Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tobbo166

Lämplig långfärdsbåt ca 36 fot

Rekommendera Poster

Den beste båten er den som tar dere med på tur. Det finnes hundrevis av båter du kan dra hvor som helst med, det finnes også hundrevis av grunner til ikke å dra noe sted. Hvis ikke kvaliteten sitter i hjernen så hjelper selv ikke den beste båt.

 

God tur.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst på en del. Beth Leonards screening criteria på sid 65 i The Voyager's Handbook mm.

 

Om vi ska få plats, funderar på:

Jeanneau Sun Odyssey 42.1

 

Den har Capsize Screening # <2 och kräver 193 graders lutning för att slå runt. Väl runt så kommer den räta sig pga capsize screening <2. Nu är det ju teoretiska siffror.

 

Funderar på att lägga ner excel arken och istället kolla på båter som verkar trevliga, rymliga för vettig peng mm och sen kolla att de håller måttet för oceanöverfart. 42 fot är ju bra, ju längre desto lägre risk att slå runt skriver Beth. Sven Yrvinds koncept att rotera medvetet är inget för en barnfamilj.

 

Kollade även på en Moody 40. Men båt från 1980 för 300000-400000 kr eller en Sun Odyssey 1994 årsmodell för ca 500000 kr (finns faktiskt utomlands, kan tänka mig segla hem från England eller så). Moody har capsize screening >2 (strax över), en konstig för mig okänd motormodell, Thorntown nånting. Medan Jeanneaun jag tittat på har Yanmar från 2004.  Känns som Frankrike vinner denna gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte motorn en Thornycroft? En bra engelsk motor som jag tror idag bygger på Mitsubishi.

 

Det som ofta skiljer äldre båtar från nyare är hur kraftigt de är byggda.

 

post-80529-0-26916500-1422870626.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten skulle jag köpa en Rasmus. Vi har ägt en som vi tänkte långsegla med (den hade varit till Karibien med ägarna innan oss), men annat kom i vägen då. Det är en underbar båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

Ett tips kan ju kanske vara en Reinke super 10.

Denna jäntan köpte sig en sådan i Panama, som iofs var ett totalt vrak

http://whitespotpirates.com/untie-the-lines/my-boat-karl/

Men den har ju en intressant planlösning med akterruff, skyddad sittbrunn, stor salong, byggd i aluminium och med dubbla kölar så att du kan ställa den på sjöbotten vid ebb.

http://www.yachtworld.com/boats/category/type/Reinke

Och det finns svindyra till mer resonabla priser, men den är ju i den längden som du gärna vill ha... :rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med den budgeten skulle jag köpa en Rasmus. Vi har ägt en som vi tänkte långsegla med (den hade varit till Karibien med ägarna innan oss), men annat kom i vägen då. Det är en underbar båt!

 

Hej, den har inte passage till akterruffen utan att traversera sittbrunnen. Funkar inte med barn anser vi. Men tack för tipset! Funderar på att glömma HR, de är bra men finns just inga fynd, "konsistent dyra!", vilket kanske är rimligt, men tilltalar inte plånboken tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske satsa på en sån stålbåt "Mary af Rövarhamn" som just nu visas i "Familjer på äventyr" på TV. Såg för under miljonen på yachtworld. Är väl robust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läst på en del. Beth Leonards screening criteria på sid 65 i The Voyager's Handbook mm.

 

Om vi ska få plats, funderar på:

Jeanneau Sun Odyssey 42.1

 

Den har Capsize Screening # <2 och kräver 193 graders lutning för att slå runt. Väl runt så kommer den räta sig pga capsize screening <2. Nu är det ju teoretiska siffror.

 

Funderar på att lägga ner excel arken och istället kolla på båter som verkar trevliga, rymliga för vettig peng mm och sen kolla att de håller måttet för oceanöverfart. 42 fot är ju bra, ju längre desto lägre risk att slå runt skriver Beth. Sven Yrvinds koncept att rotera medvetet är inget för en barnfamilj.

 

Kollade även på en Moody 40. Men båt från 1980 för 300000-400000 kr eller en Sun Odyssey 1994 årsmodell för ca 500000 kr (finns faktiskt utomlands, kan tänka mig segla hem från England eller så). Moody har capsize screening >2 (strax över), en konstig för mig okänd motormodell, Thorntown nånting. Medan Jeanneaun jag tittat på har Yanmar från 2004.  Känns som Frankrike vinner denna gång?

Beneteau 400, 411, och 423 är också fina franska båtar på 40-42 fot.

 

Maxi 108 är också en beprövad och fin båt på 36 fot och som har gång till akterruffen under däck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Om man avgränsar sig lite:

Måste ha låg tyngdpunkt, vara gediget byggd, ha åtminstone skeg roder, spadroder förbjudet, och får inte vara ett nötskal, som kräver aktiv styrning i storm utan man kan ta ner alla segel, skalka luckorna och gå ner under däck och vänta ut stormen.

 

Den ska kunna kantra rejält utan att rotera och om hon roterar ska hon ej stanna länge i inverterat läg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita
Postad (redigerade)

Den är kanske lite väl lång, men den verkar ha allt du vill ha...

http://www.skillingevarv.se/ Gå in under till salu och annonsen i mitten...

Men kanske även den längst ner?!  ;)

Redigerad av BonusVita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj. Jovisst. Tänkte max 400000 kr inköpspris. Maxi 108, funkar den som ARC båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska båten ha en låg tyngdpunkt? Inga deplacementbåtar har hög tyngdpunkt men en väldigt låg ger en onödigt stabil och framförallt obekväm båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...