Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Luffarn

Husvangar o husbilar som gäster på båtklubben?

Rekommendera Poster

Grannbåtklubbarna hyr ut gästplatser även till semesterfolk som kommer farandes i husvangar. Typ 120 kr natten, då får de elstolpe, o nyttja skithus o dusch. Förutom lite intäkter avskräcker det visst även gangsters som stjäl utombordare osv, då det alltid är befolkat i hamnen. Proffscampingarna tar väl mer än det dubbla typ.

Vad säger ni om detta? Är det värre än skändligt att tillåta husvagnsfolk på sommartid tomma båtuppställningsplatser? Vi har ju typ finare läge vid Ljusnans älvmynning än de flesta vanliga campingar. O pengar har vi knackigt med.

Vad säger lag o skattegubbar om sånt här?

 

Sekreterarn Håkan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tjena Luffarn!

Har du seglat mer sen sistens? Tack för gästvänligheten när vi var där hos dig med gula "Sol ida".

Den trevliga hamnen, tja, jag skulle inte tveka alltför länge att ta en liten slant å låta husvagnarna stå där. Duscharna å tvättmaskinen ni har uppskattade vi mycket vid vårt besök.

Sedan skall man nog inte ta allting så himla...."vetenskapligt korrekt", ta en hundring eller 120 o stoppa in den i kassan, ingen vet om det kommer från en båt elle husvagn. Inte skall ni krångla med "redovisning" å skatt å moms och kolla passen för icke "Schengen" båtar som vissa gästhamnar måste göra osv. Det är ingen affärsverksamhet, en ideel klubb, ni tar inte betalt, ni får ett "bidrag" från gäster, en liten gåva.

 

Vore det inte så långt från mig samt den trista/besvärliga Gävlebukten att segla över skulle jag gärna besöka er oftare. Första intrycket var ju positivt. Lycka till, hoppas kassan förstärks.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en utmärkt idé!

 

Gör det enkelt med minimal administration.

Sätt upp anslag om hur man ska betala och lämna info om hur el, toa etc. funkar.

 

På Ekenäs båtklubb har de en blankett man fyller i båtnamn/regnummer, antal nätter och datum.

Pengar i ett kuvert som läggs i en brevlåda.

Här hyr de ut lediga båtplatser också. De lediga båtplatserna markeras med gröna skyltar. Ibland kommer det någon som kollar att man har betalat och att städningen är ok.

 

På Bosö båtklubb hyrde man förut ut husvagnsplatser även vintertid för att slippa oönskade besök vintertid.

 

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde priset i Ekenäs, 120:- för plats och 40:- för el.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har varit glest med husbilar nu ändå. Kanske har jag sett fyra på hela sommarn....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske behövs lite marknadsföring och engagemang för "att" alla ska veta hur bra det är att parkera husbilen just hos er.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på.

När jag låg i Bua hamn får ett par år sedan. Stod det husbilar uppradade längs hela kajen. Framför, hade i princip alla ägare

ställt upp sina campingbord. Grillade och drack " tattarpack" ( bag in Box) ;) Till sitt stora nöje, beskådade dessa från sin upphöjda plats, på första parkett ( kajkanten) . Alla semesterfirande, båtburna fritidsskepparna och dess fordon.

Eftersom jag låg ofrivilligt inblåst. Betydligt längre än tänkt. Så blev det rätt påfrestande efter ett par dagar. Dessutom behövde jag passera framför alla dessa bord och grillar mm. Varje gång jag behövde besöka den ganska äckliga wc/ duchanläggningen.

Var med stor glädje jag lämnade den hamnen..

Kontentan är väl att, vill man skaffa extrainkomst i form av andra betalande gäster. Så måste man se till att man inte förlorar inkomst i den andra änden.. Det som dessutom kanske är tänkt som huvudverksamheten.

Bua kommer jag aldrig besöka igen. Möjligtvis som nödhamn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl så med husbilfolket, att de skall ha fina ställplatser, helst med bra service, men det skall va gratis.  :ph34r:

 

Jo - jag bor på en turist ort och på våran vändplan i småbåtshamnen står det alltid ett antal  husbilar med sjönära läge.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Lysekils fiskhamn har de gått ett steg längre, biljett-kontokortautomat för både båtar och husbilar.
200 spänn för <10m. Om man inväntar och köper klisterbiljetten på vanligt sätt blir det 260 istället. 50 för el. (Priset för husbil minns jag inte.)

Bra idé ifall fasciliteterna räcker till, kan jag annars tycka. Undrar om det är åldriga exseglare som ansamlas med husbilar, de kanske tycker om just hamnmiljön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...