Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Koss

Ny 4takt utombordare på 6hp för 4000kr

Rekommendera Poster

Hallå ja,

Jag tänker beställa 5 motorer från Alibaba för att sänka fraktkostnaden. Det är en motor som liknar Parsun, alltså också liknar äldre Yamaha.

http://features.boat...ing-store-near/

 

http://jcoutboard.en...ard_Engine.html

 

Efter ha fått 15% rabbat och 30usd för frakt per styck, så blir priset ca 3910kr/motor. med moms, tull, approximerad hamnavgift på 2500 och paypal avgift på 4,5%. Alltså 19500 för 5 motorer.

Man kan ju jämföra detta med 8995kr för en Parsun 4t 5hk.

 

Någon som vill dela köpet?

Om jag beställer själv så kommer jag sälja dom för 5000-5500 på blocket efter att ha kontrollerat att de går bra osv.

Kan man förvänta sig fullständig skräp eller fejk försäljare? -Jag tvivlar det, de har visat sig på mässor, har massor av bilder, gör många olika motorer, och har lovat att fixa en video till mig med testkörningen av denna motor till nästa måndag.

De hävdar att man kan använda sig av reservdelar från yamaha 4takt f6 på övre delen och yamaha 2takt 5hk vid växelhuset.

 

Redigerad av Koss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger ut frer bilder jag som jag fått i mejlet.

Klart får jag sätta vilket pris jag vill efter att något ha blivit min egendom, jag tvingar ju ingen köpa de från mig. Blir det svagt intesse kommer priset sänkas. Parsun återförsäljare får sina motorer säkerligen ännu billigare och sedan lägger på runt 100%, men då har de visst lagt arbete på websidor, försäljning av reservdelar o.s.v  

 

post-105731-0-55943700-1407601384.jpg

post-105731-0-45799500-1407601410.jpg

post-105731-0-95733300-1407601410.jpg

post-105731-0-44860300-1407601411.jpg

post-105731-0-96318600-1407601411.jpg

post-105731-0-19552000-1407601387.jpg

post-105731-0-98515900-1407601412.jpg

post-105731-0-17065000-1407601388.jpg

Redigerad av Koss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ocker, haha! Var det roligaste jag läst på länge. Många "vanliga" butiker har ju flera 100% påslag på de grejer man köper. Qbert, tycker du detta är ocker så anar du inte hur lurad du blir på ICA.... 

 

Angående motorerna så verkar det värt en chansning... men jag har haft fel förr.,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är klart intresserad, vad väger en sådan motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kroken till kåpan på näst sista bilden ser rostig ut på en oanvänd motor.

 

Är väl det man brukar prata om angående dessa billigare kopior. Materialet är ofta av sämre kvalitet och degenereras fort i den utsatta miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot skulle jag inte chansa på det med tanke på reservdelar och service.....det krävs ju förmodligen skruva själv och jaga vilt efter delar...

För mig är det viktigare att ha tillgång till service och att motorn alltid går....     men egenimporten hjälper ju till att pressa priserna hos handlare så kör på.....

 

Vi reparerade vår gamla Yamaha från -76 för 2000 kronor i våras, i delar, skruvade gjorde vi själva, så egentligen kanske jag har helt fel och borde beställt ett par nya från Alibaba istället jag också.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den väger 27 kg, det står fler spec. på deras sida. 

Angående delar så liknar den yamaha f6 i alla fall utseendemässigt, sen ska 90-95% av delar vara samma, vet dock inte vilka är olika då.

*Jag bor i Skåne, så att jag har tänkt på Helsingborgs hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok hör av dig när och om det blir av på min mail

Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån gammal fejd som ligger och skaver här eller vad är det frågan om....???

 

Handeln lägger väl ofta på i runda svängar 30% procent i snitt på sitt sortiment, och på enskilda produkter kan det ibland vara bra mycket över 100% som läggs på.....

Jag fattar inte grejen?

Vad är det med upplägget som är "ovederhäftig eller orealistiskt erbjudanden".???

Jag vet flera sportfiskare som köper hem utrustning via Alibaba och andra kanaler till sig själva och när det är gynnsamt ur fraktsynpunkt åker det med lite extra prylar som de säljer av till andra, klart de lägger på procent för att finansiera sina egna köp.......   win win situation förutsatt att alla är nöjda och glada....

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Hr Qbert köper en gammal eka för 4000:- och använder den hela sommaren, sedan säljer den för 5500:- på blocket. Vad kallar man det då? En bra affär skulle jag säga. För inte har väl Qbert sådan moral att han skulle dra av för sitt användande att han bara vill ha 3500:- ?

Priset på dessa motorer är INTE oskäligt dyrt om han försöker få ut 5500:- per styck. Betänk att han kanske inte får sålt alla 4?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Qbert: Vi angriper ditt synsätt. Ditt sätt att resonera går inte att tillämpa på kapitalistisk ekonomi.

 

Handel ser ut på det sättet att marginaler tas ut som säkerhet. Ingen förmedlar något gratis. Han tar ju risken om något händer och han inte får motorerna sålda.

 

Du Är fel ute med att kalla detta ocker. Om någon gått till personangrepp är det du. Du har ju försökt att motverka hans möjligheter att sälja vidare importerade varor. Detta är inte acceptabelt och du bör fundera på ditt beteende.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja du Qbert då är du nog dum på riktigt. Vem vill inte försöka tjäna på de affärer man gör.

 

Jag lever efter principen att ha hög moral. Skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en vara för 5000 kr, använda den, och sedan sälja den för 5500 kr. Aldrig.

 

Köper jag en vara för 5000 kr och säljer den för 5000 kr så är den oanvänd. Skulle aldrig sälja en använd vara för samma eller högre pris än det jag köpt den för. Aldrig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Qbert, du måste ju förstå att man skapar värde när man gör ett arbete, f.o.m. kontakt med leverantören och undersökning av priserna. Sen tar man en viss risk också, och om allt blir lyckat så har man rätt att lägga på priset även ur moraliskt synpynkt. Företagandet handlar ju om att skapa värde. Samt fungerar man här som ett försäkringsbolag, som tar betald för risker. Allt tar ju faktiskt mycket tid och energi. Jag vet inte riktigt om ditt mål var att förstöra tråden eller visa hur pass högre moral du har än de flesta av oss, men du har delvis lyckats med bägge... Vill du kanske själv beställa dom och sälja till oss för 4110kr?

P.s. Jag försökte ta kontakt med Parsun på Alibaba, men de svarar inte, kanske för de redan har agenter i Sverige som köper container partier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Qbert, du måste ju förstå att man skapar värde när man gör ett arbete, f.o.m. kontakt med leverantören och undersökning av priserna. Sen tar man en viss risk också, och om allt blir lyckat så har man rätt att lägga på priset även ur moraliskt synpynkt. Företagandet handlar ju om att skapa värde. Samt fungerar man här som ett försäkringsbolag, som tar betald för risker. Allt tar ju faktiskt mycket tid och energi. Jag vet inte riktigt om ditt mål var att förstöra tråden eller visa hur pass högre moral du har än de flesta av oss, men du har delvis lyckats med bägge... Vill du kanske själv beställa dom och sälja till oss för 4110kr?

P.s. Jag försökte ta kontakt med Parsun på Alibaba, men de svarar inte, kanske för de redan har agenter i Sverige som köper container partier.

 

Jag ger min syn på saken och du kallar det att "förstöra". Detta är ett diskussionsforum och på diskussionsforum diskuterar man. Om man inte kan acceptera att det man skriver blir ifrågasatt så ska man inte skriva på diskussionsforum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redigerat en del och gömt andra delar av tråden. Ursäktar om det blir otydligt det som finns kvar. Principen är  med maringuiden är att det skall vara högt i tak men det verkar blivit lite fel i denna tråden igår kväll. Åsikter är åsikter och dom får man ha och skall ha enligt mig. Men som sagt det verkar gått fel här. 

 

Kommer inte att vidta fler åtgärder i detta fall förutom att åtgärda rapporteringen men håller koll på dom berörda i forumet.

 

För definition och vidare läsning om Ocker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inget mer i detta ämne!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten detalj jag reagerar på är varför du ska betala en Paypalavgift på 4,5%?

 

Det är endast den som tar emot betalning via Paypal, alltså säljaren, som betalar denna avgift till Paypal. Enligt Paypals policy får säljaren ALDRIG lägga den avgiften på köparen. Får Paypal reda på detta åker säljaren på trubbel i form av spärrat konto mm.

 

Kolla upp det. Ställ säljaren mot väggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer filmen som säljaren lovade: 

Det ska komma en till på hennes kanal imorgon. 

 

Hon skrev att de har ett paypal konto, men då brukar de lägga 4,5% på priset, för annars brukar de jobba med LC eller direktbetalning. 

Nån som vet vad Swedbank tar för letter of credit betalning?

 

Redigerad av Koss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer filmen som säljaren lovade: 

Det ska komma en till på hennes kanal inom nån timme. 

 

Hon skrev att de har ett paypal konto, men då brukar de lägga 4,5% på priset, för annars brukar de jobba med LC eller direktbetalning. 

Nån som vet vad Swedbank tar för letter of credit betalning?

 

Och det är precis det pålägget de inte får göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redigerat en del och gömt andra delar av tråden. Ursäktar om det blir otydligt det som finns kvar. Principen är  med maringuiden är att det skall vara högt i tak men det verkar blivit lite fel i denna tråden igår kväll. Åsikter är åsikter och dom får man ha och skall ha enligt mig. Men som sagt det verkar gått fel här. 

 

Kommer inte att vidta fler åtgärder i detta fall förutom att åtgärda rapporteringen men håller koll på dom berörda i forumet.

 

För definition och vidare läsning om Ocker

Klokt beslut.

 

Jag haver ett flertal gånger plockat upp "slängda" grejor ur hamnens sopcontainern som jag sålt på Blocket.

Exv.

Isolationstrafo för 115 V som jag kopplade om till 230 - 230, fick 900 Skr.

Grill Magma 1000 Skr.

Oj vilket dåligt samvete jag har efter detta "ocker". B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att intresset är rätt svagt, bara en intresserad. 

Om jag köper själv och de visar sig fungera väll, samt ha likadana slitdelar som Yamaha,  skulle någon tänka sig köpa en sådan för 5000Kr? 

Jag tyckte att bubblade för mycket vid motorn i filmen, kan de bero på att de borde ha en med långrigg där istället eller helt enkelt för det var tre personer i båten?

Någon har kanske nån fråga till tillverkaren?

Redigerad av Koss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I maj, när folk köpt en gummijolle åt ungarna för 4000 kr och därefter är på jakt efter en snurra, så tror jag det kommer finnas intresse. En halvsanningar men fungerande 6 hk 2-taktare från 70-talet säljs för dryga 3000 kr på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mellan 0:06-0:10 (hörs mest vid 0:08), vid 2:43-2:51 (hörs mest vid 2:48) eller 4:08-4:11 (med flera) så hör man hur motorn tappar kraft trots att föraren har fullgas. Vid 2:02 och 2:04, för att nämna endast två av flera tillfällen, så bluddrar den. Motorn rasslar, går ojämnt etc. Detta säger något om den undermåliga kvaliteten dessa motorer har men gör som du vill. Släng pengarna i sjön. Hoppas verkligen att ingen köper dessa så du står där med ett gäng motorer och lång näsa.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu qbert, du pratar om att man skall diskutera på forumet och argumentera, tycker du håller på med agressiva påhopp mest hela tiden,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu qbert, du pratar om att man skall diskutera på forumet och argumentera, tycker du håller på med agressiva påhopp mest hela tiden,

 

Du gillar mitt inlägg men klagar i nästa på att jag håller på med "agressiva påhopp mest hela tiden"?

 

Klicka på bilden för att se den i originalstorlek.

ivan65a0yrk.png

 

Jag är inte det minsta agressiv eller gör påhopp utan säger bara vad jag anser om trådskaparen, en person som jag anser vara oärlig som säljer (kommer sälja) en vara för mer än han köpte den för och för att han säljer (kommer sälja) undermålig kvalitet och gör det med gott samvete. 

 

Motorerna kommer inte hålla länge så ev köpare kommer stå där med tom plånbok och en motor som inte går medan trådskaparen har gått minst 1000 kr plus på varje motor. Hur ska trådskaparen hantera garantiärenden med säljaren på Alibaba som huserar i Kina? Personen i Kina kommer aldrig svara på mail som handlar om garantiärende eller något annat med problem. Han kommer bara svara på mail om det gäller köp av nya motorer. Så fungerar det på sidor som Alibaba där personer säljer kopior utan vare sig garanti eller annat.

 

Vem säger att detta är motorerna som visats upp på mässor? Är säkerligen kopior av kopior med undermåliga komponenter. Se bara på bildenra (rost och gjutformsfel etc.) och videoklippet, eller rättare sagt hör på videoklippet... så bör man dra öronen åt sig och dra sig ur affären. Men det är väl vinsten som lockar...

 

Edit: Konstigt att den person som har moral i tråden blir påhoppad... säger rätt mycket om samhället.

Redigerad av Qbert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du Qbert, jag tror att du lätt kan finna mycket värre exempel i samhället på affärsupplägg som uppfyller din definition av ocker. Vad är det i just detta upplägg som gör dig så upprörd? Säljer du månne marinmotorer själv?

 

Välkommen till MG, förresten.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Qbert..

 

Har du tagit upp mobilen och filmat själv i båten när de blåser,man rör på sig,samt maskin i förgrunden,tror du på fullaste allvar att du får en rättvis ljudbild av maskin..

 

/Janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker normalt inte att man skall tjafsa om andra saker än vad som berörs i ämnet, men vill bara tillägga en sak. Prisets proportion till varans värde är i köparens intresse, tycker jag att 5500 kr är acceptabelt för en sak så är priset rätt. Oberoende av vad säljaren gett för saken.

 

Nu ett par frågor som berör ämnet.

Är motorn 1 eller 2 cylindrig?

Anser du att den levererar cirka 6 hk?

Hur har det gått med beställning? har du fått hem dom ännu?

 

Med vänlig hälsning  Göran Persson  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...