Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Azguz

Jorden runt - "Lämplig hamn att förvara båten ett år vid

Rekommendera Poster

Tja!

Då har jag seglat en säsong och även en liten långtur runt Åland. Vilket har gett mig en bild av vad jag behöver utrusta båten med(utöver säkerhets/nödprylar). Samtidigt inser jag även att det rent ekonomiskt kommer ta mig rätt lång till innan jag kan dra iväg och tyvärr är jag 30 nästa år så "time is of an essence".

 

En tanke som därför slagit mig är att när båten är färdigutrustat så kanske man kan börja att åka iväg på semestern och så kommer man succesivt vidare. Sen ställer man båten någonstans och åker hem och tillbaka nästa semester.

 

Det kommer dock kräva att man kan förvara båten på ett säkert ställe i ett år till nästa semester. Detta till ett rimligt pris(inte särskilt dyrare än vad det kostar ett år i hemhamnen). Förvisso tillkommer komplexiteten av att inte kunna se till den på ett år, men med rätt åtgärder kanske det är möjligt.

 

Orsaken till tråden är då att försöka identifiera, om de finns, hamnar längs vägen ner längs Europa mot Cap verde. Ca 1 i varje land som kan vara lämplig att göra detta i! Krav på hamnen, tja? Omöjliga kombinationer?

  • Måste ju gå att förvara båten säkert. Någon form av bevakning så risken för inbrott minskar.
  • Bör inte kosta en förmögenhet att ha båten där ett år. Kostar det mångfalds mer för ett år än här hemma så kan jag ju spara pengarna och komma iväg på den "stora resan" snabbare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Povoa de varsim norr om Oporto i Portugal är ett ställe där många lämnar båten.

http://marinadapovoa.com/en

 

Suveränt tips! Var precis sådana hamnar jag sökte! Frågan är om man hinner hända ner till Portugal på en vanlig semesterperiod? Möjligen om man är två "lag" som kan passa dygnet runt och om man har autopilot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju så att hamnpriserna ute I Europa är bra mycket högre än hemma i Sverige. Men å andra sidan, så kan hamnarna/marinorna vara förhandlingsbara när det gäller långtidskontrakt.

 

Att komma ner till södra Portugal på 4 veckor, om nu det är en vanlig semester  :), verkar inte orimligt, men du hinner inte se så mycket på vägen vilket är lite synd.

 

Att gå via kanalerna ner kan kanske vara ett alternative. Då kan du säkert lämna båten i någon by längs vägen medan du åker hem och jobbar. Beror ju lite på vad din båt har för djupgående.

 

Ett annat tips är att skaffa Pilots för den sträckan du kan tänka dig att segla, där är hamnarna väl beskrivna och med kontakt uppgifter.

 

Annars är det ju bara att segla på, och när man hittar ett vettigt ställe så stannar man där. Då behöver man inte detaljplanera så mycket ut man kommer så långt man kommer och hinner se en massa på vägen. Behöver inte heller bli stressad över att man blir inblåst några dagar här och där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det ju så att hamnpriserna ute I Europa är bra mycket högre än hemma i Sverige. Men å andra sidan, så kan hamnarna/marinorna vara förhandlingsbara när det gäller långtidskontrakt.

 

Att komma ner till södra Portugal på 4 veckor, om nu det är en vanlig semester  :), verkar inte orimligt, men du hinner inte se så mycket på vägen vilket är lite synd.

 

Att gå via kanalerna ner kan kanske vara ett alternative. Då kan du säkert lämna båten i någon by längs vägen medan du åker hem och jobbar. Beror ju lite på vad din båt har för djupgående.

 

Ett annat tips är att skaffa Pilots för den sträckan du kan tänka dig att segla, där är hamnarna väl beskrivna och med kontakt uppgifter.

 

Annars är det ju bara att segla på, och när man hittar ett vettigt ställe så stannar man där. Då behöver man inte detaljplanera så mycket ut man kommer så långt man kommer och hinner se en massa på vägen. Behöver inte heller bli stressad över att man blir inblåst några dagar här och där.

 

Jo, visst är det ju så. I lilla Gävle betalar jag blyga 2600 för en säsong vid bryggan och detsamma över vintern på land, men 1500 euro för ett år kan det vara värt! Eftersom man kommer iväg!

Båten är vingkölad så djupgången är 1,6(olastad antar jag).

 

Håller med om att man gärna vill se saker på vägen. Därav är det ju bra att ha ett urval av hamnar(en i varje land minst) som man kan stanna vid så får man se hur långt man kommer!

 

Vad är pilots?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...