Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mickegus

Volvo Penta KAD 300

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Bella Falcon med en Volvo Penta KAD 300 från 2002. Problemet jag har är att kompressorn slår av vid 2700 varv och det är lite innan turbon gertillräckligt tryck. Det resulterar i att man känner en liten suck innan turbon tar vid. Turbon bytte jag förra året så den borde vara ok. Kompressorn slår till vid ca 1400 varv, borde va runt 1700 vad jag har lyckats läsa mig till. Dvs kompressorn slår till 300 varv för tidigt och av 300 varv för tidigt så det vekar som hela kurvan är förskjuten.

Någon som har haft liknande problem eller har några idéer om vad jag kan prova med att göra för att bli av med detta.

 

Mvh, Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en Bella Falcon med en Volvo Penta KAD 300 från 2002. Problemet jag har är att kompressorn slår av vid 2700 varv och det är lite innan turbon gertillräckligt tryck. Det resulterar i att man känner en liten suck innan turbon tar vid. Turbon bytte jag förra året så den borde vara ok. Kompressorn slår till vid ca 1400 varv, borde va runt 1700 vad jag har lyckats läsa mig till. Dvs kompressorn slår till 300 varv för tidigt och av 300 varv för tidigt så det vekar som hela kurvan är förskjuten.

Någon som har haft liknande problem eller har några idéer om vad jag kan prova med att göra för att bli av med detta.

 

Mvh, Micke

 

I verkstadshandboken anges att man kan justera varvtalet för urkoppling, se http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf sid 13.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men KAD 300 har inget varvtalsrelä.

Någon annan som har ide'er om vad jag kan kolla?

Mvh, Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla turbotrycket och jämför med specifikation. Om turbon är bytt så borde inte detta vara problemet, annars är det vanligt att de korroderar på avgassidan. Det innebär att spelet blir för stort mellan vägg och turbin och turbotrycket sjunker. Det är så klart viktigt att det är tätt från kompressor/turbo till motorn så inte trycker försvinner på vägen. Har haft samma problem och det hjälpte mig att åtgärda turbon och se till att alla anslutningar från turbo/ kompressor är helt täta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för det. Hur kollade du att det var tätt? Jag har kollat när motorn går med att känna om det läcker ut någonstans men inte märkt något. Hur känsligt är det? Kan man täta med något? Silikonspray?

Mvh, Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...