Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Gäst BonusVita

Trisskryssare

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Hej.

Jag är nybliven ägare till en Trisskryssare.

En båt som jag fram till en vecka sedan aldrig hade hört talas om. 

Och det finns tyvärr inte så mycket information kvar på internet om denna båt, förutom de vanliga små guiderna via maringuiden och sailguiden om vem som ritade den och byggde den och dess mått.

Jag hittar ingen hemsida, jag hittar ingen publicerad artikel, jag hittar ytterst få ägare.

Så är det någon som kan berätta lite mer information utöver det som redan står att finna på den första googlesidan om båttypen och konstruktionen.

 

Min båt som är ett totalt rotrenoveringsprojekt, där jag måste riva ut allt och börja om från början.

Har följande utrustning: Toalett (osäker på avlopp); Volvo Penta Md6 (behöver en ordentlig renovering); Aluminium mast (nästan 9 meter hög); Rullfock Furlex (9.5 meter hög); Fyra rätt så fina segel (men troligtvis inte längre så värst bra att använda då den påsydda texten om inte annat börjar spricka); Spinnacker (osäker på om bommen finns kvar);;;

Ja, det är väl det som är av värde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trisskryssaren blev ingen större succee när den producerades då den seglade... tja, sådär, helt ärligt. Förut fanns det en Triss-sida som sedan länge är försvunnen där alla modeller av Triss-båtar fanns med.

 

Vill också minnas att båten även producerats i Norge under annat namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ok, Den blev ju årets båt 1970, och den tillverkades i totalt ca 100 exemplar, men hur många som finns kvar är osäkert. Nu har jag inte vart ute med denna båt, så hur den beter sig i vattnet har jag ingen aning om.

Först så måste jag renovera upp den, och det kommer bli kul.

Jag tycker det verkar vara en fin båt med fina utrymmen och fantastiskt rymlig.

Men vad var det som gjorde att den aldrig blev någon succe? För mycket konkurrans från andra tillverkare eller? 

 

Den tillverkades även under namnet Draco Summerwind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Jag fann denna text i en bok som heter 500 segelbåtar i test.

Och där får jag en hel del information om båten. Bl.a att den är svårseglad som betyg, men att fabriken gärna ville anamma utformningen så att den avane familjeseglaren inte skulle bli avskräckt. Det står även att båten byggdes utan skott och att masten står på rufftaket för att spara plats invändigt. Båten tillverkades av ABC-Verken i Kungälv mellan åren 1070-1974 och totalt i cirka 100 exemplar.

 

Min båt som har seglingsnummer 58, torde då vara tillverkad kring 1972, då alltså.

Sedan så har jag en maststötta invändigt, den måste väl då vara insatt efteråt då väl?

Edit: Jag såg att båten hamnar under rubriken 26-27 fot, och jag har sett det förut också, trots det så är 7.07 lite drygt 23 fot, så varför hamnar den i en större klass? Är det för att den är så rymlig invändigt, som gör att folk luras på uppgifterna?

43592827-F1sB3.jpg?name=Information.jpg

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"500 Segelbåtar..." är så nedlusad med direkta fel att det skulle kunna vara ett eget kapitel i boken. Att båten sorterats fel är ett exempel på sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Och med det sagt, så innebär det att det finns många fel i ovan artikel gällande min båt!?

Vilka fler fel finns det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och med det sagt, så innebär det att det finns många fel i ovan artikel gällande min båt!?

Vilka fler fel finns det?

Ingen aning - jag kan din båt för dåligt. Kanske inga alls, ingen aning.

I artikeln om den Misil jag hade själv för några år sedan var det flera; bl a står det blyköl i texten, men ett minus är tydligen järnköl..? Produktionsåren var fel. Tror det var fel på något mått också.

Hela boken är dåligt korrläst, helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trisskryssaren seglar uruselt vid jämförelse mot båtar i samma storlek. Jag hade för 10 år sedan en Triss Magnum, ganska likvärdig med bulligt förskepp och mycket undervattenskropp men segla om en Trisskryssare som låg vid samma brygga var inga problem. Nu har jag en ännu mindre Albin 57 och den seglar om samma Trisskryssare ännu enklare. En grundregel är ju annars att ju lättare båten är ju bättre seglar den. Att bygga tungt högt upp i skrovet är alltså ingen fördel.

 

SRS på Trisskryssare finns här http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Trisskryssare.pdf

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det var seglingsegenskaperna som knäckte Trisskryssaren. Den kom i samma veva som IFarna började poppa upp i kusterna, H-båten var redan etablerad och Harry Becker spottade ur sig Arabesque och beckerbåtar i parti och minut. I jämförelse med dessa var Trisskryssaren en hopplös seglare. Jag tror att Pelle P satsade för mycket på en lajbans planlösning och visst är den rymlig och väldisponerd men Pelle lyckades ju avsevärt mycket bättre med Maxibåtarna som kom under 70-talet. Inga raketer det heller men rymliga som katten och hyfsade segelbåtar.

Missförstå mig inte!

Jag tycker att Trisskryssaren är en förbaskat uppkäftig och rolig sak men på frågan vad som knäckte den så tror jag att det var seglingsegenskaperna.

Det står en liten rackare på land i vår klubb och förfaller.

Tråkigt, tråkigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Hmmm,,, Okay, Tråkigt med dessa seglingsegenskaper, men å andra sidan så är jag ingen kappseglare, jag anser även att man skall inte ha bråttom när man seglar, man måste komma ner i det sävliga lunk, där ingenting går snabbt, utan allting får ta den tid det tar.

Och jag hade väl kanske kunnat köpa någon annan båt, som t.ex den Johnson 26:an som står bredvid min båt och också förfaller, där är alla luckor öppna och det är minst en halvmeter vatten inne i båten där segel o dynor fortfarande ligger kvar. Den hade jag kanske kunnat få för samma peng jag köpte denna för, nämligen 7000:-.

Men det var så dags då och på något vis verkar min båt mer gedignare.

 

Nej, jag fattar att min båt aldrig blev någon hit, trots att den blev årets båt. Men det är väl kanske just det som är problemet, den hade för mycket att leva upp till och de som bestämde om priset brydde sig aldrig om att segla den. Och att den sedan drunknade i konkurrensen som fanns på marknaden.

Nu har jag gjort mitt steg och jag måste fortsätta. Renoveringen kommer nog dock bara bli sparsam, inga extravaganser, men den kommer bli som jag önskar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Och med det sagt, så innebär det att det finns många fel i ovan artikel gällande min båt!?

Vilka fler fel finns det?

Ingen aning - jag kan din båt för dåligt. Kanske inga alls, ingen aning.

I artikeln om den Misil jag hade själv för några år sedan var det flera; bl a står det blyköl i texten, men ett minus är tydligen järnköl..? Produktionsåren var fel. Tror det var fel på något mått också.

Hela boken är dåligt korrläst, helt enkelt.

Ja, som det faktum där de påstår att pentryt är framdraget för att babords akterkoj sticker fram där. Och det är lite underligt, för på min båt så finns sittbrunnsluckan på babords sida mellan akterkojen och salongen, så där är det ingenting som sticker fram från aktern. På styrbords sida däremot finns det en stickkoj som möter akterkojen på den sidan från akterruffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, som det faktum där de påstår att pentryt är framdraget för att babords akterkoj sticker fram där. Och det är lite underligt, för på min båt så finns sittbrunnsluckan på babords sida mellan akterkojen och salongen, så där är det ingenting som sticker fram från aktern. På styrbords sida däremot finns det en stickkoj som möter akterkojen på den sidan från akterruffen.

 

Exakt sådana fel - för om jag tolkar det rätt ser din båt ut som på skissen, men texten beskriver annat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det märkligt, dessa problem med Gelins böcker har ju följt med i upplaga efter upplaga. Varför skärper han inte till sig? Tycker han inte att det är pinsamt?

 

Om Trisskryssaren vet jag intet. Kanske är det en tveksam seglare i jämförelse med andra. Jämför man sig inte med andra så har man lika trevligt på havet i den som i andra båtar. Njut du av ditt nyköp och strunta i kommentarerna om Trisskryssarens egenskaper som nog inte är så kul att läsa. Nu har du ju en båt! Resten är detaljer...

 

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm,,, Okay, Tråkigt med dessa seglingsegenskaper, men å andra sidan så är jag ingen kappseglare, jag anser även att man skall inte ha bråttom när man seglar, man måste komma ner i det sävliga lunk, där ingenting går snabbt, utan allting får ta den tid det tar.

Och jag hade väl kanske kunnat köpa någon annan båt, som t.ex den Johnson 26:an som står bredvid min båt och också förfaller, där är alla luckor öppna och det är minst en halvmeter vatten inne i båten där segel o dynor fortfarande ligger kvar. Den hade jag kanske kunnat få för samma peng jag köpte denna för, nämligen 7000:-.

Men det var så dags då och på något vis verkar min båt mer gedignare.

 

Nej, jag fattar att min båt aldrig blev någon hit, trots att den blev årets båt. Men det är väl kanske just det som är problemet, den hade för mycket att leva upp till och de som bestämde om priset brydde sig aldrig om att segla den. Och att den sedan drunknade i konkurrensen som fanns på marknaden.

Nu har jag gjort mitt steg och jag måste fortsätta. Renoveringen kommer nog dock bara bli sparsam, inga extravaganser, men den kommer bli som jag önskar!

Helt rätt inställning!

Man ska hålla fast vid sin egen idé om vilken båt man gillar!

Som jag skrev i mitt förra inlägg så tycker jag att Trisskryssaren är ganska fräck! Läckert koncept med akterruff på en så liten båt.

Själv skulle jag kunna köpa mig en Havsfidra bara för att jag gillar dem!

De seglar inget vidare och man får absolut inte ha brådis men de är så gudomligt gulliga! Rund, go och trygga som mormors famn plus att hela iden med båten är lite skoj! En långfärdsbåt på sex meter!

Sen har jag kommit på att om man värdesätter själva pysslandet med båten så spelar det egentligen inte så stor roll vad man putsar, skruvar och spikar i!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var rädd om motorn om det är en Md6. Det är en trevlig tvåcylindrig evighetsmaskin om man sköter den :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Var rädd om motorn om det är en Md6. Det är en trevlig tvåcylindrig evighetsmaskin om man sköter den :)

Tyvärr är det en MD5, iaf enligt den dokumentation jag fick med båten.

Men det är kanske lika bra, eller...?

Men den måste ur och renoveras upp och målas om innan jag vet hur den fungerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD5:or är också bra.

Sök på nätet på "md5 for dummies" och du hittar världens bästa beskrivning för nedladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag blev faktiskt lite förvånad när du skrev att det var en Md6, men ville inte ifrågasätta. Md5 är minst lika bra men encylindrig, så den vibrerar en aning mer. Är den färskvattenkyld kan den hålla länge till. Md5 går snällt och marchar vid lågt varv, drar lite soppa och är lättmekad om man har lite utrymme i bakkant av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

MD5:or är också bra.

Sök på nätet på "md5 for dummies" och du hittar världens bästa beskrivning för nedladdning.

Fantastiskt, snyggt, sicken grej! hehe, ja den löser mycket den boken.

 

Sedan så har jag ingen aning om hur den är kyld, har inte hittat någonting som tyder på det, men å andra sidan så har jag inte bemödat mig titta närmare på maskineriet. 

Det är ju en hydraulpropeller på denna så jag har riktigt gott om plats bakom, sedan står motorn på en släde, som iofs rostat ihop, men det är alltså möjligt att dra ut motorn in i salongen, o då kommer man ju åt överallt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tänker efter så blir det lite gåtfullt kring Md5:an också.

Den började tillverkas 1975 och vad jag förstått så är din båt äldre

än så. Föregångaren heter Md1. Jag har inte sett Md1 med hydrauldrift.

Däremot är det ganska vanligt med Ferrymandieslar som har hydrauldrift.

Farryman brukar inte vara gröna, ibland gula eller röda. Om det är en

Md5:a så är nog motorn bytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Den är utbytt 1992 och jag har papper på den och serienumret är 211** så det borde ju alltså vara en md5b, om jag har förstått saken rätt!!!

Nu står båten hemma på tomten, så nu kan jag börja jobba ordentligt med den. Och ett av de första jobben jag skall göra är att bygga en travers så att jag kan lyfta ur motorn o ta in den i garaget där jag skall renovera upp den till absolut nyskick.

Därefter skall jag byggahus runt båten så att den kan stå skyddad och torr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vilket roligt jobb du har framför dig. Lägg gärna in någon bild då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er en gammel tråd det her - men jeg vil alligevel lige sige et par ting:

Triss krydseren:

- Er en super båd til en 4 pers. familie m. agterkahytten til børnene.

- Der er god plads til alt grej og bagage - hvis man dropper indenbordsmotoren. Vi har en 5 hestes 4 takts mariner med langt ben, langsom skrue og en slags fjernstyring. Det giver top-manøvrering i havne, er billig og god plads om bord.

- Båden krydser sikkert ikke så godt og er heller ikke så hurtig som laverebyggede/slankere kølbåde, men: Den krydser faktisk udmærket og er ganske hurtig, vi har været på 6,2 knob på loggen. Vi har også været på ret lange ture - rundt Sjælland, Anholt, Hallands Väderø m.m. Husk, at Pelle Petterson har designet den med en fhv. dyb køl - det giver fine segelegenskaber.

- Det kan betale sig at investere i rigtig gode sejl. Vi har en high aspect fok af laminat. og vi har rykket skødeskinnerne frem i den forbindelse. Vi sejler også i meget vind, men har gode rebemuligheder på vore sejl. Med den nye fok kan den faktisk sejle med den alene..

- Båden er fhv. blød bygget, da den ingen skotter har. Det kan godt betale sig at indbygge enkle forstærkninger.

Alt i alt: En fantastisk billig og fhv. velsejlende familiebåd, som vil give jer gode ferier til få penge år efter år.

God fornøjelse med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...