Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bobba

Ett batteri & två motorer?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis köpt en båt med dubbla 4,3gxi och till min stora förvåning är dessa kopplade till ett/samma startbatteri. Borde inte det bli väldigt konstigt med laddningen med två generatorer som skickar på laddström på samma batteri? Är det vanligt att man gör så? Min tanke är att helt separera elsystemen och låta förbrukningsbank laddas av bara ena maskinen medan den andra bara "sköter sig själv". Någon anledning till att inte göre på det sättet? Synpunkter på kopplingen som den är idag?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte så vanligt att man gör så, men för mig verkar det optimalt. Varför släpa på två tunga startbatterier, när de används så sällan och alltid är fulladdade. På samma vikt kan du därför ha ett extra förbrukningsbatteri, vilka man aldrig kan ha för många av. Beträffande laddningen så anpassar sig generatorerna efter batteriets status, oavsett om det är en ell flera generatorer som laddar samma batteri. Därför är det optimalt att båda generatorerna laddar förbrukningsbatterierna också, men då helst via någon form av laddfördelare för två kretsar. Du får snabbare laddning om du använder båda generatorerna att ladda både startbatterikretsen och förbrukarkretsen. Det är vad jag anser, men andra kommer att många synpunkter på detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt som sign Robert skriver, självklart är det optimalt att ladda med bägge generatorerna!

 

Det är också rätt uppfattat att man normalt inte kopplar så. Och det beror på motortillverkarna samt de auktoriserade installatörerna ( konservativa och snåla )

 

Skämt åsido... Det blir en liten strömspik när man startar. En generator kan vara känslig?

Av det skälet vill man separera. För att inte tala om all elektronik som nu installeras i båtar.

 

Jag tänkte spontant ut en lösning som separerar resp motor just vid start samt förbrukarkretsen.

Blue sea Systems har Voltkänsliga magnetbrytare som tyvärr är dyra, dvs 3 ggr 2000:-

Ska du sedan ha en ctek dual för att styra laddningen är det två loppor till...

 

Tyvärr kostar det att göra exemplariska installationer?

Sign bhemac kan säkert göra samma lösning med billiga reläer, han verkar duktig på praktisk elektronik... Men det enda verkliga problemet med billiga grejer kvarstår, de går sönder lättare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan sagts verkar det vara optimalt.

 

En generator tål vansinnigt med stryk, att den skulle gå sönder av någon "strömspik" finns inte på min karta.

 

Samma "strömspik" skulle väl då lika gärna slå ut solpanelsregulatorn, landströmsladdaren, GPS:en & VHF:en, Navigator m.m.

 

Strömspik när man startar, det fattar inte jag vad det är för något, jag har mig veterligt aldrig sett någon sådan.

 

Batteriet jämnar ut och begränsar eventuellt skadliga överspänningsspikar till obefintlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, Gunnar, ett batteri jämnar ut mycket.... Kanske dock inte helt?

 

Generatorn är det nog ingen fara med, håller helt med dig där också. Men på generatorn sitter en regulator som kostar cirkus 50:- att tillverka... Och så brukar det finnas en förbindelse till startmotorns solenoid... Som antagligen innehåller en konding som antagligen inte är avstörd med lite dioder? Stor motor lika med stor kondensator?

 

Vid start åker maximal last genom ledningarna, eller hur? När solenioden släpper blir det en liten ( eller större... ) spik.

 

Troligen har den ingen betydelse i normalfallet. Men TS hade samma startbatteri till 2 motorer?

Jag noterar att riktigt dyra reläer har några sekunders fördröjning innan kretsen kopplas ihop...

 

Vad gäller annan modern utrustning så SKA de enligt CE märkning ha transientskydd... Men, men... kraven är rätt låga tyvärr. Min granne förstörde sina nya (och väldigt billiga) LED lampor och jag misstänker konstruktionen mot antingen transienter eller så klarade de bara 12,0V?

När vi nu alla kopplar in mer och mer elektronik i båtarna får vi börja fundera över sådant här!

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle transienter plötsligt förstöra generatorn bara för att man har två stycken inkopplade på samma batteri? Varför förstörs inte generatorn när det bara sitter en generator i så fall? Det är ju ingen skillnad på startmotorn för det.

 

Rent generellt går det bra att koppla så, generatorns spänningsregulator reglerar bara spänningen, strömmen blir det den blir, när två generatorer laddar samma batteri kommer den generator som ger den högsta spänningen också att ge den mesta strömmen, laddningsregulatorerna är inte exakt lika, men i praktiken är det inte så noga om den ena generatorn jobbar lite mer än den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är optimalt med två generatorer till ett batteri? Är väl i så fall bättre att koppla bort en generator och ha den i reserv. En generator som laddar startbatteriet och en som laddar förbrukningsbatterierna borde va bättre. Startbatteriet kan sedan betjäna två motorer, till start, som TS också tycker.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min största oro var att generatorerna inte skulle trivas med att ladda samma batteri, men det låter ju inte som att det är ett stort problem då. Då börjar vi med något annat istället. Det finns mycket att ta hand om på nya båten!

 

Edt: Tack för alla svar också såklart! Det kommer komma fler frågor, snart, och många :-)

Redigerad av Bobba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...