Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mikael_C

Båten 'fastnar' på trailern vid sjösättning...

Rekommendera Poster

Hej, ny här...

 

Jag har en Örnvik 490 CLX och en Respo Jake trailer med en vagga bak som i teorin ska underlätta sjösättning och upptagning. Det gör det säkert på de flesta båtar men på Örnviken har kölen en "fena" fram och sen är den plattare bakåt. Det innebär att när man lägger i båten och aktern går i vattnet så vinklar sig vaggan upp en aning och då fastnar fenan på första rullen på vaggan... Lösningen blir att man får backa ner kärran så långt i vattnet att det nästan går upp över stänkskärmarna för att båtens akter skall lätta och lyfta fenan över kankten på rullen.

 

Alternativet är att man är två personer och gungar av båten från kärran men det är förbannat jobbigt tyvärr och helst vill jag ha kombinationen att fungera så att jag kan sjösätta och ta upp själv vilket just nu är svårt. 

 

Jag är medveten om att Respotrailers är budgetval gone extreme men för övrigt fungerar den väldigt bra men just detta är ett problem. Jag har funderat på att "låsa" fast vaggan så den inte kan röra sig samt/alternativt flytta den bakåt så den kommer längre ner i vattnet men det innebär ju en del moddande av släpet och det finns kanske någon som har ett bättre förslag än mina hallucinationer?

 

Tack på förhand!

 

mvh

Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag vet inte alls hur just din trailer ser ut men man brukar kunna justera vissa stödhjul så att vagnen passar båten. Det finns inget där du kan göra?

Tex höja något par?

Ett alternativ kanske kan vara att köpa lösa stödhjul och montera dem på kärran. Det finns de som man sas klämmer fast runt ramen. Då kan du försöka med lite olika placeringar utan att modda kärran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Jag köpte en rulle till och monterade strax framför själva vaggan men det hjälpte inte riktigt, så fort fenan på kölen passerat den så tynger aktern ner vaggan som reser sig och kölen fastnar... Så här ser vagnen ut bak..respo-jake-d1.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en annan trailer och tycker det funkade bättre utan ledade delar?

Bultade fast den ledade delen plus monterade fyra fem dubbelhjul precis under kölen... Gick mycket lättare då.

Plus en sprayflaska med utspädd Yes som du attackerar alla rullar med ...

( tips från gammal gubbe på båtklubben...Fan vad gammal jag börjar känna mig! )

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, ja det blir nog att bulta fast den... Kölrullarna skulle man kanske också öka på men dom låg på 600 spänn styck ink fästen, kändes rätt dyrt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp... Kostar att ligga på topp!

 

Nej, menar bara att det är rätt skönt att slippa strul vid rampen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Nu vet jag inte hur längt framför rullen steget i botten är. Det kanske räcker att flytta fram vaggan en bit, så att rullen kommer längre fram...

Se bildrespo-jake-d1b.jpg

 

Redigerad av lods

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkis: helt klart, man behöver ju inte skapa fler situationer än nödvändigt att se korkad ut, det räker så bra som det är :)

 

Nu när jag kollar på bilden igen så känns det som att de monterat vaggan åt fel håll... Måste undersöka det i morgon! Det skulle ju förklara en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...