Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Nova26

Vindruta Nimbus 26 Nova

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är någon som hittat ett alternativ till Nimbus original vindruta till Nimbus 26 Nova?

Rutan i Lexan Marguard blir snabbt dålig, och nu säljer de en vanlig plexiruta som är mindre reptålig men blir inte "dimmig". Har provat med autosol mm enligt andra trådar men helt utan resultat. Kanske funkar på plexi men ej på Lexan M då denna är lackerad...

Någon som gjort 3-delad ruta i glas som den på Nimbus 250R? Skall kolla med Ö-Metall på Öckerö, men priset är nog väl saftigt om de skall måtta upp nya profiler etc...

Kapellet skall ju gärna passa också..

 

Tacksam om någon har en bra lösning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men försöker väcka den till liv. Någon som har lyckats hitta ett vettigt alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patflemming:

Gammal tråd men försöker väcka den till liv. Någon som har lyckats hitta ett vettigt alternativ?

 

En chansning men kolla med Ertec

 

http://www.ertec.no/132/vinduer

 

De tillverkade i vart fall rutramar till Nimbus 26 Epoca under de sista tillverkningsåren. Kanske dom har något eller kan lotsa dig rätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog jag som startade denna lilla tråd en gång i tiden.. Jag köpte en ny plexiruta av en firma som hade mallar till denna rutan, och det var ungefär halva priset. Jag fick ett ca pris från Ö-Metall om att göra en 3-delad ruta i glas med aluminiumram etc, men de uppskaddade kostnaden till ca 50.000:- lite saftigt tyckte jag då. (hade tänkt göra som det ser ut på 250R)

Nu köpte jag istället denna rutan och plockade bort vindrutetorkaren då den bara repar sönder plexin annars. Kör oftast bara i fint väder, så det har inte varit något problem för mig de 2 somrar jag haft den. Spolar bara av rutan med sötvatten för att inte repa den. Extremt känslig annars för repor. Spara sedan din gamla ruta som mall, och sedan kan vem som helst som säljer plexi skära till rutan, och hålen borrar du själv efter din gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du möjligtvis ihåg vad firman som hade mallar hette? Har en 20 nova med sprucken vindruta. Var det svårt att böja dit den nya rutan när du fick den? Vilka verktyg krävdes? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...