Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Utsläpp avloppsvatten Mälarhöjden

Rekommendera Poster

Nyheterna har de senaste dagarna rapporterat om att avloppsvatten runnit ut i Mälaren vid Mälarhöjden p.g.a de kraftiga regnväder som förekommit i juli. Man räknar med att 30 miljoner liter avloppsvatten gått ut orenat i sjön och har därför infört badförbud vid många badplatser (bada är väl en sak men samtidigt ska man tänka på att Mälaren är dricksvattentäkt för 1,7 milj människor!). Allting beror på att kommunerna inte dimensionerat sina avlopps- och dagvattensystem ordentligt, ett problem som finns i många kommuner. 

 

För att få lite jämförelse siffror för oss fritidsbåtburna tar jag följande ränkneexempel:

-Vi antar att en toatank i en fritidsbåt rymmer i snitt 30 liter.

-30 miljoner liter avfallsvatten blir i så fall 1 miljon toatömningar.

-I Mälaren finns det, högt räknat, 10 000 fritidsbåtar med toatank.

-Om alla fritidsbåtar med tank tömmer i snitt 5 ggr/år rakt ut i sjön kan man hålla på så i 20 år för att komma upp i 30 milj liter.

 

Man undrar ju om våra kommuner skulle fundera lite till innan dom sätter hård press på oss fritidsbåtägare om att skaffa sugtömningsmöjligheter. Även fast vi måste dra vårt strå till stacken finns det en hemläxa att göra på det kommunala planet också. Visst tusan -det är ju valår, då ska vi inte prata om kostnader i kommun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så funkar samtliga reningsverk, dock är mängden fekalier och urin mindre än från toatanken som innehåller mycket lite regnvatten.

 

Så din uträkning haltar lite.

 

 

kalle / som tycker att mottagning av svartvatten ska byggas ut så alla kan bli av med sina restprodukter,

sedan kan myndigheterna införa förbud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vilken tur att det hände i år och inte nästa år när det blir förbjudet att tömma ut toalettavlopp hursomhelst. Vilka böter det hade blivit för 30 miljoner liter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Pentax om att uträkningen säkert haltar lite men det var en ganska grov uppskattning . Samtidigt ska man vara medveten om att den, i media, rapporterade händelsen bara är ett av de lite större utsläppen som nu fått uppmärksamhet. Jag bor själv i en annan Mälarkommun där jag vet att också utsläpp skett fast kommunen inte vill erkänna detta. Jag tror mörkertalet är större än man tror -kommunerna håller helt enkelt tyst. Det enda man ser nu och då är att vattenprover visar att ett och annat bad har höjda bakteriehalter. 

Att förbättra och bygga ut de kommunala avloppssystemen medför stora kostnader och det finns inte alltid plats för detta i budgeten, speciellt inte ett valår då man riskerar behöva höja skatten. Politikerna pratar sig varma om miljön men egentligen handlar det mest om röstfiske. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyheterna har de senaste dagarna rapporterat om att avloppsvatten runnit ut i Mälaren vid Mälarhöjden p.g.a de kraftiga regnväder som förekommit i juli. Man räknar med att 30 miljoner liter avloppsvatten gått ut orenat i sjön och har därför infört badförbud vid många badplatser (bada är väl en sak men samtidigt ska man tänka på att Mälaren är dricksvattentäkt för 1,7 milj människor!). Allting beror på att kommunerna inte dimensionerat sina avlopps- och dagvattensystem ordentligt, ett problem som finns i många kommuner. 

 

För att få lite jämförelse siffror för oss fritidsbåtburna tar jag följande ränkneexempel:

-Vi antar att en toatank i en fritidsbåt rymmer i snitt 30 liter.

-30 miljoner liter avfallsvatten blir i så fall 1 miljon toatömningar.

-I Mälaren finns det, högt räknat, 10 000 fritidsbåtar med toatank.

-Om alla fritidsbåtar med tank tömmer i snitt 5 ggr/år rakt ut i sjön kan man hålla på så i 20 år för att komma upp i 30 milj liter.

 

Man undrar ju om våra kommuner skulle fundera lite till innan dom sätter hård press på oss fritidsbåtägare om att skaffa sugtömningsmöjligheter. Även fast vi måste dra vårt strå till stacken finns det en hemläxa att göra på det kommunala planet också. Visst tusan -det är ju valår, då ska vi inte prata om kostnader i kommun.

 

Det är inte första gången detta händer 2002 släpptes man också ut 30 miljoner lite avlopp, så man har inte lärt såg någonting och inte gjort något för att förebygga problemet. (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/badare-flyr-malaren_62228.svd)

 

Sen undrar man ju varför det är 30 miljoner lite bägge gångerna?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyheterna har de senaste dagarna rapporterat om att avloppsvatten runnit ut i Mälaren vid Mälarhöjden p.g.a de kraftiga regnväder som förekommit i juli. Man räknar med att 30 miljoner liter avloppsvatten gått ut orenat i sjön och har därför infört badförbud vid många badplatser (bada är väl en sak men samtidigt ska man tänka på att Mälaren är dricksvattentäkt för 1,7 milj människor!). Allting beror på att kommunerna inte dimensionerat sina avlopps- och dagvattensystem ordentligt, ett problem som finns i många kommuner. 

 

För att få lite jämförelse siffror för oss fritidsbåtburna tar jag följande ränkneexempel:

-Vi antar att en toatank i en fritidsbåt rymmer i snitt 30 liter.

-30 miljoner liter avfallsvatten blir i så fall 1 miljon toatömningar.

-I Mälaren finns det, högt räknat, 10 000 fritidsbåtar med toatank.

-Om alla fritidsbåtar med tank tömmer i snitt 5 ggr/år rakt ut i sjön kan man hålla på så i 20 år för att komma upp i 30 milj liter.

 

Man undrar ju om våra kommuner skulle fundera lite till innan dom sätter hård press på oss fritidsbåtägare om att skaffa sugtömningsmöjligheter. Även fast vi måste dra vårt strå till stacken finns det en hemläxa att göra på det kommunala planet också. Visst tusan -det är ju valår, då ska vi inte prata om kostnader i kommun.

 

Det gamla uttrycket "Sila mygg och svälja kameler" tycker jag passar ovanligt bra i det här sammanhanget.

-Därmed inte sagt att man ska tömma i havet.-

 

 

//Roger

Redigerad av PCP-Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Pentax om att uträkningen säkert haltar lite men det var en ganska grov uppskattning . Samtidigt ska man vara medveten om att den, i media, rapporterade händelsen bara är ett av de lite större utsläppen som nu fått uppmärksamhet. Jag bor själv i en annan Mälarkommun där jag vet att också utsläpp skett fast kommunen inte vill erkänna detta. Jag tror mörkertalet är större än man tror -kommunerna håller helt enkelt tyst. Det enda man ser nu och då är att vattenprover visar att ett och annat bad har höjda bakteriehalter. 

Att förbättra och bygga ut de kommunala avloppssystemen medför stora kostnader och det finns inte alltid plats för detta i budgeten, speciellt inte ett valår då man riskerar behöva höja skatten. Politikerna pratar sig varma om miljön men egentligen handlar det mest om röstfiske. 

 

Är inte den grundläggande utgångspunkten för alla politiker: "Hur skall jag ställa mig i den här frågan för att få flest röster" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mambo
Det är klart att det inte är bra att kraftiga regn gör att våra avloppssystem svämmar över, men att säga att de är feldimensionerade håller jag inte riktigt med om. Det är inte rimligt att konstruera allt i ett samhälle så att det klarar alla tänkbara extrema väderpåfrestningar, i ett sådant samhälle skulle vi inte ha råd att leva.

Håller med Pentax, det mesta av utsläppet vid extrem nederbörd är trots allt är regnvatten. I medeltal över året är det 40 % regnvatten i avloppsvattnet.

Det är inte kommunerna som sätter press när det gäller sugtömning.
Under 40 år har Helsingforskonventionen (HELCOM, som bl.a. Sverige är med i) arbetat för att skydda Östersjöns marina miljö.
Enligt HELCOM:s regler är det förbjudet att släppa ut obehandlat toalettavfall på avstånd upp till 12 nautiska mil från land. Toaavfall från fritidsbåtar har diskuterats sedan 90-talet i Sverige och i mitten på 2000-talat gjordes ett försök att på frivillig basis minska utsläppen som tyvärr misslyckades.
Nu är vi där vi är...
 
Kommunerna anpassar ständigt bl.a. avloppssysteme till det allt mer extrema vädret, men kanske inte just när det är valår. Vad vet jag.
http://www.stockholmvatten.se/framtidensavloppsrening
 
Pentax
Jag håller med om att utbyggnaden av sugtömningsanläggningar måste påskyndas. Vi var tvungna att tömma tanken i havet flera gånger under sommaren ToR Stockholm - Bornholm. Dessutom måste det byggas flera sugtömningsstationer där vi använder våra båtar, inte bara där de ligger när vi inte använder dem.
 
marinjohan
Som jag skrev till mambo så jobbar man ständigt med att förbättra bl.a. hanteringen av avloppsvatten och regnvatten, men det är kostsamt och tidskrävande. Om du kollar med kommunerna runt Mälaren är jag övertygad om att många hundra miljoner kronor har satsats de senaste 10 åren.
Håller med om att det är konstigt att det råkar vara samma mängd båda gångerna.
 
PCP-Roger
Det kan man hålla med om på sitt sätt, men det är olika kravställare.

Edit:
Vi båtägare måste i första hand ställa krav på att sugtömningsanläggningar finns i tillräcklig mängd ungefär där vi behöver dem och att de som finns fungerar. Det är inte rimligt att ställa krav på att toorna ska sugtömmas om det inte finns möjlighet att sugtömma dem.

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju ställa sig frågan - hur många fastighetsägare har sitt dagvatten - dvs regnvatten mm anslutet till avloppssystemet!?

 

För mycket regnvatten i avloppsystemet förstör väl reningsprocessen om jag inte fattat helt fel.

 

Jag bor i en liten kommun med knappt 9000  invänare. Dock är det en turistkommun, vilket innebär att befolkningen mångdubblas under de 6 veckorna som turistsäsongen varar.

 

Våra reningsverk och i princip alla avloppsledningar har en enorm överkapacitet för att kunna ta emot "badgästernas" skit under den mycket korta perioden.

 

Trotts att i stort sett hela de flesta gatorna grävdes upp för nya avloppsledningar under 1980 och 90 talet är väldigt mycket dagvatten kopplat till avloppet.

 

Men visst breddar det ibland av olika anledningar. Fast nu är det ju inte Östersjön vår skit rinner ut i, utan i en vik till Atlanten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen är på rätt spår. Sedan många år byggs separata dag- och spillvattensystem, men i äldre områden som byggdes före avloppsvattnet renades (50-tal och äldre) är det ofta kombiledningar. Kostnaden för att separera detta är enorm, men för varje år som går blir det mer och mer separerat allt eftersom ledningar faller för åldersstrecket och byts ut.

 

Frågan är vem som skulle bekosta bytet ifall man forcerar fram ett byte? Det hamnar på oss vanliga dödliga hur man än vänder och vrider på det, antingen på skatten eller på VA-avgifter (nästan alla bor ju någonstans), och så skall det finnas resurser som kan göra arbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

                                -- Klippt från hemsidan Järfälla kommun -- 

http://www.jarfalla.se/uppleva--gora/idrott-motion-och-friluftsliv/badplatser.html

 

I Järfälla finns det gott om smultronställen för att ta sig ett svalkande dopp. Här finns både klippbad och sandstränder med brygga. Närmare presentation av de olika baden hittar du via länkarna nedan.

Aktuellt (uppdaterad 7 augusti)

Alla bad förutom Ängsjöbadet hålls stängda tillsvidare pga för hög bakteriehalt.

Badplatser i Järfälla

Bonäsbadet
Görvälnsbadet
Kallhällsbadet
Ängsjö friluftsbad

                                       --- Slut klipp ---

 

Är det någon som tror att det beror på fritidsbåtarna i Järfällatrakten (Mälaren NV Stockholm) att vattnet är otjänligt vid deras badplatser????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, varför skulle man tro det??

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rättning i ledet amatörer!

 

Läs här vad sakkunniga badvattenexperten Katarina Vartia på Havs- och vattenmyndigheten har att förtälja.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19207947.ab

 

Men det finns en enkel lösning på problemet (sista stycket) "håll munnen stängd".

Något hon för egen del själv kanske borde praktisera!

 

/mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*ROTFLOL*  Vilket betyder Rolling On The Floor Laughing Out Loud för pre-Internet generationen. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och många av badplatserna i Aftonbladets artikel ligger i insjöar.

 

Hur många fritidsbåtar med toalett finns det i de sjöarna...

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och många av badplatserna i Aftonbladets artikel ligger i insjöar.

 

Hur många fritidsbåtar med toalett finns det i de sjöarna...

åtskilliga tusen, och vad ska dom göra? Jag känner till sjön där badankan här på forumet håller till, där finns ett antal "större" båtar, men inga tömningsmöjligheter, och kommer troligtvis inte att bli på överskådlig tid, ska dom skita i buskarna på stranden? Nästa regn sköljer ner avföringen i vattnet, och man är tillbaks på ruta ett, men varit laglig!

Jag gillar inte att man skapar lagar som inte kommer att fungera i praktiken!

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det ganska konstigt att stora båtklubbar i insjöar med hamnar med väldigt många övernattningsbara båtar inte har nån stations för sugtömning, utan att man måste gå ca 25 för att kunna tömma.

 

Har man dessutom ett antal gästplatser med all faciliteter och dessutom ett antal personer som går vakt på natten skulle man ju kunna bemöda sig om att ta upp hamnavgift och på så sätt finansiera en sugtömmningsanläggning.

 

Har man båt i en badvik och i stort sett i en sötvattenstäckt är det konstigt att man inte är mån om att inte släppa ut sin skit i sin egen badsjö.

 

Har haft tank i alla mina övernattningsbara båtar. Inte katten vill man släppa ut sin skit om man ligger på ett fint ställe.

 

post-53310-0-58406900-1407863613_thumb.jpg

 

post-53310-0-07656400-1407863913_thumb.jpg

 

post-53310-0-82496000-1407863589_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför pushar så få för den förträffliga portapottan?

Undersökningar visar att allt färre är ute längre tidet i sina båtar, så där borde de i alla fall fungera och räcka till. Samtidigt så undrar jag om inte allför många båtägare idag har blivit lite väl fisförnäma så att de inte klarar av att ta hand om sin egen skit.

Kan det här rent av vara lite av ett klassiskt manligt problem:

Finns det överhuvudtaget några kvinnor som skriver inlägg i denna grupp?

Är toalettstystemet /portapottan något större problem för dem?

Handen på hkärtat mina herrar:

Vem skurar toaletten oftast hemma?

Hemma hos oss är det allt som oftast min fru som skurar toaletten. Jag har tagit på mig ansvaret för att tömma portapottan vilket jah tycker är en helt okay ansvarsfördekning . Snart ska jag faktiskt gå och tömma portapottan i gästhamnens toalett. Här finns inget annat alternativ, då vad göra? Det går faktiskt alldeles utmärkt att tömma en portapotta utan att grisa ned plus det finns ju i regel toaborstat på Toaletter som är till för att användas. . Självklart måste det få finnas olika typer av lösningar på toabestyren i båtar.

Men ta erat toaansvar mina herrar och sittt inte bara där med armarna i kors och peka finger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Portapottin har flera nackdelar. Min erfarenhet säger att en viss kemikaliedoft brukar vila i ruffen. Är man dessutom sådan att man gärna ligger i naturhamn finns ingenstans att tömma den. Det är absolut aj-aj att slå innehållet i naturen. Och ligger jag i gästhamn... tja, då går jag på de toaletter som finns i hamnen istf den i båten...

 

O det är jag som skurar mina toaletter alldeles själv, både hemma och i båten.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte gar speciell latrintömmare i gästhamnar, så är det inte jag som äfer problemet! Det bästasom jag kan göra åt situationen är att inte grisa nef, eventuellt vädra och sruta lite Ajax-doft i toaletten. Det gör vi även i båten. Och ja Peter K! Vi tömmer inte portapottan i något utedass!

Jag tycker fortfarande att portapottan förtjänar ett bättre rykte och hoppas att toalagen innebär att båtfolket blir mer kreativa och gör vad de kan för att ta sitt toaansvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte gar speciell latrintömmare i gästhamnar, så är det inte jag som äfer problemet! Det bästasom jag kan göra åt situationen är att inte grisa nef, eventuellt vädra och sruta lite Ajax-doft i toaletten. Det gör vi även i båten. Och ja Peter K! Vi tömmer inte portapottan i något utedass!

Jag tycker fortfarande att portapottan förtjänar ett bättre rykte och hoppas att toalagen innebär att båtfolket blir mer kreativa och gör vad de kan för att ta sitt toaansvar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns många idéer och åsikter om toatömning men jag tänkte leda tillbaka tråden till ursprungsinlägget, alltså kommunala avloppsöversvämningar kontra fritidsbåtars toatömning.

Jag tycker Mackey haft några bra och kunniga inlägg i tråden och tänkte vidareutveckla min åsikt lite.

Jag tycker alltså att det är lite "stoppa-huvet-i-sanden"-mentalitet från kommuners och politikers håll då det gäller utbyggnad av sugtömningsanläggningar. Man anser tydligen, och med all rätt, att det är vi båtägare som skapar problemen och att vi sedan får bekosta och ta hand om vår egen skit. De flesta av oss gör, eller kommer att göra, detta också. Vi installerar hålltankar och möjlighet att tömma dessa, i våra båtklubbar investerar vi i egna sugtömningsanläggningar.

Då borde man väl också kunna kräva att våra kommuner gör samma insats för vår miljö genom att dimensionera avloppssystemen för kraftiga regnväder. Det innebär visserligen stora kostnader men om det nu är viktigt så kan man inte skylla på att extrema regnväder bara inträffar max 1 ggn/år. Utsläppen blir då också extremt stora och miljöpåverkan densamma.

Åter till ett räkneexempel som även denna gång är väldigt grovt räknat.

-Om vi är 10 000 båtägare i Mälaren som omfattas av toatömningslagen och varje båtägare investerar 1000:- i sin egen båt och sin båtklubbs toasug så har vi tillsammans lagt ut 10 milj på miljösparande åtgärder.

-Om det, i kommunerna runt Mälaren, finns 1 milj hushåll, och det satsas samma 1000:- per hushåll (av kommunens pengar d.v.s alla våra pengar) blir det 1 miljard som läggs på miljösparande åtgärder. 

 

Med exemplet vill jag belysa att vi båtägare i jämförelse tar/kommer att ta ett stort miljöansvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det totalt sett är en kostsam åtgärd att installera hålltankar och sugtömningsanläggningar, men försöken med olika frivilliga - och därmed sannolikt billigare - alternativ lyckades dessvärre inte.

En skattning av kostnaden för hela Sverige:
200 000 båtar installerar tömning på billigaste vis (1 000:- kr) = 200 000 000:- kr.
1000 sugtömningsanläggningar installeras á 100 000:- kr (min prisuppskattning) = 100 000 000:- kr.

 

Sammanlagt 300 miljoner kronor, det är mycket pengar.

mambos beräkning att alla runt Mälaren betalar 1 000:- kr ger mer, 1 miljard kronor.

TILLÄGG: Egentligen bor det väl drygt 3 miljoner människor runt Mälaren = 3 miljarder.

 

Kostnaden för den ombyggnad av ett enda reningsverk - Henriksdals reningsverk - och samtidig bortkoppling av Bromma reningsverk (hopplöst omodernt) är budgeterat till 4,3 miljarder kronor.

Läs mer om ombyggnaden här, http://www.cirkulation.com/2014/03/stockholms-storsta-avloppsprojekt-igang/

 

Det läggs faktiskt stora pengar på att förbättra reningen av avloppsvattnet, men det är stora kostsamma projekt som tar lång tid att slutföra.

 

Nu är ombyggnaden i Stockholm en stor ombyggnad i en stor stad. För en "vanlig" kommun ligger ombyggnadskostnaderna för att uppfylla dagens krav på mellan 10 och 100 miljoner kronor.

 

Om jag antar 50 miljoner i snitt och 290 kommuner blir det 14,5 miljarder kronor.

 

Jag hittade ett remissvar från Svenskt vatten som är intressant, skummade bara för att hitta kostnader. http://www.svensktvatten.se/Documents/Kategorier/%C3%85sikter/Remissvar/Avlopp%20och%20Milj%C3%B6/2010/BSAP%20Svenskt%20Vatten%20remissvar.pdf

 

Man talar om 10 000 till 20 000:- kr för att ta bort 1 kg fosfor.

 

En jämförelse med oss båtägare blir intressant.

Vi satsar enligt min beräkning ovan 300 000 000:- kr för att få bort 3700 kg fosfor, dvs. drygt 80 000:- kr/kg borttaget fosfor. Dyrt kan man tycka, men om dessa 3700 kg ska tas bort på marginalen på annat vis blir kostnaden sannolikt betydligt högre än 10 000 till 20 000:- kr. Det är alltid dyrast att får bort det allra sista.

 

Jag vet inte vart jag vill komma, jag vill nog bara belysa kostnaderna när nu mambo uppmuntrade mig. :)

 

Mackey

 

 

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara helt ärlig kring detta med båtars toautsläpp så är jag övertygad om att detta är storpolitik. För att få våra grannländer att dra ner på sina utsläpp måste vi i Sverige dra ner på våra. På östra sidan rinner bokstavligen skiten orenat ut i havet fortfarande, medan vi har relativt bra reningsverk. Då blir det till att fortsätta nedåt i leden och börja plocka små utsläpp. Det jag tycker är trist är att båtägarna får mycket av skulden för de utsläpp som sommarstugeägare med undermåliga avlopp ställer till med; inget talas om det. Pratade med en miljömupp på båtmässan för några år sedan som gjort en mätning som visade på höjda utsläpp sommartid i några vikar på västkusten - slutsats båtägarna bajsar i vattnet. När jag frågade om det inte kunde komma från sommarstugeägarna blev jag idiotförklarad, det är ju självklart att de inte förorenar sitt eget badvatten?!! Båtägarna däremot tömde innan de åkte vidare, det visste hon minsann...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt så Peter_K, det är storpolitik.

HELCOM har Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Polen, Ryssland, Sverige, Tyskland och EU-kommissionen som medlemmar.

 

Även Ryssland tar problemet på allvar (faktiskt), man investerar stora pengar i reningsanläggningar och det ger resultat. Läs här, http://www.cirkulation.com/2014/08/battre-vatten-i-finska-viken/

 

TILLÄGG: Jag håller med om att det är trist att man skyller på båtägarna, de flesta är måna om miljön. Jag tror också att sommarstugeägarna - medvetet eller omedvetet - är en bov i dramat. Man har kanske trekammarbrunn, men man glömmer bort att den måste tömmas oftare nu när man byggt om stugan till sommarvilla med alla bekvämligheter.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uttjatat ämne kanske men jag tar upp tråden igen med tanke på ösregnet som drabbade Stockholm nu i dagarna (21-22 sept). Är det någon som har koll på om det även denna gång svämmade över och blev oönskade utsläpp i Mälaren? Kommunen kanske inte är lika noga med att informera allmänheten nu när badtemperaturerna är låga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...