Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
jonhul

350 mag MPI. Sotar på låga varvtal och varvar max 3700rpm.

Rekommendera Poster

Mercruiser 2004, MCM 350 mag MPI. Serienr: 0w027670.

Bakgrund: Köpte båt (Bayliner 285) hösten 2013. Provkörde och allt var bra (verkade bra). Vinter och efter det sjösättning. 

Första turena allt ok, sedan började prestandan att sjunka. Motorn började hacka och det luktade allt mer oförbränd bensin om avgaserna och till slut gick den ej i mer än 7 kn och den verkade kväva sig själv med bränsle. Fick den ej över 2000 RPM.  Det känns som om den går fett, eller jag vet att den går fett. Avgasröken har luktat oförbränd bensin och varit gråsvart. (nej, jag har inte vatten i motorn. Olja är kontrollerad vid flertal tillfällen). Efter jag (igår) bytt stift och rengjort TMAP sensorn så gick det idag bättre. jag fick upp den i 24 kn och den varvade efterhand mer och mer dock ej mer än 3700 rpm. Den verkar fortfarande sota på låga varvtal och gå fett för efter jag puttrat lite var det svårt att få upp den i varv igen. Den borde varva 4800 rpm och göra 32kn.

Vad jag gjort hittills är:

* Bytt tändstift (AC -delco 41-993).

* Bytt Tempgivare.

* Provtryckt och rengjort spridare.

* Bytt gnisslande "low pressure fuel pump" ( var inte det som gnisslade) suck.

* Kontrollerat och rengjort "Fule pressure regulator" på "railsen" (den var helt ren).

* Bytt "Inline fule filter".

* Bytt bränslefilter (20 micron)

* Borrat ur backventilen till bränslet. Den sk. "Anti Siphon valve".

* Rengjort och kontrollerat IAC-valve. (Dock ej mätt upp elektroniken) Tomgång är OK.

* Varit uppkopplad mot "Mercruiser scan Tool" och den visade inga felkoder som skall påverka motorn.

* Jag har rengjort TMAP sensorn då denna var skitig. (Vet ej om det räcker att rengöra?)

* Tändkablar sitter på rätt plats.

* Knack-sensorn varit bortplockad, rengjord, och återmonterad.

 

Jag har beställt en ny TMAP-sensor då detta verkar vara en nyckel-sensor för hela insprutningen.

 

Mina funderingar

* har läst att Olje trycks sensorn kan påverka bränsleblandningen. Kan den det?

* Det finns 2 bränsletrycksregulatoren, kan dessa påverka och bidra med för högt tryck?

* Kan den vara fel på IAC-Valve även om tomgång fungerar. Ligger på 450rpm (lite lågt). El komponenten på sensorn blir väldigt varm. Skall den vara/bli det?

 

Det jag inte gjort är att kontrollera tändningen, Den startar lätt och kablarna är hela och rena och rätt placerade. men????

 

Nu behöver jag kloka råd, funderingar på jag skall gå vidare.

MVH

JoNaS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har någon klok fundering på mitt problem.

Som lök på laxen så upptäckte jag idag att den slukat nästan en liter olja på 1 times körning och att det droppar vatten mellan knät och avgas"röret" vet inte vad det kallas.

Nu blir det limpor och knä byte.

 

Kanske det som varit problemet hela tiden????

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, det har jag inte. Märkte igår när jag var nere att det försvunnit en hel del motoroljaolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...