Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Bjorklund

Läckage, droppar från gummibussning TAMD31B

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en läcka från en gummibussning på båten. Rak axel, TAMD31B

 

 

Den mindre slangen som går in i gummibussningen, kan det vara någon form at lyfttryck som ska förhindra att vatten kommer in?

 

Vad kan det annars bero på? Måste man riva isär och byta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På filmen ser det ut som det sitter något skräp mellan rotorn och den fasta delen. Där måste det vara helt rent, annars läcker det. Den klena slangen är för spädvatten, förmodligen från backslaget. Det är för att kyla och smörja gummilagret i tätningen. Axeltätningen är av fabrikat Mane Craft, vars största fördel är att de inte bygger så mycket på längden. Rodahl Marin, sålde dem förut, men jag tror att de har slutat, på grund av prishöjningen på ca 100% , som kom i samband med att Wärtsilä, tog över distributionen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skräp? Ser minst två snoddar eller snören, som förmodligen ingår i nåt försök att täta gummibälg. 

 

 

Sitter det inte packboxar i denna tätning? 

 

Kompisen har en med två tätningar och jag en med tre. 

 

Vatten genom lilla slangen var något nytt! Kan kanske vara någon variant på vattensmord tätning, där mam måste lufta axeltrumman, genom slangen, så att vatten kommer upp till tätningen. 

 

I våra behövs olja, inte för att kyla utan för att smörja glidlagret, som gör att hela anordningen centrerar mot axeln. På så vis blir det inget axiellt tryck på packboxarna, som sitter i metalldelen på tätningarna. 

 

En relativt böjlig grövre slang, den stora, gör att vibrationerna från motor o backslag inte fortplantas till skrov och axeltrumma.

 

När linjerade du motor och backslag  mot axeln sist? 

Axeln ska även ligga mitt i axeltrumman. 

Gör det inte det så slits packboxarna samt glidlager, och du får oljud och vattenläckage. Ev kommer även axeltrumman att lossna, med vatteninträngning som följd. 

 

Detta med vatten som smörjning användsc på cutleslagret i stödbocken för propelleraxeln, på utsidan båten, strax framför propellern. 

 

 

 

 

Googla och visa bilder på:

Axeltätning båt

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Detta med vatten som smörjning användsc på cutleslagret i stödbocken för propelleraxeln, på utsidan båten, strax framför propellern. 

Ja, men det finns flera tätningar som faktiskt använder (forcerat) vatten också. T ex PSS. Jag vet, för jag har en själv. Den bästa tätningen någonsin...

 

Tror det mest uttömmande och riktiga svaret redan har givits av Rollen ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaaaaha.

 

Tätningen är tvådelad! En fast och en roterande del. 

 

Intressant lösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...