Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tobbo166

Lämplig långfärdsbåt ca 36 fot

Rekommendera Poster

Hej!

 

Letar objekt för inköp om 2-3 år. Helst under halvmiljonen (ok med 700 000 kr om rätta båten) om långfärdsrustad och billigare om ej rustad. Tittat lite på marknaden av idag:

http://www.batportalen.se/baat/segelbaatar-36-39-fot-26109.asp

 

Några frågor.

 

Läst trådar här på maringuiden - LångfärdsSnack. Finns två skolor, nu generaliserar jag lite för resonemangets skull:

1. Skaffa gedigen långkölad och tungkölad båt tex Allegro 33. Klarar att dreja bi i storm. Företrädare för denna skola anser att nyare båtar (Bavaria, Jenneau osv) är bräckliga och har för lätt köl för oväder. Känns som denna skola vunnit en del trådar. Höll först med men pratat med namnkunnig person i 70-årsåldern som ålder på skola 2 nedan:

2. Skaffa ny racig båt tex Elan eller First. Lätt köl, seglar snabbt. Princip: segla ifrån ovädret. Håller ej att dreja bi i storm med (stämmer?)

 

Detta är ju motsägelsefullt. Vill gärna ha en snabb båt, roligare segla fort till viss del även om resan är målet osv (gillar känslan att "surfa" man gör med snabba båtar). Realistiskt att segla från ovädret? Och gäller andra parametrar pga våra förutsättningarna nedan? Hamnat i åskväder i Sverige, kan gå snabbt och bli dramatiskt...

 

Förutsättningar:

Plan: ARC om 4-5 år.

Familj med 2-3 barn (ej tre hela resan antagligen) då ca 8-9, 11-12, 13-14 (ej hela resan).

Vi vill helst ha akterkabin med åtkomst inifrån, dvs ej traversera sittbrunnen. Tror det innebär >=36 fot men smart planlösning kan ju göra 34-fotare möjliga alternativ?

Vad gäller skola ombord mm så är det lugnt, en av oss grundskolelårare och den andre klarar även dessa årskurser. Mer intresserad av det tekniska kring båtval! Stålbåt vs plastbåt tex? Funderade ett tag på beg Colin Archer 39 fot. Men trä är jobbigt och trög båt väl?

Har idag en 40 år gammal båt. Måste byta mycket saker osv. Kostsamt. Kanske ska vara fom 1990 åtminstone?!

 

Ej låst vid Bermuda rigg och svensk båt, men vill göra resan hela vägen, del av äventyret! Så ej köpa i Karibien eller så. England ok, kan väl segla hem henne först och jobba med henne.

 

Kan inte så mycket om båtar i den storlek, gärna tips på 10 modeller och gärna länkar till annonser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde utsätta ditt jorden-rundt-project tills du har sjövana..........

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du skulle ha en Boström 37, av din kravspec att döma. Oerhört populär bland norska oceanseglare. Byggd på Orust.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du skulle ha en Boström 37, av din kravspec att döma. Oerhört populär bland norska oceanseglare. Byggd på Orust.

 

Det där med att Boström 37 är byggd på Orust vill jag inte hålla med om.

 

Jag låg på en lånad båtplats nån gång i mitten av 1970-talet och höll på att packa in våra tillhörigheter för ett antal veckors segling med familjen. Vid sjöboden intill låg Jonny Porali med sin Rasmus. Han skulle ut och segla några dar med Bruno Broström. Kom över och frågade om jag ville följa med och gasta. Jag tackade nej, då vi skulle avgå några timmar senare.

 

Killen som följde med, fick efter seglatsen anställning hos Porali Marin - Hallberg Rassys skrovtillverkare. Att sen Hallberg Rassy tog över Porali Marin under kuppartade former är ju en annan historia.

 

Efter den seglatsen tog Broström 37 fram och tillverkades i ett antal exemplar hos Porali Marin i Kungshamn

 

http://www.sailguide.com/B_37.htm

 

En Broström 37-upplevelse.

 

Låg i hamnen på Väderöarnas Storö´s hamn med min havsfidra. Längst in. Precis när jag skulle lätta och gå kom det in en båt - bred som en ladugårdsdörr. Den tog upp nästan hela hamninloppet. Jag tänkte - en gammal norsk Collin Artcher. När båten lagt till, lättade jag och gick. Hade precis passerat när nån ropade;"Hej Tommy". Det var Hasse Abrahamnsson, dåvarande ägaren till Smögenvarvet,  med fru Mona som var ute med sin Broström 37+. Deras Broström 37 är förlängd i aktern.

 

Dessvärre avled Hasse några år innan pensioneringen. Mona har/hade kvar båten och seglade de i alla fall för ett par år sen.

 

Om nån vill kolla på en Broström 37+ så är det inte farligt att kontakta Smögenvarvet. Det drivs idag av Hasses och Monas tre barn. 

 

http://www.smogenvarvet.se/

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Försöker hitta interiörbilder. Inga ex på blocket.

Oldtimer: typiskt forumtroll kommentar. Du vet inget om min erfarenhet och många som ger sig iväg har lite (för lite ibland) erfarenhet men äventyrsgenen (nödvändigt!). Många duktiga seglare å andra sidan saknar äventyrsgenen och muttrar över dem som ger sig iväg utan enligt dem nödvändig erfarenhet. (Man ska vara 100 år men fysiskt 20 eller vadå?). Man lär sig inget under resans gång, förstås omöjligt. Människor växer inte med uppgiften. Lika bra att stanna hemma, och glöm inte hjälmen när du är ute och går, man kan få en meteorit i skallen...

 

Tänkte det skulle vara en teknisk tråd. Vill börja titta på relevanta båtar. Tack ni andra för tipsen hittills.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sk weather routing används ofta av den kommersiella sjöfarten för att få en optimal överfart med så lite oväder mm som möjligt. Men de behöver kunna göra 15-20 knop konstant.

 

Förr byggdes de flesta båtar ofta onödigt starka för att hålla även för stora påfrestningar under lång tid. Idag byggs det oftast lättare (och billigare) för att få fart och utrymme. Det fuktar därför att mycket få båtar utses för den stress som uppstår vid långa seglatser.

 

Den största skillnaden är att moderna båtar byggs för att vara bekväma i hamn (om man hårdrar det). Stora öppna ytor, breda, plattabottnade skrov. Dessa båtar rör sig oroligt i havssjö och kräver mycket mer aktiv segling. Hur förändras deras sjövärdighet när de utrustas och bunkras för långfart? Ofta mer än ett ton tyngre än de konstruerats för. Titta på köken tex. Går det att laga mat  under gång när båten kränger och stampar i sjön? Går det att sova? Blir toalettbesöken en spännande upplevelse? 

De flesta som hävdar att moderna båtar skulle vara bättre saknar ofta egen erfarenhet.

I slutändan blir skillnaden i tid för en överfart ganska liten.

Det går att korsa hav i nästan vad som helst men hur uthärdligt är det?

Ju större och tyngre desto bättre!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS Ny skollag barn får inte ledigt från skolan kolla noggrant om det.Det skall kosta 100 tusen om dom inte kommer till skolan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boström 37 verkar fin. Vi gillar båda planlösningen! Verkar inte svindyra heller. Egen erfarenhet av vår Ballad: vrak vid inköp, nu funkar allt. Får väl göra om den resan. Dvs kanske värt att lägga ner mycket jobb för att få båten som man vill ha den. Så kanske kan köpa lite äldre ändå, så länge den är strukturellt sund. Man måste ju vara din egen mekaniker på en sån resa.

 

Är breda båtar att föredra ur sjösäkerhetsperspektiv? Balladen är rätt bred och ju oceanklassad. Går som tåget i grov sjö med fulla ställ. Får man den känslan med Boström 37 också tro, fast multiiplicerad?

 

Lite off-topic kanske: navigationslösning - vi kör med varsin iPhone och sjökort idag, vill knte kosta på Garmin plotter mm när vi ska byta båt om några år. Om man skaffar laptop med Windows 8 och en platta med vattentätt skal i sittbrunnen. Vill få in data i laptopen via nån standard. NMEA eller SeaTalk eller nåt. Då skulle jag kunna ha div givare, gps puck, vindmätare osv. Vilka programvaror klarar vad som helst för givare, dvs maximalt skalbara? Tänker att en sån lösning kan överflyttas till näst båt? Troligt är ju dock att den vid inköp har div hårdvara redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS Ny skollag barn får inte ledigt från skolan kolla noggrant om det.Det skall kosta 100 tusen om dom inte kommer till skolan

När kom den? Vet att det idag är svårt för Stockholmare att vara ledig med barnen utanför ordinarie lov. Sa det till äldsta dotterns skolfröken som garvade och sa att det är inga problem, så vi drog till Alperna utanför ord lov. Verkar var STORA regionala skillnader (bor på vischan). Även när det gäller detta?! Fröken i fråga sa även att +2 veckor inga problem bara prata med rektorn. Lättare om vettig resa, hon sa att de drar öronen åt sig om Sälenresa tredje gången gillt samma termin. Safari i Afrika tex = de uppmuntrar tom!!

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag saknar erfarenhet att segla fritidsbåt på oceanerna men seglat östersjön med fritidsbåt samt större delen av norra halvklotet i handelsflottan.

 

Visst är det kul att segla fort med en lätt modern båt, aktivt med segelbyten och revningar....

Men det är ingen vanlig helgsegling ni ska ut på, betänk att ni ska bedriva skola för barnen, ha tid för matlagning, umgänge, ha koll på båten etc.  

Vid en segling dygnet runt i 1-4 veckor som kan bli aktuellt skulle mitt val falla på en båt som inte kräver så "aktiv segling" utan en båt som tuffar på under automatstyrning oavsett vind.

Många tunga långkölare tuffar ju på med fulla ställ långt upp i vindregistret, det hade varit mitt val, sen hade jag lagt till några extremsegel, för storm, och något att hissa upp i extrem lättvind när man har tid och lust att försöka få fart på båten.....

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS Ny skollag barn får inte ledigt från skolan kolla noggrant om det.Det skall kosta 100 tusen om dom inte kommer till skolan

Handlar kanske inte om att vara helt ledig här. Får man problem så får de väl starta en friskola i båten......

 

Finns bra exempel på där skolan som eleverna kommer ifrån hållit kontakt, hjälpt till med uppgifter samt i utbyte fått bra kontakt och stort intresse i klasserna för hur världen utanför Sverige ser ut......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en båt som jag blev kär i redan på -80 talet när jag seglade mina första egna båtar bland annat en Hurley 18. Skulle jag förberett en långsegling skulle jag nog börjat leta efter en sådan som passat. Har tyvärr aldrig blivit av att jag seglat någon, men Najad 343 ser i mina ögon ut som en riktigt bra kompromiss när det gäller bra boende, segling, förvaring matlagning etc.

 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Najad_343_55250354.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oavsett vad alla säger så är det flera bavarias,jeanneau och liknande "skräpbåtar" som seglar ARC.

 

Och meningen med att segla ARC är vel att man inte behöver vara jordenruntseglare.

 

För är man det så kan man segla för sig själv utan att betala för ARC.

 

 

 

Vi seglar själva en Jeanneau.(innan jag blir påhoppad för uttrycket "skräpbåt".

Men det är vad dessa långköls farare tycker :lol:  :D  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anser inte att Happysix seglar en skräpbåt alls. Det handlar väl mer om personligt tycke och smak.

ARC tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att skaffa sig erfarenhet och trygghet för att segla helt på egen hand så småningom.

 

Att jag förespråkar långköl har nog mycket med känslor att göra.....min första långkölare var en Hurley 18, den seglade jag ensam till Bornholm och andra utomskärs mål som tonåring. Rätt skotad gick den som tåget, behövde ingen hackbräda för att gå ner och fixa lite käk, utan hon balanserade fantastiskt och var en underbar upplevelse i grov sjö och +10 m/s

Den känslan har jag aldrig upplevt i någon fenkölad båt jag varit ombord i. Däremot har jag upplevt fantastiska surfar på undanvind i brutalt överriggade fenkölare och det är en fantastisk känsla det också..... 

 

Valet är givetvis upp till var och en, men med tre barn och skola ombord hade mitt val fallit på en båt som kräver så lite uppmärksamhet som möjligt.

 

Å andra sidan hade jag gärna provat något så otraditionellt i svensk långsegling som en av Lagoons katamaraner......   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najad 343 har de specarna du är ute efter.

Har precis seglat hem min nyinköpta och är mycket nöjd med både gången i sjön och boendet ombord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anser inte att Happysix seglar en skräpbåt alls. Det handlar väl mer om personligt tycke och smak.

ARC tycker jag är ett alldeles utmärkt sätt att skaffa sig erfarenhet och trygghet för att segla helt på egen hand så småningom.

 

Att jag förespråkar långköl har nog mycket med känslor att göra.....min första långkölare var en Hurley 18, den seglade jag ensam till Bornholm och andra utomskärs mål som tonåring. Rätt skotad gick den som tåget, behövde ingen hackbräda för att gå ner och fixa lite käk, utan hon balanserade fantastiskt och var en underbar upplevelse i grov sjö och +10 m/s

Den känslan har jag aldrig upplevt i någon fenkölad båt jag varit ombord i. Däremot har jag upplevt fantastiska surfar på undanvind i brutalt överriggade fenkölare och det är en fantastisk känsla det också..... 

 

Valet är givetvis upp till var och en, men med tre barn och skola ombord hade mitt val fallit på en båt som kräver så lite uppmärksamhet som möjligt.

 

Å andra sidan hade jag gärna provat något så otraditionellt i svensk långsegling som en av Lagoons katamaraner......   

Jag menar inte att du specifikt tyckte att alla"billiga"kölbåtar var skräp.

Men många trådar ang. fen vs långköl brukar sluta med att "de"gamla forumrävarna som förespråkar långköl.

Rackar ner på dessa båtar. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boström 37 verkar rejäl men har ju fenköl? Gillade 44-fotaren i Holland! Kan man ju segla hem en sommarsemester och sen rusta den klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trintella 44 Ketch verkar ha teakdäck. Vill jag inte ha. Läcker osv.

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte expert på kölar, men jag tror inte fenköl behöver vara så farligt. Beror nog mer på infästning, design och konstruktion, men kanske ännu mer på hur roderarrangemanget ser ut. Rigg och mastfotsarrangemang är minst lika viktigt. Har på nära håll följt, och även seglat på, en B37'a som befunnit sig i Karibien i mer än 15 år. Mycket tålig, säker och bekväm båt.

 

Kanske lite OT men apropå kölar är jag i år i omgångar med och seglar en knappt 20m/30 tons ketch till karibien. Denna båt har fenköl med sänkbart spjut (centerbord) och är ändå bland internationella oceanseglare en grymt betrodd, respekterad och eftersökt modell.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenköl går nog att fästa tillräckligt... Det som brukar anföras är att en smal fenköl broachar lättare än en bredare köl ( man behöver inte gå till extremen med en sammanhängande lång köl )

 

Däremot anser jag att ett frihängande roder är en risk-konstruktion, det är nästan omöjligt att fästa in så att det håller vid en stöt. För att inte tala om risk för läckage...

Redigerad av Funkis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte läst den redan, skulle jag rekommendera dig att läsa Adlard Coles bok "Hårt väder till havs".(Originaltitel "Heavy weather sailing" tror jag)  Där står en hel del om hur olika båttyper uppför sig till havs och även vad man bör tänka på vid rustning av en långfärdsbåt. Det är alltid bra att skaffa sig förstahandsinformation i ett ämne där det finns många åsikter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt att köpa Hallberg Rassy 35 Rasmus från 70-talet? Finns ju för 380 000 kr på blocket så kanske kan pruta till mig för <300 000 kr inkl besiktning om ett par tre år. Lägga 100 000 kr på långfärdsrustning/anpassning. En HR 42 är drömmen men för dyr. Eller utomlands för 500000 kr om tre År?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så att fenkölade båtar tapper kölen stup i kvarten. Skillnaden mellan fenköl/långköl är snarare de designkoncept de representerar. Långkölad båtar är oftast djupare i skrovet, smalare och tyngre. Ofta är de byggda med mycket material i skrovet. Fenkölade båtar är ofta bredare, snabbare, mer flatbottnade och framförallt, lättare.

Komfort i havssjö handlar oftast om tyngd. En tung båt får lugnare rörelser. Större är också bättre. Väljer man en traditionell långfärdsbåt så färdas man mer komfortabelt helt enkelt, Basfunktioner som äta-skita-sova är bättre. En annan aspekt är hur beter sig en lätt båt när man lastat ombord ett ton förnödenheter? Hur påverkas GZ-kurvan, metacenterhöjd mm.

Det kan också vara bra att välja en beprövad konstruktion, en båt som MÅNGA använt för långsegling.

En Rasmus är en ganska ful, tråkig och trög båt, men det är en förbaskat fin och trygg sjöbåt.

Annars anses Tayana 37 vara en väldigt bra långfärdsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi satsar på ARC 2020 med vår HR 352. Två barn i ålder 8 och 6 år ska med. Så jag förespråkar en Hallberg Rassy.

 

Är uppväxt i en Vega och en HR Rasmus. Vegan är för liten att segla med tre barn i ARC, men Rasmusen är en väldigt bra båt. Seglar väldigt bra när det blåser på lite :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vuxit upp i en HR Rasmus ketch. Den seglar långt bättre än sitt rykte, inte alls så trög som någon vill göra gällande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har vuxit upp i en HR Rasmus ketch. Den seglar långt bättre än sitt rykte, inte alls så trög som någon vill göra gällande.

 

Nu är det ju kul att retas lite också ;)

Men för att uttrycka det enkelt: Långfärdsbåt för de pengarna? Oslagbar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har vuxit upp i en HR Rasmus ketch. Den seglar långt bättre än sitt rykte, inte alls så trög som någon vill göra gällande.

Nu är det ju kul att retas lite också ;)

Men för att uttrycka det enkelt: Långfärdsbåt för de pengarna? Oslagbar!

He he... Det är lugnt;)

 

OK, Rasmusen är ingen lättvindsbåt men den är en bättre seglare än vad som ibland sägs. Tror dock att ketchen är mer lyckad som seglare än slupen.

 

När vi seglade spinnaker brukade vi sätta lilltrissens spinnaker i mesan. Det var en vacker syn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...