Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
simons_kad44

kad44:or varvar inte mer än 2900 rpm

Rekommendera Poster

Hej jag har en bavaria 330 sport av årsmodell 2001. Det sitter två stycken volvo penta kad44 edc i den som får båten att maxa runt 40 knop vid ca. 3800rpm.

Under båtsemestern i sommar har vi dock upptäckt att motorerna plötsligt inte vill varva mer än 2900rpm (23 knop). Då spelar det ingen roll om jag ger full gas eller om jag ger 3/4 gas.

Min första tanke var då att båten helt enkelt var för tungt lastad.

När vi kom hem från semestern och hade lastat ur båten rensade vi förfiltret på båda motorerna samt bytte finfiltret på båda. I samband med detta bytte vi även luftfilter på båda motorerna.

När detta inte gav något resultat så testade vi att kalibrera gasreglagen (edc)

Vilket inte heller gav något resultat.

Nu vänder jag mig till er på detta forum och hoppas att ni kan hjälpa mig att lista ut vad felet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

påväxt på botten?

 

 

kalle

Det var en tanke jag också hade först eftersom att bottenfärgen är inne på sin sista säsong.

Jag tycker dock att det verkar lite dramatiskt eftersom vi marchade i 3100rpm i början av semestern och de va inget problem då.

Jag tycker att det lutar lite åt elektronikens håll.

Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det handlar om elektroniken i första hand, utan om påväxt. Strax under 3000 rpm är där kompressorn kopplas ur och turbon ska ta över. Åtminstone på KAD300, som är en nära släkting, så uppstår då ett litet tapp i accelerationen. Har du kraftig påväxt eller tung last kan det då vara svårt att ta sig upp på de varvtal när turbon laddar ordentligt.

 

Kan också vara så att torbona är slitna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det handlar om elektroniken i första hand, utan om påväxt. Strax under 3000 rpm är där kompressorn kopplas ur och turbon ska ta över. Åtminstone på KAD300, som är en nära släkting, så uppstår då ett litet tapp i accelerationen. Har du kraftig påväxt eller tung last kan det då vara svårt att ta sig upp på de varvtal när turbon laddar ordentligt.

 

Kan också vara så att torbona är slitna.

Då kanske det har lite med det o göra men jag tycker det är lite konstigt att man kan dra av ganska mycket på gasreglagen innan själva varvtalet faktiskt påverkas när man håller full gas.

Den är heller inte riktigt tok-seg upp i planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det ingen skillnad alls, inte ens ljudmässigt, i det området på gasreglaget, där varvtalet inte ändras? Har du provat att ge fullgas, med en motor i taget. Är det någon skillnad på motorerna då? Att det skulle bli fel på båda motorerna samtidigt, verkar osannolikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det ingen skillnad alls, inte ens ljudmässigt, i det området på gasreglaget, där varvtalet inte ändras? Har du provat att ge fullgas, med en motor i taget. Är det någon skillnad på motorerna då? Att det skulle bli fel på båda motorerna samtidigt, verkar osannolikt.

Nej det blir ingen skillnad alls och jag har inte provat att ge full gas på en motor i taget. Dock så har jag testat att köra med synkningen på EDC:n urkopplad utan resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det faktum att bägge motorerna har dåligt varvtal samtidigt så är nog det troligaste att du har snäckodling under båten.

Du skriver ju också att bottenfärgen är inne på sista året....... :o

 

Är ju varmt i vattnet så det är bara att bada och kolla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det faktum att bägge motorerna har dåligt varvtal samtidigt så är nog det troligaste att du har snäckodling under båten.

Du skriver ju också att bottenfärgen är inne på sista året....... :o

 

Är ju varmt i vattnet så det är bara att bada och kolla :)

Ja det är det minsann. dock så ser man inte så mycket under båten (ligger i mälaren). Hehe ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du kan höja gasen utan att något händer beror på att motorern inte har vridmoment nog att öka varvtalet. Du har fastnat i effektsvackan mellan kompressor och turbo. Det tycks ju heller inte vara fel på motorerna eftersom båda beter sig likadant och felet dessutom kom plötsligt, även om man inte ska utesluta att t ex slitna turbos gör att motorerna är svagare än tidigare.

Eftersom kraften tidigare räckt till är det inte propellrarna som är fel. Du har ju också tömt båten på prylar så överlast går bort. Återstår då beväxning, eventuellt i kombination med något annat som allmänt slitna motorer, att du nu kör på effektsvagare diesel (har båten tidigare körts på Europadiesel/bunker?), fellastad eller feltrimmad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,prova att köra med en motor åt gången och kolla vilken som varvar mest,det finns en givare i edc boxen som styr bränsletillförsel kan vara fel på den,enkel att byta men onödigt dyr tror ca 2500kr,kolla propparna du kan ha tappat den aktre propellern på nån utav dreven,kolla även mangnet hjulet el va den nu heter som drar igång kompressorn,sen finns det inge mer förutom turbo el nån spridare som gått åt skogen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Blir det ingen skillnad alls, inte ens ljudmässigt, i det området på gasreglaget, där varvtalet inte ändras? Har du provat att ge fullgas, med en motor i taget. Är det någon skillnad på motorerna då? Att det skulle bli fel på båda motorerna samtidigt, verkar osannolikt.

Nej det blir ingen skillnad alls och jag har inte provat att ge full gas på en motor i taget. Dock så har jag testat att köra med synkningen på EDC:n urkopplad utan resultat.

 

Om det skulle bero på beväxning,skulle motorerna låta ansträngda, men det verkar ju inte så. Jag skulle prova att låta någon koppla upp diagnosinstrument. Då ser man om reglagen ger 100%. Om du skulle ha tappat någon propeller, skulle varvtalet öka, inte sjunka.

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du kan höja gasen utan att något händer beror på att motorern inte har vridmoment nog att öka varvtalet. Du har fastnat i effektsvackan mellan kompressor och turbo. Det tycks ju heller inte vara fel på motorerna eftersom båda beter sig likadant och felet dessutom kom plötsligt, även om man inte ska utesluta att t ex slitna turbos gör att motorerna är svagare än tidigare.

Eftersom kraften tidigare räckt till är det inte propellrarna som är fel. Du har ju också tömt båten på prylar så överlast går bort. Återstår då beväxning, eventuellt i kombination med något annat som allmänt slitna motorer, att du nu kör på effektsvagare diesel (har båten tidigare körts på Europadiesel/bunker?), fellastad eller feltrimmad.

Båten är lastad som vanligt och jag ställer in trimplan samt powertrim som jag brukar men jag har även provat lite olika inställningar såklart.

Har tankat med vanlig RME fri marindiesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,prova att köra med en motor åt gången och kolla vilken som varvar mest,det finns en givare i edc boxen som styr bränsletillförsel kan vara fel på den,enkel att byta men onödigt dyr tror ca 2500kr,kolla propparna du kan ha tappat den aktre propellern på nån utav dreven,kolla även mangnet hjulet el va den nu heter som drar igång kompressorn,sen finns det inge mer förutom turbo el nån spridare som gått åt skogen

Proppeller är det i varje fall inte. Det är jag ganska säker på. Dessutom så skulle varvtalet öka isåfall.

Kompressorerna går men kan det vara möjligt att de kopplar ur för tidigt?

Den där givaren du snackar om fastnade jag lite för. Tror du att man kan se om det är fel på den genom en diagnos? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Blir det ingen skillnad alls, inte ens ljudmässigt, i det området på gasreglaget, där varvtalet inte ändras? Har du provat att ge fullgas, med en motor i taget. Är det någon skillnad på motorerna då? Att det skulle bli fel på båda motorerna samtidigt, verkar osannolikt.

Nej det blir ingen skillnad alls och jag har inte provat att ge full gas på en motor i taget. Dock så har jag testat att köra med synkningen på EDC:n urkopplad utan resultat.

Om det skulle bero på beväxning,skulle motorerna låta ansträngda, men det verkar ju inte så. Jag skulle prova att låta någon koppla upp diagnosinstrument. Då ser man om reglagen ger 100%. Om du skulle ha tappat någon propeller, skulle varvtalet öka, inte sjunka.

Tack för tipset. Nej motorerna är inte ansträngda. Jag tror att det kan vara så som du säger att reglagen inte ger 100% (trots kalibrering).

Det lutar nog åt att ringa hit en volvo penta gubbe som kör en diagnos på EDC:n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte dessa vattenkyld intercooler? Dessa brukar klegga igen och behöver rengöras regelbundet enligt en bekant till mig som dock bara har en turboladdad variant.

 

Det blev tydligen en himla skillnad när detta vart gjort.

 

Nu när man tänker på det så kanske turbinhuset i turbon läcker lite olja med tiden.

Redigerad av rickardp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två st KAD44 i vår Fairline Targa 31 och jag har upplevt exakt samma som du beskriver. I vårt fall på västkusten så brukar det inträffa så här års och det beror alltid på att vi har snäckor på propellrar och botten. Det är helt otroligt vad stor påverkan det har på möjligheten att komma upp i planing.

Så jag skulle helt klart börja att kontrollera påväxt på propellrar och drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja diagnosen bör visa vad det är för fel,men kan vara lite jobbigt med diagnosen den visar även gammla fel koder som kanske dåvarande ägare har haft,om man då inte nollställt dom vilket många inte gör, för då måste edc mekas bort igen med en del diesel kladd och dylikt,tycker det verkar väldigt konstigt med bägge motorerna,har du kollat gummibussningarna på propparna så dom inte slirar,men å andra sidan så skulle du få upp varven på knotorna,men skruva bort edc boxarna och lämna dom till en penta Mek så slipper han åka ut och det blir juh billigare också,hoppas det löser sej följer med spänning vad det kan vara för fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ner under båten och kollade idag och konstaterade att det inte är några snäckor undertill. Det enda som fanns var det vanliga småklägget som blir men det var inte så farligt.

Jag tror inte att det är tillräckligt mycket beväxning för att det ska påverka prestandan så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två st KAD44 i vår Fairline Targa 31 och jag har upplevt exakt samma som du beskriver. I vårt fall på västkusten så brukar det inträffa så här års och det beror alltid på att vi har snäckor på propellrar och botten. Det är helt otroligt vad stor påverkan det har på möjligheten att komma upp i planing.

Så jag skulle helt klart börja att kontrollera påväxt på propellrar och drev.

Upplever du att motorerna går tungt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har maskinerna någon gång gått lite för varma varnar de för hög temp i laddluften med reducerad effekt som följd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har maskinerna någon gång gått lite för varma varnar de för hög temp i laddluften med reducerad effekt som följd...

Vi har haft problem med att vattentemperaturmätaren till bb motor visat runt 100°c men vi bytte plats på kablarna till mätarna och då visade bb mätare fortfarande för mycket. Det tyder ju på att det är fel på mätaren. :-)

Motorerna går för övrigt lite varmare nu än tidigare. Ligger runt 95°c.

Det har inte dykt upp någon varning. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felkoder, blinkar det på panelen för EDC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, för kännedom så reduceras effekten om de gått varma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det ? Löstes problemet ?

Jag har exakt samma problem med mina Kad 44 !

Börjar bli smått desperat har även renoverat samt bytt en av Turbona utan förbättrings resultat . En varvar bara 3200 ( med utbytesturbo) den andra på 3600 !

Kalibrerat spakarna , händer inget vid gaspådrag från 3/4 gaspådrag till 4/4 (fullgas)

Oerhörttacksam för hjälp !

Med vänlig hälsning,

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-07-08 vid 16:49 skrev Molsson:

Hur gick det ? Löstes problemet ?

Jag har exakt samma problem med mina Kad 44 !

Börjar bli smått desperat har även renoverat samt bytt en av Turbona utan förbättrings resultat . En varvar bara 3200 ( med utbytesturbo) den andra på 3600 !

Kalibrerat spakarna , händer inget vid gaspådrag från 3/4 gaspådrag till 4/4 (fullgas)

Oerhörttacksam för hjälp !

Med vänlig hälsning,

Magnus

Molsson,hittade du felet?jag har samma bekymmer.

Mvh Fredrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Molsson! Hittade du felet? Jag har med samma problem fast med min KAMD 300... Kan det vara trycklekage i bränslesystemet som gör att motorn inte får tillräckligt med bränsle? Eller borde jag få felkod på EDC då?

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränsle och luft är de två avgörande komponenterna för att en dieselmotor ska tuffa på. Får den bränsle så kan felet vara brist på luft, dvs luftfilter som behöver bytas. Räcker med att testköra utan filter några minuter för att utesluta det problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...