Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbo166

Lämplig långfärdsbåt ca 36 fot

Rekommendera Poster

Verkar som alla som seglar jorden runt skriver en bok om det när de kommer hem. Så inte jag också tänker jag, marknaden är mättad, och det ska väl vara jorden runt då, inte ARC endast. Men verkar vara få böcker om barnfamiljer som seglar jorden runt? En sån bok hade varit lärorik att läsa innan man ger sig av.

 

Tex resonemanget ovan om att gå varandra på nerverna. Hörde att sämsta kombinationen är två kompisar i 40-års åldern. Bättre med familjer sägs det. Man är ju tighta redan innan avfärd, träffas varje dag och så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På världsomsegling med Ariel IV är en bok om en familj som seglar jorden runt.

 

 

Om den inte finns på förlaget så kan du kolla på Bokbörsen, http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=1&mediatype=0&sallstr=På+världsomsegling+med+Ariel+IV&screator=&stitle=

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liknande planlösning finns i många andra båta, tillverkade i Frankrike eller Tyskland mfl länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite snabbt om Tobbo´s tips ovan, en modern båt.

 

Plus - stor båt, bekväm i hamn, lätt att få plats runt matbord och ändå laga mat samtidigt. Bra med bytt rigg ( fast jag undrar ju varför man tar den kostnaden… ) Moderna beslag och winchar, troligen pålitlig motor. Lätt att få nya segel ( segelmakaren behöver inte mäta upp )
Bra att den inte är 4 meter bred, då krävs navigationsexamen ( men det har ni säkert iaf )

 

Minus. Längre än 12 meter ger högre hamnavgifter men ska ni bara vara ute ett år så…
Modern design där man trycker ut allt mot bordläggningen, dvs ger volym men minskar stuv. Väldigt lite stuv under durkarna också, även svårt att utöka vattenförvaring eller montera många fler batterier.

Säkerhetsmässigt anser jag att om inte båten har ett konstruktionsfel så klarar alla båtar att segla ARC ( eftersom de är oceanklassade!)

 

Personligen anser jag dock att ett frihängande roder är en riskkonstruktion, det går inte att göra förstärkningar som håller om man får ett hårt slag mot rodret. Worst case så sjunker båten men å andra sidan så är det en ökande andel av deltagare i ARC som har det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hårt slag mot roder kan sänka båten skriver du. Mer en risk i svenska skärgården än på Atlanten med 5000 m vatten under kölen?

 

Om vi har ett nedfällbart nödroder i akterpulpit, hur kan båten sänkas sv detta, menar du att det forsar in vatten nånstans? Kan man inte plugga igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken med ett frihängande roder är att det inte är "stagat" i konstruktionen, det är bara axeln som håller det. Axeln fästs in genom ett hål där du ska fästa dels själva tätningen, dels ha en rörlighet. säger sig nästan självt att det blir svagare än om du har en bit av "kölen" framför rodret som infästning. Numera är roderbladet rätt långt, lika med stort moment.

 

Vad som händer är att du ev kör på en container eller annat som ligger i vattenytan, förhoppningsvis så trycker båten denna åt sidan men har man otur så får rodret en smäll. Det är nästan omöjligt att laga ute till havs och när man tar in vatten så gäller det att pumpar håller tillräckligt länge? Låg risk kanske… men jag skulle vara okomfortabel med spadroder.

 

I skärgården däremot anser jag risken som nästan obefintlig eftersom du dels har låg fart, dels går mot en grynna med kölen före? Ska vara om du glider upp sidledes på grynnan då… men å andra sidan har du relativt nära till sjöräddning i skärgården. Med pumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att en Jeanneau 42 kan jag få för 600000 kr nånting, medan en HR Albatross 42 E kostar mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med båten som sjönk. En liknande händelse inträffade för många år sedan där en man jag känner var på första båt som kom till undsättning. Rodret hade träffats av "något" och det fanns inga möjligheter att reparera till sjöss. Båten godkändes av försäkringsbolaget för sänkning så att den inte skulle kunna ligga i marvatten en längre tid. 

 

Katamaranseglare kallar enskrovsbåtar för "blyfraktare" har jag hört någongång...

Det ligger en point i det.

 

Men det måste ändå räknas som en ovanlig händelse att en båt sjunker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer ha vakter dygnet runt, inte ligga och sova och låta vindrodret styra. Då ser vi väl containrar som kan skada spadrodret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer ha vakter dygnet runt, inte ligga och sova och låta vindrodret styra. Då ser vi väl containrar som kan skada spadrodret?

Ni har väl chans att se de containrar som flyter ovan ytan, men inte de som ligger under vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKAI TO

www.annakarinwase.se/

Allegro 33:an SKAI TO seglade runt Kap Horn från öst till väst, slog runt i Stilla Havet och seglade tillbaka väst till öst. Detta är en sammanställning av mina ...

Den är till salu nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allegro är för liten. Bavaria kanske duger? Om man långfärdsrustar? Får man inte Navtex om det har tappats containrar och kan hålla extra utkik och ta en omväg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan nog aldrig räkna med att man skall se containrar som ligger och flyter kanske tio centimeter ovanför vattenytan. Det behövs inte mycket sjö för att dölja detta och att ha ständig utkik på den nivån i flera veckor är nog inte görbart.

 

Finns det ingen rolig teknik man kan bygga? Kanske ett framåtriktat ekolod som varnar åtminstone hundra meter innan kollision? Kan man installera en sonar för ubåtsjakt kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var ju intressant, 400 meter hinner man ju väja på om man är någorlunda vaken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då duger Bav Jea Ela osv? Som sagt HR är ju för miljonärer...

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör de som inte riktigt tror på att det finns en massa halvsjunkna containers. Det finns en del skeptiska röster på nätet. Visst tappas det containers och visst finns det de som sett dessa men mycket tyder på att de sjunker ganska snabbt. Någon skrev att det är bara helförsäkrade båtar som seglat på containers. Sannolikheten att segla på någon är nog ganska liten, det är inget argument för välja en kraftigt byggd båt, det är långt ifrån säkert att en sådan skulle klara en kollision.

Anledningen till att inte välja en AWL för långsegling är att de inte är byggda för det. Skrov, rigg mm är inte dimensionerade för den stress och utmattning de utsätts för. Skroven är inte gjorda för atlantsjö, inredningen är inte gjord för att fungera dygn efter dygn i sjön. Ingenting är överdimensionerat. Men för skärgårdssegling som de är avsedda för är de lysande, bekväma, rymliga och inte minst prisvärda.

För ett antal år sedan sänkte man en Hunter på atlanten. Hjärstocken av kolfiber hade gått av och man lyckades inte reparera. Det har tydligen hänt några gånger att hjärtstockar gått av men bara långt ute på havet.

Det finns ett antal AWL som seglat ARC utan problem. Men munken Brendan påstås ju ha korsat atlanten på 500-talet i en båt av läder så med lite tur behöver man bara några lastpallar och några tunnor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allegro är för liten. Bavaria kanske duger? Om man långfärdsrustar? Får man inte Navtex om det har tappats containrar och kan hålla extra utkik och ta en omväg?

Jeanneaun  är mycket mer segelbåt än bavarian.

Om man jämför liknande modeller.

Enligt min erfarenhet.

 

Men till en semester segling i Sverige är valet ej lika givet. :blink:

Men för en seglats utmed europas västra kust och eventuellt ARC så är Jeannean en klar vinnare mellan dessa två,tycker jag. :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...