Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Florina

Vem tar konsekvens av utsläpp från reningsverken

Rekommendera Poster

En artikel i GP idag i detta ämne. "Lyxkryssare dumpar avlopp i havet". Fler bestämelser/lagar på gång.

 

Är det en uppföljning av inslaget i Rapport igår? Det handlade om dumpning på internationellt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygen har garanterat sewage tankar med tillräcklig kapacitet. Men hamnarna har kanske inte tillräcklig kapacitet. Men vi har en, vid det här laget, ganska gammal överenskommelse om att minska utsläppen i Östersjön där bla båttoaletterna innefattas. Vi har förbud mot utsläpp på våra nationella vatten, det är i alla fall en början. Förr eller senare kommer ett förbud för den internationella delen. Sen är ju inte Sverige bara Östersjön även om det kan verka så i diskussionerna.

Som båtägare vill vi ju ha rent vatten, det känns ju bra att vi kan säga att vi gör vad vi kan kan istället för sandlådementaliteten "Varför ska jag ha mössa när inte Olle har?". 

Ordspråket ang sandlådementaliteten

Varför får inte jag tömma mitt gråvatten ca 50 liter när dom stora Kamelerna tömmer 1,2 miljoner liter i östersjön.

Sila mygg och svälj kameler kan man också säga. 

När 1,2 miljoner liter från fartyg plus breddningen av reningsverken ca 3,5 miljoner liter, förstår ni inte att det fritidsbåtar släpper ut skit lite och blivit skamfläcken av att orena östersjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får du, det finns inget förbud för fritidsbåtar att tömma gråvatten.

 

Svaret på varför de stora Kamelerna får tömma sina 1,2 miljoner liter vatten är att de gör det på internationellt vatten där svensk lagstiftning gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det får du, det finns inget förbud för fritidsbåtar att tömma gråvatten.

 

Svaret på varför de stora Kamelerna får tömma sina 1,2 miljoner liter vatten är att de gör det på internationellt vatten där svensk lagstiftning gäller.

I östersjön ingår internationellt vatten och östersjön når ända in till Mälaren så jag ser ingen skillnad på Östersjöns begränsning, svensk lagstiftning gäller inte på internationellt vatten.

Jag förstår inte att båtägarna tar lagar och regler med sån lätthet, då man blir lagförd med microproblem som jag kallar det,istället för att arbeta med kommersiella fartyg och reningsverken i första hand där det ofantliga problemet finns. 

Då skulle det kännas att det man tillförde gjorde verkan för miljön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svenska myndigheter arbetar med att lagföra de fartyg som bryter mot våra miljölagar. Men svensk lag gäller bara på svenskt territorium, på internationellt vatten är svenska lagar verkningslösa. Däremot gäller fortfarande svensk lag på ett svenskt fartyg var det än befinner sig.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenne lagen just nu skrattar alla åt, vi skall som vanligt vara värst/bäst.på allt, varför inte lobba lite

På hur "vanligt" folk känner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...