhang där det finns risk att vi kopplas ihop med din kampanj."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glad att ni hjälps åt att hålla ämnet levande :D

 

För det är fortfarande en lag mot ett ICKEPROBLEM. Ett problem som inte fanns, inget som blev löst med "lösningen".

 

Motsvarande som att laga en hel båtmotor.

 

Ja jösses :o

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bättre laga en hel motor än en halv kan jag tycka. Om den är trasig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Glad att ni hjälps åt att hålla ämnet levande :D

 

För det är fortfarande en lag mot ett ICKEPROBLEM. Ett problem som inte fanns, inget som blev löst med "lösningen".

 

Motsvarande som att laga en hel båtmotor.

 

Ja jösses :o

 

Det är snarare så att jag är fascinerad av det totala haveriet i argumentation som just nu utspelar sig på Facebook-sidan om Sjöfyllerilagen. Allt från personangrepp på enskilda poliser till total okunskap om hur svensk lagstiftning går till, och vad som är polisens roll i det hela. Det är som att se ett tåg krasha i slow-motion, det går bara inte att låta bli att titta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, det är fantastiskt just nu på FB. Jag gillar mest när Ljungbergarn får ett brev från Sweboat där man ber honom att sluta använda deras namn i sina kampanjer, lägger upp brevet på FB, ifrågasätter vilken legitimitet vd:n har att be honom sluta för att sedan fortsätta använda namnet någon dag senare i utskick till politiker (som han också la upp).

 

Som sagt, utan Ljungbergarns fantastiska arbete hade nog lagen varit utvärderad och kanske borta för länge sedan - vem vet..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som vanligt så glider man här i argumentationen. Norge har inte tagit något beslut än. De flesta remissinstanser som svarade i frågan var positiva till att följa Sveriges exempel, men departementet gick emot detta och rekommenderar inte att riksdagen fattar något sådant beslut. Deras utredning och argumentation är läsvärd, om man är intresserad av själva ämnet och inte bara fascinerad av den katastrofala argumentationen från vissa håll i Sverige.

https://www.regjeringen.no/contentassets/969ef0bfc12a4d5d8937ae81cecb8c53/no/pdfs/prp201420150051000dddpdfs.pdf

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=61628

 

Det skall även bli intressant att se vad Båtriksdagen fattar för beslut, eftersom det har inkommit en motion som påtalar att det inte är seriöst att lyfta fram denna fråga som den viktigaste för båtlivet, utan där motionären istället vill lyfta fram miljöfrågor som toatömning, bottenfärger och bottentvättar som saker att koncentrera sig på. Eftersom samma motionär även har åsikter om hur ofta alkoholen diskuteras i tidningen Båtliv, så verkar Ljungbergaren et.al. i alla fal fått vissa att helt tröttna på ämnet. Kanske inte riktigt det de avsåg.

Edited by Abbe2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste runt lite på Båtfolket och Ljungbergarens olika sidor.....ingen munter läsning precis!

Jösses vilken löjligt låg nivå! Det är väl knappast polisens sak att debattera en lags vara eller inte vara, de har att rätta sig efter den lagstiftning som stiftats i Sveriges riksdag.

 

Trist att den organisationen valt ett namn som är svårt att värja sig ifrån.... kanske för att vilseleda och ge skenet av att det finns ett brett stöd för deras kampanj.

Löjeväckande i mina ögon, och inget jag vill sammanblandas med på något sätt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trist att den organisationen valt ett namn som är svårt att värja sig ifrån.... kanske för att vilseleda och ge skenet av att det finns ett brett stöd för deras kampanj.

Löjeväckande i mina ögon, och inget jag vill sammanblandas med på något sätt....

Båtlivets "Svenskarnas Parti" som sagt...
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här Ljungberg har du något att försöka förstå.(resten av er också) ;)

 

Om du fattar vad som pågår här kan du säkert använda dig av detta, till något positivt.

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såg att "Båtfolket" släppt ett nytt nyhetsbrev i samband med båtmässan. Och som vanligt slirar det betänkligt på sanningen. http://admin.getanewsletter.com/t/pm/758521858930/

 

De skriver att: "Tyvärr med ett faktafel att våra grannländer har 0.5.‰. Norge har 0.8. Finland har 1.0 och Danmark har endast en gräns för höghastighetsbåtar och då just 0.5 ‰"

 

Visst är det fel i motionen. Men även i Båtfolkets rättelse, vilket kan bero på att deras vitbok är mycket rörig i sin beskrivning av våra nordiska grannländers regler. De lägsta fasta gränserna i respektive land är nämligen:

 

Norge: 0,2‰, för skepp över 15 meter. 

Danmark: 0,5‰, för höghastighetsbåtar och skepp över 15 meter.

Island: 0,5‰, för alla fritidsbåtar och skepp.

Finland: 1,0

 

Att jämföra med:
Sverige: 0,2‰, för båtar över 10 meter samt snabba båtar.
 
Mest är jag förvånad att "Båtfolket" inte, efter flera års kampanj, klarar av att i alla fall återge reglerna i vår omvärld korrekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 
Mest är jag förvånad att "Båtfolket" inte, efter flera års kampanj, klarar av att i alla fall återge reglerna i vår omvärld korrekt.

 

 

Om "Båtfolket" ständigt måste dricka dessa två öl innan de kan ge sig ut bland allmänheten är det kanske inte så förvånande att det förr eller senare påverkar den intellektuella kapaciteten..... :huh:

Edited by Twister550

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...