Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mikaelma

Vad är det för fel på min Mercruiser 5.0 MPI?

Rekommendera Poster

Hej, har varit ute på en liten båttur idag och när jag nästan nått min brygga så började båten larma med två tonstötar med någon/några minuters mellanrum. Min första tanke var att det var på grund av att bränslemätaren hade nått det streckade området och att bränslet höll på att ta slut. Väl vid bryggan så la motorn av, varpå jag startade motorn igen och inte långt därefter så stannade motorn helt. Jag fick in båten till bryggan, åkte och tankade och fyllde på med 10 liter. Jag provade därefter att starta på nytt, men motorn startade inte nu heller! Någon som tror sig veta vad felet är, bränslepumpen?

Mvh

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Har surfat runt lite på lite olika forum och tror att det kan vara tomgångsventilen (IAC). Någon som har någon annan ide'?

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående. IAC-ventilen har säkert lagt av. Du kan testa dettamed att ge gas och försöka starta. Dock måste du vara med på att dra av när den tänder. Funkar detta kan du utesluta problem på bränslesidan och då är det alla gånger IAC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Tror inte att jag någonsin kunnat starta med växeln i, har vid några tillfällen försökt starta motorn och inte lyckats och därefter insett att jag måste lägga i neutral för att lyckas.

/Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att du skall göra detta med neutralen i och fullgas. Men var beredd att slå av om den startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att du kan frikoppla växeln i reglaget och därmed ge gas utan att växeln är inkopplad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar att du skall göra detta med neutralen i och fullgas. Men var beredd att slå av om den startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv haft en sådan motor å den betedde sig likadant.

 

Köpte en ny ventil samt filtret som sitter till den ser ut som en sockerbit i gasspjället  bytte det fungera kanon behövde inte nolla felkoder efter byte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köper man lämpligast reservdelar till en Mercruiser? Finns det någon butik i Stockholm som har IAC-ventiler på hyllan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va inga problem att byta några minuter att byta.

 

Vet inte i stockholm men när jag köpte i GBG fanns det på hyllan dom sa det va vanligt med den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova searay service center vid hammarbyslussen/ skanstull, marinshoppen älvsjö har också det mesta likaså drev.se och hansen racing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...