Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Degas

Köp min första båt - lite frågor och funderingar!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi hyrde en båt i början av sommaren och föll pladask för båtlivet. Ska därför köpa oss en första båt men har en del frågor/funderingar som vi hoppas få svar på.

 

Båten vi vill köpa är en Uttern T57 men när vi var hos återförsäljaren så sa han att han bara säljer den med Mercury. Om vi vill ha en annat fabrikat på motorn får vi köpa båten löst och ordna installationen själv med all kabeldragning, mätare etc. Tycker detta är löjligt, rent ut sagt. Säljaren sa att om man köper en Volvo så kan man ju inte få en Saab-motor. Inte samma sak, sa jag, man köper ju inte en bil och motor löst som man gör med båt.

 

Har inget emot Mercury men Uttern vill visst att kunden ska köpa Mercury och då gärna deras 4-taktare. Om jag skulle vilja ha 150 OptiMax istället för 150 EFI skulle det kosta 8,000 kr extra. Har aldrig hört att en 2-taktare är dyrare än en motsvarande 4-taktare?

 

Att äga en båt är ju inte helt gratis så jag undrar om någon på detta forum äger samma eller liknande båt och som kan svara på hur mycket pengar som ni lägger ner per säsong på ert båtägande?

 

Saltvatten är ju inte bra för motorn i längden så man ska ju ta upp båten och skölja igenom motorn med sötvatten för att förhindra saltvattenkorrision - eller så låter man den ligga kvar på sin plats och så hissar man upp motorn och kopplar man slang till "kaninhålen", eller vad dessa hål nu kallas, och så kör man motorn på tomgång i 15 min för att rensa ut saltvattnet. Bör man göra detta varje gång som man har varit ute? Om det förlänger motorns livslängd så kommer jag göra det för 15 min är inte mycket tid att tala om även om man gör det varje dag.

 

Finns det andra båtar som du tycker man ska titta på om man är ute efter en Uttern T57?

 

Mvh

Degas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök på blocket och hela sverige då ser du att olika handlare har olika motorer så handla i en annan stad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn spolar du ur enligt det du kallar "Kaninhål" med en spolmuff på hösten när du tar upp båten.

 

Jag skulle kolla Yamarin, Finnmaster och Nordkapp i den klassen du nämner.

 

/Jingo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AMT, Crecent och Bellla har också liknande modeller. Bara för att fylla på listan lite till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...