Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Smoothie

Odelco battmeter

Rekommendera Poster

Hej jag har en odelco battmeter som jag har lite svårt att tolka och omöjligt att ställa in. Förutom generatorn på md11n har jag en solpanel på 50w och trident hi power laddare till en förbrukningsbatteribank på 2x73ah. När båten ligger i hamn och batterierna är i normalläge ligger den mellan 12,70 och 12,60. När solpanelen laddar visar odelcon mellan 13,00 och 14,10. Körs motorn utan några förbrukare påslagna ligger den strax över 14 och med landströmmen visar den nästan konstant 14,35.

Men när jag slår på kylen som är största förbrukaren går mätaren ned ganska drastiskt utan landström eller generatorn ned till 12,40 när kylen går på start läge.

Mätaren har en fyra lampor som indikerar en grov laddningsprocent. När kylen gått en stund på bara solpanelen så går den ned en nivå men även om jag stänger av den och laddar så vill den inte gå upp i angivelsenivå.

Någon som har liknande erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina inställningar ut?

Du kommer till inställningsmenyn genom att trycka på Menu-knappen någon sekund. Utan manual är du dock chanslös. Har du manualen?

Rent allmänt, utan hänsyn tagen till Battmetern, verkar det som om dina batterier är lite trötta. Att batteriernas spänning går ner till 12,4 bara för att kylen startar tyder på det.

Får du ordning på inställningarna så kan du med laddare inkopplad något dygn se att Battmetern lär sig hur din batteribank laddas. Den ska, om allt är rätt inställt, blinka FULL när vissa värden som man ska ställa in i inställningarna är uppfyllda.

Jag har vid några tillfällen kontaktat Odelco och fått mycket bra hjälp med Battmetern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...