Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
uhs911

Vilken Aquador 23 HT?

Rekommendera Poster

Har kommit fram till att en Aq 23 HT nog är det som funkar bäst för oss just nu. Jag vill egentligen ha en sidewalk typ Nimbus 335 (små barn, fru ovan vid sjön), men det kommer inte att funka de närmaste 3-4 åren då båten måste vara trailerbar med bil, dvs ekipaget måste väga in under 3500kg. Jag har inte hittat någon båt som har stor soffa bak, HT/C och sidewalk eller bra lucka i fören som på Aq 23 HT.

 

Egentligen vill jag inte ha Aquador eftersom jag fått för mig att kvaliteten inte är den bästa på skrov och inredning. Till saken hör att jag är hyggligt oduglig på att vårda saker så en viss grundkvalitet som tål en omild behandling är en bra början. Alternativt en redan riktigt sliten båt.

 

Hursomhelst, det jag undrar över är:

 

1. vilken motor är bästa valet med avseende på hög marschfart och låg ljudvolym? Förbrukning är ointressant för mig. 

 

2. är det några årsmodeller som är bättre än andra vad gäller kvalitet på skrov och inredning? Jag är främst intresserad av nyare årsmodeller, säg max 2008-2009 och nyare.

 

U-H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, glömde en sak. Tar gärna emot tips på besiktningsman som är kunnig på modellen.

 

U-H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit fram till att en Aq 23 HT nog är det som funkar bäst för oss just nu. Jag vill egentligen ha en sidewalk typ Nimbus 335 (små barn, fru ovan vid sjön), men det kommer inte att funka de närmaste 3-4 åren då båten måste vara trailerbar med bil, dvs ekipaget måste väga in under 3500kg. Jag har inte hittat någon båt som har stor soffa bak, HT/C och sidewalk eller bra lucka i fören som på Aq 23 HT.

 

Egentligen vill jag inte ha Aquador eftersom jag fått för mig att kvaliteten inte är den bästa på skrov och inredning. Till saken hör att jag är hyggligt oduglig på att vårda saker så en viss grundkvalitet som tål en omild behandling är en bra början. Alternativt en redan riktigt sliten båt.

 

Hursomhelst, det jag undrar över är:

 

1. vilken motor är bästa valet med avseende på hög marschfart och låg ljudvolym? Förbrukning är ointressant för mig. 

 

2. är det några årsmodeller som är bättre än andra vad gäller kvalitet på skrov och inredning? Jag är främst intresserad av nyare årsmodeller, säg max 2008-2009 och nyare.

 

U-H

 

Hej!

 

Blev lite fundersam och har själv en fråga. är det så att nimbus 27s faller då den inte har en stor soffa i aktern? Har du varit på en nimbus 27 nova s?

 

Angående aquador, äldre än 05 är sämre kvalité då de tillverkades i balkan under några år. Men 2008 och uppåt är byggda i samma kvalité på samma varv. Kan vara någon facelift 2012 vill jag minnas att jag såg på båtmässan det året. 

 

Disel ger ett lägre och bekvämare ljud än bensinaren. För hög marchfart: bigger is better, dvs största diselmotorn (d4 med 260 hästar). Stor motor behöver inte heller varva lika kraftigt för en bekväm fart vilket leder till lägre ljudnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galetgambler, tack för svar. D4 alltså. "Men 2008 och uppåt är byggda i samma kvalité…" innebär att kvaliteten runt 2010 är högre än vad som brukar skrivas om Aq i båttidningar och på forum? 

 

Nova 27 HT är nog tveksamt om den är trailerbar och tyvärr finns inte utesoffan som på ex Nova 31 HT. Dessutom tycker jag att sidewalk-conceptet på en så pass liten båt tar upp för mycket utrymme. Jag har inte varit i en Nova 27 HT, däremot den öppna varianten Nova 27 S för ganska länge sedan och har för mig att jag tyckte den kändes ganska liten. Känns lite mer som en konkurrent till en liten Targa.

 

U-H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att galetgambler missförstått en del vad gäller Aquador.

 

Såvitt jag vet har aldrig någon tillverkning skett på Balkan. Däremot skedde en viss tillverkning på Irland i början av 2000-talet. Från 2002 skall alla båtar tillverkas i Finland. De tillverkningsnummer som börjar med FI skall vara byggda i Finland. Jag vet inte om 23 HT tillverkats på Irland.

 

Av intresse kan vara att skroven på Aq 23 och 26 förbättrades under 2004. Det är för mig okänt att någon förändring skulle skett 2008. Under 2011 (?) ändrades dock framförallt instrumenteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En såpass liten båt kan jag inte se varför man ska betala merpriset för diesel om inte prisskillnaden är rätt liten. vid beg köp tycker jag prisskilnaden till diesel ska vara avsevärt mindre än vid nyköp, för att det ska vara motiverat md diesel i en 23 fotare.

 

måste man ha diesel så har väl 23ht sålts mest med D3? iof en på många sätt trevligare motor än D4, ljud och komfortmässigt (mindre traktorgång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kikat på Flipper 705 ?  Helt ok skarndäck och taklucka som barn inte lär ha några problem att hoppa upp o ner genom. Där har du även en bra aktersoffa. Annars så kan man väl generellt säga att den blåa skrovfärgen på bla Aquador o Flipper inte precis är den optimala färgen om man inte gillar att vaxa o polera båten på våren, blir snabbt ful om man inte sköter den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

uvek: finns det någon egentlig fördel med Flipper 705? Större sällskapsyta? Toan är väl sämre, har jag för mig? Ang blått skrov, jag vet, jag har en Ryds styrpulpet med blått skrov… Men Aq 23 har sålts med vitt skrov också. Ska definitivt leta vitt skrov.

 

thundergod: trodde D3/D4 var samma motor med olika trimningsgrad. är det så stor skillnad i gångkultur? anledning till att jag gärna tar diesel är väl mest att det blir enklare i och med att värme och spis går på samma "tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D4 är en radfyra på 3,7 liter. D3 är 5-cyl på 2,4liter. så det är helt olika motorer. D4 självklart starkare men i kraft av radfyra lite mer vibrationer och tristare ljud. men absolut ingen dålig motor. har en D4 300 själv som jag är nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D4 är en radfyra på 3,7 liter. D3 är 5-cyl på 2,4liter. så det är helt olika motorer. D4 självklart starkare men i kraft av radfyra lite mer vibrationer och tristare ljud. men absolut ingen dålig motor. har en D4 300 själv som jag är nöjd med.

Ok, jag borde kanske gått in och läst på Volvopenta.se innan jag ställde en massa dumma frågor… Det är alltså inom "familjerna" som det är enbart trimningsgraden som skiljer, alla (nya) D3 är samma motor med olika trimningsgrad osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen fara. ja det är mest elektronik som skiljer trimningsgraderna inom samma familj. ev om det kan skilja strl på turbo mm också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, köpte en 2004 AQ23HT med Mercruiser 5.0 MPI i början på augusti. Skön båt. Bogpropeller och elektrisk ankarspel med fjärrkontroll akter, extra servicebatteri och solcellspanel för laddning. Har varit ute varannan dag sen. Var ute i rejält regn och blåsväder i dag, då var det skönt med HT.

 

Planar bra, men något ostabilt vid motvind, har möjligen den gamla skrovmodellen.

 

När jag stänger dörren till ruffen så slår låsbulten på ovansida ner och man måste ta sig ur genom takluckan. Mycket konstigt, känner någon till en lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, köpte en 2004 AQ23HT med Mercruiser 5.0 MPI i början på augusti. Skön båt. Bogpropeller och elektrisk ankarspel med fjärrkontroll akter, extra servicebatteri och solcellspanel för laddning. Har varit ute varannan dag sen. Var ute i rejält regn och blåsväder i dag, då var det skönt med HT.

 

Planar bra, men något ostabilt vid motvind, har möjligen den gamla skrovmodellen.

 

När jag stänger dörren till ruffen så slår låsbulten på ovansida ner och man måste ta sig ur genom takluckan. Mycket konstigt, känner någon till en lösning?

Jag tror att det var från 2005 som de kortade steglisterna.

 

 

Antar att du menar luckan till förpiken. Pröva att stäng luckan försiktigt. Jag har för mig att stängde man luckan för hårt, så kunde den låsa.

Kommer inte ihåg om det gick att ställa trögheten i stången som låser. Har sålt min.

 

Är väl enklare att gå via skarndäck än att kravla ut genom tackluckan :huh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, köpte en 2004 AQ23HT med Mercruiser 5.0 MPI i början på augusti. Skön båt. Bogpropeller och elektrisk ankarspel med fjärrkontroll akter, extra servicebatteri och solcellspanel för laddning. Har varit ute varannan dag sen. Var ute i rejält regn och blåsväder i dag, då var det skönt med HT.

 

Planar bra, men något ostabilt vid motvind, har möjligen den gamla skrovmodellen.

 

När jag stänger dörren till ruffen så slår låsbulten på ovansida ner och man måste ta sig ur genom takluckan. Mycket konstigt, känner någon till en lösning?

Jag tror att det var från 2005 som de kortade steglisterna.

 

 

Antar att du menar luckan till förpiken. Pröva att stäng luckan försiktigt. Jag har för mig att stängde man luckan för hårt, så kunde den låsa.

Kommer inte ihåg om det gick att ställa trögheten i stången som låser. Har sålt min.

 

Är väl enklare att gå via skarndäck än att kravla ut genom tackluckan :huh:

 

Ahhhh Nu föll poletten ner.

Missuppfattade dig :blink:

Jag har för mig att man kan ställa in så att piggen inte låser dörren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, köpte en 2004 AQ23HT med Mercruiser 5.0 MPI i början på augusti. Skön båt. Bogpropeller och elektrisk ankarspel med fjärrkontroll akter, extra servicebatteri och solcellspanel för laddning. Har varit ute varannan dag sen. Var ute i rejält regn och blåsväder i dag, då var det skönt med HT.

 

Planar bra, men något ostabilt vid motvind, har möjligen den gamla skrovmodellen.

 

 

 

 

När jag stänger dörren till ruffen så slår låsbulten på ovansida ner och man måste ta sig ur genom takluckan. Mycket konstigt, känner någon till en lösning?

 

 

Hej

 

Jag tror att du kan vrida låssprinten 180 grader så stänger inte " låsbulten" när du ställer dörren i sina ändlägen.

Förövrigt är AQ23 en mycket bra båt, betydligt rymligare än tex flipper 705, tack vare ett bredare skrov.

Med bättre toautrymme och större soffa i aktern.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderar lite på en 23 HT vs DC... någon som stod inför samma dilemma? Hur resonerade ni? Vi kommer inte ligga ute flera veckor, kommer ta många dagsutflykter, men känner att en HT blir lite för mkt... husvagn. Tänker vi fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, köpte en 2004 AQ23HT med Mercruiser 5.0 MPI i början på augusti. Skön båt. Bogpropeller och elektrisk ankarspel med fjärrkontroll akter, extra servicebatteri och solcellspanel för laddning. Har varit ute varannan dag sen. Var ute i rejält regn och blåsväder i dag, då var det skönt med HT.

 

Planar bra, men något ostabilt vid motvind, har möjligen den gamla skrovmodellen.

 

Tackar, det var lösningen.

 

 

När jag stänger dörren till ruffen så slår låsbulten på ovansida ner och man måste ta sig ur genom takluckan. Mycket konstigt, känner någon till en lösning?

 

Hej

 

Jag tror att du kan vrida låssprinten 180 grader så stänger inte " låsbulten" när du ställer dörren i sina ändlägen.

Förövrigt är AQ23 en mycket bra båt, betydligt rymligare än tex flipper 705, tack vare ett bredare skrov.

Med bättre toautrymme och större soffa i aktern.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderar lite på en 23 HT vs DC... någon som stod inför samma dilemma? Hur resonerade ni? Vi kommer inte ligga ute flera veckor, kommer ta många dagsutflykter, men känner att en HT blir lite för mkt... husvagn. Tänker vi fel?

Jag stod i dilemmat och valde HT. Gjorde mig av med min Buster XXL som ju är öppen. Ville ha lite mera komfort på vår och höst. På HT kan du ta ner kapellet bak och då får du en stor öppen yta i fint väder.

 

En lite svaghet med HT, när du åker i hög hastighet får du undertryck (drag) bak som leder till att några droppar vatten kommer in under HT'en. Inget stort problem. HT'en väger också något mera vilket tar lite energi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan bara "vurma" för min Flipper 705 ht, valde mellan den och an Aquador 23 HT men såg aldrig att den dyrare Aquadoren var värd skillnaden, kör D3 och är mycket nöjd

Funderar dock på att byta upp mig till en 28 fotare då vi blivit flera så om någon är intresserad av en -07:a med motor från -11 så hör av er. 180 gångtimmar, centralt i Sthlm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga med 705:an är ju bara placeringen av toan framme i v-kojen. Jag har alltid undrat hur man gör vid toa-besök mitt i natten? Ber man sin respektive maka på sig mot ena sidan eller är det badbryggan/land som gäller?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördel Aquador men trång och spartanskt

Redigerad av wesse7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga med 705:an är ju bara placeringen av toan framme i v-kojen. Jag har alltid undrat hur man gör vid toa-besök mitt i natten? Ber man sin respektive maka på sig mot ena sidan eller är det badbryggan/land som gäller?

man placerar en kisshink ute vid förarplatsen, "tvåan" får man planera bättre innan läggdags

på 4 säsonger har vi bara behövt använda toan 2 ggr, resten i land eller i hinken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Aquador 22HT, den är ju lite likadan i sin uppbyggnad och en sak som vi störde oss lite på var att vid vissa förhållanden så drog det in avgaser i baksuget i lägre farter.

I det fallet är det bättre med diesel. Men det är nog samma fenomen på alla HT gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...