Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
auxvoice

Vilken eka 4-5 meter?

Rekommendera Poster

Hej på er

 

Ska köpa en öppen båt men funderar lite på vilken jag ska ha.

 

Jag hoppas med er expertis får lite hjälp att hitta några bra modeller :)

 

Vilka planar enkelt och går bra i vattnet? Söker alltså en relativt lätt båt men som klarar 20 hk. Båten ska ha ett bra V-skrov som bryter vågor bra.

 

Maxpris 20.000:- (har motor 20hk)

 

 

Höga Rodd

Örnvik

Crescent

Ryds

Terhi

Ockelbo

Sandström

Askeladden

Lohi

 

 

Någon som vet någon bra båt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Auxvoice!

Först en sak, du skriver i rubriken eka men nedan att den ska plana.

Vill du ha en båt som är bra att ro (då menar jag en klinkbyggd båt med liten köl) kommer den inte vara något fartfenomen. Vill du ha en liten billig båt som planar kommer den bete sig som om du försöker ro ett oljefat som ligger i vattnet.

Nåväl om vi utgår från ditt krav om 20 hk och 20000 kr säger jag Ockelbo B14. Crescent har några modeller som är jättebra i 4,5 m.klassen men jag tror att dom fortfarande är lite dyrare.

Det finns en Örnvik som heter 415 eller 420 tror jag, den går bra i vattnet två pers och 15 hk motor.

Glöm de flesta klinkbyggda båtar som Uttern, då får du en halvplanande båt som frestar korsryggen om det blåser lite.

 

Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Auxvoice!

Först en sak, du skriver i rubriken eka men nedan att den ska plana.

Vill du ha en båt som är bra att ro (då menar jag en klinkbyggd båt med liten köl) kommer den inte vara något fartfenomen. Vill du ha en liten billig båt som planar kommer den bete sig som om du försöker ro ett oljefat som ligger i vattnet.

Nåväl om vi utgår från ditt krav om 20 hk och 20000 kr säger jag Ockelbo B14. Crescent har några modeller som är jättebra i 4,5 m.klassen men jag tror att dom fortfarande är lite dyrare.

Det finns en Örnvik som heter 415 eller 420 tror jag, den går bra i vattnet två pers och 15 hk motor.

Glöm de flesta klinkbyggda båtar som Uttern, då får du en halvplanande båt som frestar korsryggen om det blåser lite.

 

Jingo

 

 

Tack för svar,

Hade tänkt att uppdatera första inlägget lite men det verkar inte vara möjligt.

 

Båten ska användas på öppet hav, inte i sjöar och kommer aldrig ro med båten förutom i nödfall.

Det viktigaste med båten är att den bryter vågor bra och inte studsar/slår mot vågorna som mer rundade skrov gör.

Har en kortriggad 2takt 20hk som jag helst vill behålla.

Ska kolla på Örnvik 415/420.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...