Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
labbibia

Blixt och åska-inte att leka med på sjön.

Rekommendera Poster

Är man ute på sjön är det väl rekomenderat att sätta en startkabel i varje toppvant och släppa ned andra ändan i vattnet. Blixten tar snabbaste vägen till vattnet/jorden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, lite respekt har/får man när det dundrar på. Satt på altanen i åskvädret sist. Blixten gick ner 30 meter från mig, rätt ner i det trånga sund som jag har framför mig. Det fräste rätt bra och small ännu "bättre". Fick mig att undra över vägarna blixten eg tar, den struntade i att ta åskledaren på stugan 30 m fr nedslaget, ignorerade ett par träd halvvägs t stugan och struntade totalt i att min segelbåt låg 100 m därifrån. Men iofs, kanske spelar inte 10-20 meters höjdskillnad mellan vatte/land/träd/aluminiummast nån större roll för en blixt som utlösts några tusen meter upp i luften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En blixt är ganska "närsynt". Den kan lika väl slå ned i plan mark eller vatten bara någon meter från saker som sticker upp. Det är därför åskledare på tak löper runt hela takets kant förutom på nocken. En granne som kom hem från semestern härom dagen hade varit med om att blixten slog ned i pulpiten i stället för i masten. De var inte ombord så de klarade sig, inget ombord blev skadat som tur vad. Blixten verkar slå ned ganska slumpmässigt. (Men bäst vore nog att i alla fall ta sig iland och inte vara ute på öppet vatten när det börjar mullra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta med åskväder till sjöss är inte blixten utan de starka vindar som ofta uppstår.

Blixten är oförutsägbar nog att kunna slå ned i vattnet ett par meter från en båt med 20 meters perfekt jordad rigg. Det är svårt att värja sig emot.

Vindarna däremot är rätt förutsägbara. Vi seglade över Vänern för några veckor sedan. Vinden på tvärs och 5-6 meter. Allt uppe vi gjorde väl 7 knop något sådär. Då mörknar det på betänkligt, väderprognosen hade talat om risk för åska så vi bottenrevade storen och vevade hem genuan helt. Tjugo minuter senare seglade vi i en kokande gryta med en bit över 20 meter i sekunden i byarna. Regnet var av monsunstil, det kändes som att dundra rätt in i ett squall. ;) Riktigt tufft att få visa besättningen detta i Sverige, annars har de mest fått höra "skepparhistorier" om hur det går till på Atlanten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man ute på sjön är det väl rekomenderat att sätta en startkabel i varje toppvant och släppa ned andra ändan i vattnet. Blixten tar snabbaste vägen till vattnet/jorden...

Finns det belägg för att detta fungerar, eller är det en tro/gissning/teori..?

Menar bara att det är bra att ha fakta framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Är man ute på sjön är det väl rekomenderat att sätta en startkabel i varje toppvant och släppa ned andra ändan i vattnet. Blixten tar snabbaste vägen till vattnet/jorden...

Finns det belägg för att detta fungerar, eller är det en tro/gissning/teori..?

Menar bara att det är bra att ha fakta framme.

 

Det är nog mest en gissning eller en förhoppning, men det är inte helt fel. 

Läs på förenklat åskskydd.

 

Så här skyddar man sig.

 

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_motorbat.html

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/askskydd_for_talt.html

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klippte detta från en vädersajt:

 

Blixtens "zick-zack mönster beror på att blixten är oftast, (men inte alltid) är "bekväm av sig", vilket innebär att den söker upp en väg med minst motstånd (=hög jonisitet), därför blir blixtgatans väg enbart inte den kortaste, utan den bekvämaste.

 

Så att blixten alltid tar den snabbaste vägen är en myt vi nu tar och dödar för gott.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som när man fjällvandrar och går i dalgångarna istället för rakt över alla topparna.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åskledare i vanten hjälper mot små blixtar, en riktig direktträff av en stor kraftig blixt kräver säkert stora åtgärder. Men de är sällsynta turligt nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åskledare i vanten hjälper mot små blixtar, en riktig direktträff av en stor kraftig blixt kräver säkert stora åtgärder. Men de är sällsynta turligt nog.

Tveksamt, det krävs nog minst att man har åskledare både i vant och för- och akterstag.

Dessutom måste kablarna hänga långt ner i vattnet, helst två meter. Vanliga startkablar är oftast för korta.

 

Vi förbättrar det enkla åskskyddet genom att koppla ihop relingslisten - som är i metall - elektriskt och även genom en kabel mellan de båda vanten och masten.

 

Billigast och bäst tycker jag man gör sitt eget tillfälliga åskskydd av 5 mm stålvajer och startkabelklämmor. Då får man det lite effektivare än bara kablar i vant och stag och så är det anpassat för båten. 

25 m plastad eller förzinkad vire på Biltema kostar 129:- kr

1 st batteriklämma kostar 20:- kr.

Totalkostnad 249:- kr

 

"Recept"

25 m vajer.

2 st klämmor för att kortsluta relingslisten fram.

2 st klämmor för att kortsluta relingslisten bak.

1 st klämma för främre staget.

1 st klämma för bakre staget.

Inga klämmor för mast och vant. Linda vajern runt vant och mast istället.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren till min båt installerade åskledare. Alla vant och stag är kopplade med kraftiga kablar till en kölbult. Hur verkar det egentligen, jag ser framför mig att hela kölen flyger av...Blyköl för övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Hur blixtar letar sig fram sig är väldigt mycket tur/otur/slump. Helt klart är att en fullträff av en normal blixt i en båt är farligt, som DN-artikeln visar. Är man i båten blir man minst döv och förvirrad en stund av smällen och ljuset. Går blixten genom kroppen är det stor risk att man dör. Tveksamt hur pass säkra olika åskledararrangemang, men visst borde de förbättra läget.

 

En s k Faraday's bur, en helt omslutande stål-låda eller bur är det enda säkra sättet jag vet. Inuti en sådan bur/låda blir spänningen garanterat 0V. All blixt går på utsidan.  Men riktigt hur man bygger en Faraday's bur runt sin båt (även undersidan) i en hast på sjön har jag inte riktigt klart för mig.... :-) 

 

En bil borde däremot fungera hyfsat. Jag har under campingsemestrar med vild åska kommenderat in familjen i bilen, dels p g a regnet men också p g a blixtskyddet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

För en massa år sen slog blixten ner i jeepen när jag just körde iväg, turligt nog just startat så farten var låg för allt blev bländade vitt och det ruskade till så pass att man höll på att lyftas av vägen.  Några somrar sen slog blixten ner vid strandkanten på en ö jag passerade och vi sa, hoppas den inte tar kraftledningen vi var tvungna att gå under han knappt avsluta meningen från nästa blixt tog i kraftledningen, sen fick jag respekt blixtar.    Hade lite funderingar vad som händer om man sitter i en plåt eller alu båt och blixten slår ner, man är ju helt jordad så strömingen bord ju passera genom en, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag missade att skriva att råden om hur man bygger upp ett åskskydd kommer från Ångströmslaboratoriet på Uppsala universitet, de har ganska bra koll. Läs mer om åska i länken.

http://www.hvi.uu.se/

 

Moogmannen, det verkar vara helt ok att ansluta åskskyddet till kölen om man läser råden.

 

nikitalord, om även överbyggnaden är av metall så har man en Faradays bur som håller blixten på utsidan och inuti buren är spänningen oförändrad. Se bara till att inte ha direktkontakt med metallen.

Om du inte har överbyggnad i aluminium på Badankan kan du ju passa på att åskskydda den nu när du "storstädar".

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fyra åsklinor (nypåhittat ord) som jag köpte på Watski, inte så värst dyrt vad jag kommer ihåg. De är nog tre meter styck jag sätter två i toppvanten o två i akter resp förstag. När det är åskigt brukar de få hänga där även i hemmahamnen.

Har läst på några ställen att startkablar är för korta, såna körde jag med bara två satta i järnrelingen på min förra båt en högsjösnipa. Slapp blixten som tur var...

 

När jag köpte segelbåten var det draget en grov kabel från masten ner genom däck o ända ner i botten ovanför långkölen, o ut genom plasten o sen bultat i långkölen av gjutjärn. Inget gnistgap. Efter några års funderande tog jag bort kabeln. Att först leda blixten in i båten, o sen ut genom skrovet där nere verkade lite vansinnigt, som gjort för att bränna ett stort hål där nere.Bättre hade nog varit att dra fast kabeln i en eller flera av de 20 mm kölbultarna. Men att ha åsklinor i fyra stag känns skapligt Faridaysaktigt så det har stannat vid det.

Bekanta som skulle ut o segla upptäckte att blixten några dar tidigare gjort sopor av hela elsysytemet när båten låg i hamn... Lite löst snack med båtbekanta så verkar det som att inte nån ens har startkablar att hänga ner...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dubbelpost shit

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...