Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jonhul

ORIGINAL ELLER KINA LIMPOR

Rekommendera Poster

Hej!

Upptäckte till min fasa att det droppar vatten från ena knät. Tur att det var under upstart. Av med motorn och hem igen. Byta limpor, knä mm, Suck. Jaja, det skulle ändå göras.

 

Nu till min fråga:

Vad är era erfarenheter av skillnaden mellan original, annan USA (Barr) eller kina (HGE). Skall man betala 25000 för en originaluppsättning eller 6000 för en kina variant.

 

Detta är mitt första byte och är därför nyfiken på vad alla med erfarenhet har att saga.

 

MVH

Jonas  

 

Hej!

Upptäckte till min fasa att det droppar vatten från ena knät. Tur att det var under upstart. Av med motorn och hem igen. Byta limpor, knä mm, Suck. Jaja, det skulle ändå göras.

 

Nu till min fråga:

Vad är era erfarenheter av skillnaden mellan original, annan USA (Barr) eller kina (HGE). Skall man betala 25000 för en originaluppsättning eller 6000 för en kina variant.

 

Detta är mitt första byte och är därför nyfiken på vad alla med erfarenhet har att saga.

 

Motorn är en Mercruiser 350 mag MPI 2004.

 

MVH

Jonas  

Redigerad av jonhul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både amerikanare och Kineser kan inte gjuta så förmodligen är det ingen stor skillnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både amerikanare och Kineser kan inte gjuta så förmodligen är det ingen stor skillnad.

 

Du menar "varken" va?  :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är inte svensk så då är det säkert varken.

Har svetsad och lagad en hel del och det är ingen skillnad mellan de. Däremot Japansk eller europeisk Gjutgods är ingen problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu handlade inte min fråga om svensktillverkat för det har jag inte hittat någonstans. Var finns det uppgifter om det?

Är det någon som vet någonting eller har uppfattning om Barr produkter kontra kinestillverkat. Eller skall jag köpa Quicksilver (OEM) produkter till ett mycket högre pris?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp HGE eller GLM. Barr är absolut inte värda den stora extra kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anl. att lägga 25000 på avgasdelar, även om "original" skulle hålla 15-18 år och Kina tillv. 6-8 år så kan du ju byta 2 ggr och ändå komma under halva priset på 15-18 år

 

Mina avg. delar byttes 2003 (knän x 2) resp 2005 ( limpor x 2 ) och det börjar bli dax igen.

Börjat rinna lite rost i skarven limpor-knän, vilket brukar vara ett tecken på att packningsytorna börjar bli uppätna.

 

Detta var inte original delar, så 9-11 år tycker jag är helt ok. Då kostade kalaset ca 8000 kr

 

Priserna har ju sjunkit, så frågan är ju hur kvaliten är i dag. Men som sagt håller det i 6-8 år så blir det billigare i längden i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en HGE från Drevdelar till min AQ145. Har kört denna sommaren med den bara så livslängden vet jag inget om än. Kvaliteten kändes bra och den passade perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som sagt original som sitter på. Motorn är från 2004 och det har kommit en hel del rost på framförallt knä och förhöjningsblock. Det droppar vatten I övergången från knäna (plus olja, suck.) Så de är 10 år gamla och man ser att de aldrig varit borta för lackeringen sitter over skruvarna. Så det borde vara dax att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EN uppdatering. Bifogar en bild. Kom med all expertis som ni har. Vad tror ni om detta knä samt att det kommer vatten vid gummibälgen??

 

 

post-105108-0-56316200-1407581818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att byta i vinter. Troligtvis massa rost mellan avgas slang och knä vilket gör att slangen inte tätar mot knät

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det skall väll inte komma vatten där överhuvudtaget? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...