Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielMalmgren

Laga trasig klädsel

Rekommendera Poster

Hej.

På min nyinköpta Flipper 575 så är klädseln väldigt fin, med untantag för en stor ful reva. Så här:

 

IMG_20140819_070015.jpg

 

Att klä om hela rubbet känns som en omotiverat stor investering, jag undrar därför vad näst bästa alternativet är. Finns det något vettigt sätt att lappa ihop revan hyfsat diskret? Det ser ut som att någon tidigare ägare har försökt lappa ihop den med gaffatejp, jag tänker mig någonting lite elegantare än det :-)

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går biten att ta bort ??

då skulle man kunna limma en rand över hela i en avvikande färg, typ ljusgrå, och göra samma på motsvarande bit på andra sidan, om det nu finns nån sån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går biten att ta bort ??

då skulle man kunna limma en rand över hela i en avvikande färg, typ ljusgrå, och göra samma på motsvarande bit på andra sidan, om det nu finns nån sån

 

Ta bort som i att jag skulle börja sprätta sömmar? Känns inte som någonting jag ger mig på, då lär jag fördärva hela klädseln. Men det är klart, man kanske skulle kunna limma över någonting och så göra likadant på andra sidan för att få det symmetriskt. Misstänker dock att jag inte skulle få det att se nog proffsigt ut.

 

Funderar mer på om man kan få tag på laglappar i rätt färg, eller lappar som man på något sätt kan måla över?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tänkte mera om det var en klädd träbit som gick att skruva bort, det syns inte helt klart på bilden vad klädseln sitter på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tänkte mera om det var en klädd träbit som gick att skruva bort, det syns inte helt klart på bilden vad klädseln sitter på.

 

Aha, du tänkte så. Nej, det är en hel sittdyna. Och den har ett överdrag i olika färger. Så här:

 

14_08_07_13_45_27.jpg

 

Men det är klart, det är om man skulle hitta remsor i något som matchar det vita och så limma på hela vägen ifrån kanten på dynan upp till det vita. Och så göra likadant på andra dynan... Kan man köpa fuskläder som metervara någonstans (eller kallas det någonting annat)?

 

 

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galonet är antagligen fäst med häftpistol på undersidan av plywoodskivan. Ta bort häftklamrarna på framsidan och runt hörnen så att du kan komma åt galonet på undersidan. Sen kan du limma en galonbit osynligt på undersidan av galonet och därefter häftar du tillbaka galonet på plywooden. Passa då på att häfta med rostfria klamrar (misstänker att du idag har rostiga klamrar).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galonet är antagligen fäst med häftpistol på undersidan av plywoodskivan. Ta bort häftklamrarna på framsidan och runt hörnen så att du kan komma åt galonet på undersidan. Sen kan du limma en galonbit osynligt på undersidan av galonet och därefter häftar du tillbaka galonet på plywooden. Passa då på att häfta med rostfria klamrar (misstänker att du idag har rostiga klamrar).

 

Det där tyckte jag lät som en riktigt bra idé, funderar på om det är typ sånt här man skulle köpa i så fall? http://www.bryggan.nu/KONSTLADER_MARINBLA?id=04906

 

Jag gick dock in till den lokala tapetseraren här idag och visade henne en bild på min dyna. Hennes kommentar var att det aldrig håller ihop om man bara limmar, det ska sys. Ska ta med mig hela dynan till henne imorgon så får vi se vad hon säger. Kan hon lösa det proffsigt och snyggt för inte alltför många hundralappar så kan det ju vara värt det.

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så hade Praktiskt Båtägande för ett par nummer sedan en artikel hur man gör för att laga hål som du har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så hade Praktiskt Båtägande för ett par nummer sedan en artikel hur man gör för att laga hål som du har. 

 

Äsch, den har ju inte jag. Någon som kan beskriva hur de gör där?

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beskrivs i Praktiskt Båtägande 2013-04 hur man gör, men jag har den tyvärr inte.
Låna på bibblan om du inte får respons här.

 

TILLÄGG: Ta med dynorna från båda sidorna om du går till tapetseraren, då kan du få samma mönster på båda sidorna om hon eller du väljer att sy på en hel rand.
 
Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara rapportera hur det slutade med detta. Tog med dynan till den lokala tapetseraren och diskuterade olika varianter med henne. Det slutade dock med att allt hon föreslog skulle innebära att hon skulle behöva få av hela klädseln och att mina tusenlappar skulle rulla.

 

Så jag köpte istället en bit konstläder (http://www.bryggan.nu/KONSTLADER_MARINBLA?id=04906) och en tub kontaktlim och satte ihop det själv. Revan syns ju fortfarande, men tusan så mycket mindre än när man såg det gula skumgummit :)

 

post-105835-0-45032600-1410524583_thumb.jpg

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan du alltid höra dig för hos GW Möbler i Tibro. De gör fina omklädningsjobb till väldigt låga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-09-12 vid 14:23 skrev DanielMalmgren:

Måste bara rapportera hur det slutade med detta. Tog med dynan till den lokala tapetseraren och diskuterade olika varianter med henne. Det slutade dock med att allt hon föreslog skulle innebära att hon skulle behöva få av hela klädseln och att mina tusenlappar skulle rulla.

 

Så jag köpte istället en bit konstläder (http://www.bryggan.nu/KONSTLADER_MARINBLA?id=04906) och en tub kontaktlim och satte ihop det själv. Revan syns ju fortfarande, men tusan så mycket mindre än när man såg det gula skumgummit :)

 

post-105835-0-45032600-1410524583_thumb.jpg

 

/Daniel

Jag har lagat en liknande reva i en av mina båtdynor & fått det så gott som osynligt. Jag kollade på YOUTUBE hur man gjorde. Köpte DIY Leather & Vinyl repair kit på nätet & lagade revan. Kontaktade sedan Laderexperten.se (0727-160 900 (vard. 09.00-12.00)) frågade om råd & köpte färgkit av honom. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev SEASWIRL:

Jag har lagat en liknande reva i en av mina båtdynor & fått det så gott som osynligt. Jag kollade på YOUTUBE hur man gjorde. Köpte DIY Leather & Vinyl repair kit på nätet & lagade revan. Kontaktade sedan Laderexperten.se (0727-160 900 (vard. 09.00-12.00)) frågade om råd & köpte färgkit av honom. 

Säkert en bättre lösning än min. Efter något år hade min limning släppt, det gula skumgummit tittade åter fram och revan var ännu större än innan. Lyckades dock ändå sälja båten till ett hyfsat pris förra året och har nu en båt helt utan revor 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...