Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lorelius

Vilken båt ska vi välja

Rekommendera Poster

Hej!

Under sommaren har jag och min familj, ( två vuxna och två barn) hyrt en Rospiggen 28.

Vi tyckte mycket om den och båtlivet som sådant. Nu har vi bestämt oss för att köpa båt. Vi har tänkt oss att lägga max 200 000 kr. Vi har ingenting emot att tuffa fram i makliga 6-8 knop. Några kriterier som vi har:

Det ska finnas för och akterruff och minst 4 kojplatser

Den ska vara hyfsat bränslesnål

Vi ska utan problem kunna lägga till i naturhamn på ett säkert sätt

Det ska finnas kök, toalett, färskvatten och kylskåp

Den ska vara sjösäker, vi vill gärna kunna åka över till t.ex Gotland

Man skall helst kunna hantera den som ensam vuxen

 

Några modeller vi tittat på:

Rospiggen 28

Belmar 29

Winga 25

Trålaren

Tunakryssaren

 

Vilka för och nackdelar finns med dessa båtar? Hur är de i sjögång? (Vi hade bara fint väder när vi var ute)

 

Tacksam för svar och tips.

 

Hälsningar Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letandet går vidare. Vi hittade en Trålaren som vi tyckte väldigt mycket om, men efter besiktning visade det sig att den var fuktskadad.

 

Nu har vi hittat en Vinga 30 som är fin. Men jag har också tittat på en Finnsailer 29, samt en Albin82 MS. Jag tänker att motorseglarna tål lite sämre väder än Vinga 30. Är jag rätt ute? Jag skulle vilja ha möjlighet att gå över till t.ex. Gotland. Det vet jag inte om man vågar i en Vinga 30. Men gör man det med en Albin 82?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi (familj på två vuxna och två barn), hade en Winga 30 80:a i 6 år, vi var väldigt nöjda med båten.

Den var välmotoriserad (tamd 41p), vi höll normalt en marchfart på 8,5 knop, men även 10-12 gick bra.

Båten är relativt tung, stabil gång, stabil stillaliggande, men den har en blöt gång när vädret friskar i.

Vi bor på västkusten och vi har känt oss trygga i de allra flesta situationer. Att gå över till Gotland är nog

Inget ni behöver tveka på.

Min fru och jag delar på båtkörning, båda upplevde wingan som lättmanövrerad (ingen bogprop).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...