Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johan-z

Kylbox 12 V

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som har erfarenhet utav "billiga" 12-V kylväskor från ex Jula/Biltema som nedan?

 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kyl--och-varmeforvaring/Kyl-varmebox-14410/

 

Om man packar dessa med redan kylda varor och kanske någon kylklamp, hur mycket drar de? Har idag två 75 ah förbrukningsbatterier.

 

Idag kör jag med en inbyggd kylbox med kylklampar, funkar okej, men lite krångligt, vill dock inte lägga flera tusen på att sätta in riktigt kylaggregat.

 

Tackar!

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De drar inget... Förrän kylklampen smält.

Sedan drar den ungefär vad den är märkt med. Hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här använt liknande på bilsemester, funkar bra om man tar in den och batteriladdare på hotellrummet om kvällarna.

I båten: en ständig källa till bekymmer. Ställde ut den i sittbrunnen om nätterna för att hålla nere elförbrukningen (har 2 x75 Åh batterier) men emellanåt fick jag veva igång dieseln eftersom kylboxen käkat upp all ström. Dessutom blev den inte särskilt kall. Köpte till i år en riktig box för c:a 2500 och har inte behövt bry mig om elförbrukningen. Kallare än kylskåpet hemma blir det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå en termoelektrisk Box och kan bara konstatera att dom inte håller måttet. Fick aldrig kallare än 15 grader nu i år när det var riktig sommarhetta. Dssutom surrar dom äckligt mycket och drar mycket ström. Det enda som funkar är att stoppa in två frysta petflaskor, fryst kött och sen använda boxen som en kylbox tills dess allt fryst har tinat och det tar väl ca 1,5-2 dygn. Därefter är det nästan omöjligt enligt mig att få ner temperatur till kylskåps kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar, verkar som man får vad man betalar för i detta fallet.

 

Är nog bättre att jag fortsätter som nu då, en stor inbyggd kylbox där jag har 10-12 kylklampar.

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en inbyggd kylbox kan du ju komplettera med en kompressor. Det bir inte billigt (3 500:-), men det blir bra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat det med en billig kylbox.

Jag tycker efter två batteritömmningar som boxen åstadkom att det är välinvesterade pengar att köpa en dyr sådan som drar omkring 0,4-0,6 ampere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...