Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
yodabaggins

Spricka i bakkant på propellerhuset..."inget att göra"?

Rekommendera Poster

Jag gick härom veckan på en sten i låg fart med min Yamaha 225 -89. Jag tittade lite på drevet när jag hissade upp motorn men såg inget då. Senare, när jag drog upp båten, såg jag dock att spetsen på skäddan gått av, samt att (vilket var värre) det blivit en liten spricka i bakkant på propellerhuset, precis vid "mynningen" där propellern sitter. Inget verkar dock ha hänt med växelhuset - allt funkar som det ska, det läcker ingen olja o.s.v. Det känns ju dock inget vidare att det blivit en spricka.

 

Jag var inne med motorn till den lokala marin- och propellerservicen i stan (Kristinehamn) och fick utlåtandet att det i princip "inte är något att göra".

 

Tydligen sitter ringen som säkrar hela växelhuset gängad på insidan, precis innanför propellern. Skulle sprickan svetsas igen kommer gängorna enligt uppgift att smälta sönder, vilket innebär att det aldrig mer kommer att gå att komma åt växelhuset, om något skulle krångla där. Alternativt plockar man ut allting ur växelhuset och svetsar igen sprickan när det är tomt, men då får man istället inte tillbaka grejorna eftersom man inte kan säkra växelhuset, återigen till följd av att gängningen smälter när man svetsar.

 

Jag vägrar att riktigt gå med på att det inte ska finnas någon väg runt detta. En liten spricka som i nuläget inte innebär några funktionsfel men som kan göra det om den blir större, men som "inte går" att laga p.g.a. en gängning på insidan? Nä...kom igen...!! Finns det någon "förståsigpåare" därute som kan lite om sådant här, som skulle kunna komma med ett alternativt utlåtande, eller möjligen har något tips på något annat sätt att lösa problemet (som INTE innebär att byta hela drevet)...??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån typ av kemisk metall som läggs på utsidan för att "hålla ihop" sprickan och förhindra ytterligare sprickbildning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att förhindra att sprickan ökar är att borra ett litet hål där sprickan slutar.

Givetvis måste hålet tätas om det finns olja "bakom".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist på en fin snurra. Har en 200 själv som tyvärr skall renoveras i vinter, men det är bra motorer.

 

Jag tror att detta går att ordna, men det här med inget att göra låter ju lite skumt. Om du svetsar och huset då inte går att renovera längre fram slipper du ju byta huset nu. Ett hus du kanske senare ändå inte lägger pengarna på att renovera när motorn är så gammal. Att byta hus är sista utvägen, så varför ta den redan nu.

 

Detta är mer kritik av deras resonemang...

 

Om man kyler ordentligt och svetsar med bra svets och erfarenhet borde det nog gå att få till. Hör dig för med någon som kan aluminium ordentligt innan du målar fan på väggen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis körde på grund och en bit av skeddan gick av och det gick hål i växelhuset. Skulle bli skapligt dyrt att gå via försäkringsbolag. Han lämnade den till en lirare som är duktig på att svetsa aluminium. Han tömde växelhus på olja och lämnade plugg öppen för att minska övertryck i växelhuset. Polarn fick tillbaka motorn efter någon timme. Det blev kanonbra. Försök hitta någon duktig lirare som kan aluminium så ska du se att det ordnar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för flera svar redan!

 

Jag har funderat lite i de där banorna, Mange. Det måste ju vara bättre att svetsa huset tills vidare så att det s.a.s. "håller så länge det håller" (vilket ju kan vara länge...inte säkert att det behöver renoveras invändigt på ett bra tag ju), än att inte göra något alls med följd att sprickan kanske växer så att hela drevet måste bytas i alla fall. Ingen idé att ha kvar möjligheten att eventuellt kunna renovera växelhuset någon gång, om förutsättningen för det är att inte alls laga sprickan. En trasig motor med ett utbytbart växelhus istället för en hel motor med icke utbytbart växelhus, lixom...

 

Kanske skulle man passa på att kolla att allt är ok inne i växelhuset först, och eventuellt byta ut det som är slitet, innan man sedan svetsar igen alltihop. Som sagt, klart bättre alternativ än att köpa ett helt nytt drev redan nu åtminstone...

 

Fast jag tycker ändå att det bör gå att fixa utan att permanent sabba möjligheterna att komma åt insidan efteråt. Dra nya gängor i efterhand eller nåt...? Får ta och leta reda på någon som har svart bälte i svetsning och kan sina grejor helt enkelt... :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen problem och svetsa den.

Har gjord det vid fler tillfällen.

Brukar klämma en RF bult med samma gänga på insidan och svetsa sen sprickan utan att man bränner genom.

Inkl. skeddan tar det inte mer än en halvtimme.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...