Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Totto

Polar 22 erfarenheter av denna båt?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har tröttnat på att studsa runt på vattnet i 30 knop i en stressbalja och har av någon anledning fastnat för denna nätta snipa. Finns det någon som har erfarenhet av denna båt vore jag tacksam förr all input jag kan få. MVH Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du talar om en ny båt vet jag vem som bygger den. Du får gärna telefonnummer om du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, men jag är inte villig att lägga från 250 lax på en liten snipa, även om den äroerhört läcker den nya . Jag efterfrågar synpumkter och erfarenheter av båten innför jakt på beg Polar 22. Givetvis finns det säkert andra snipor som är bättre men denna passar mitt behov perfekt samt att jag gillar formen på henne. mvh Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har ingen egen erfarenhet av modellen, men eftersom jag vet vem som bygger, och byggde tidigare så har jag hört en del. Den som nu bygger Polar har bara gjort det ca ett år, men han har tillverkat inredningsdetaljerna i ca 10 år. Dom är ganska bra. Hur det var innan vet jag inte. Jag vet inte om den förra ägaren köpte in plastskroven eller om han tillverkade dom själv, och därför vet jag ingenting om dessa är. Det jag vet är att han alltid hade ansträngd ekonomi och att han alltid försökte hålla sig till enkla och billiga lösningar. Detta har enligt ryktet gjort att en del detaljer kanske inte är av högsta kvalitet. Te.x la han inte på så många lacklager. Plywoodskivorna är i vissa fall i tunnaste laget. Jag vet inte om jag hjälpt dig särskilt mycket men som sagt, det är inga problem att få prata med han som bygger båtarna idag. Han vet nog en del om äldre Polar också. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå detta var ju intressant information (tack, tack). För att klargöra att vi talar om samma producent, jag syftar till Polar 22 tilverkat av Polar boats Arendal, Norge. De har båtar mellan 20 och 31 fot. Jag får nästan intrycket av att du talar om en tilverkning i mindre skala, eller så har jag bara missuppfattat det hela. Vet du hur hon är i sjön? att det kan finnas vissa veka detaljer är ju intressant att veta så kan jag ju kolla lite extra noga på det. och kanske hitta ett modifierat ex. MVH Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Jodå, vi talar om samma båt. Polar byggdes tidigare i Arendal, men inredningarna byggdes i mandal. Numera byggs alltihop i Mandal, men ägarna har sitt säte i Skien (om jag minns rätt) Jag kommer att besöka producenten i vecka 15. Då skall fråga om han vet hur båten är i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Du är en klok karl, förmodligen i dina bästa år! Håller med dej, Stessbalja. Nog om det. Jag har inte själv haft en Polar 22, men Polar är ju en erkänt bra båtmärke, så... Eftersom det är en norsk båt måste man leta bland de norska sidorna. Hoppas du kan läsa norska! Minitest Polar 22, http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/58c2d3a6554972a2c125685f003fc919?OpenDocument Begagnat-test Polar 22, http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/304e4f7f63df2fc0c1256f12002c8412?OpenDocument Sist men inte minst en länk som talar om hur skroiven vandrat mellan olika tillverkare, http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/8d6f27f808bb6b0cc1256d1f00352779/0f4e35dd57603d4dc125651d0060348c?OpenDocument Lycka till Mvh Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tor

Ja kloka karlar är vi väl all här på forumet eller? Tack laand, för länkarna det var värdefull läsning, norskan inget problem. blev nog bara styrkt i mitt val av båt efter denna läsning. Vad jag kunde utläsa var det egentligen inget att sätta fingret på förutom samma uppenbara påpekanden som kommer varje gång en båtjournalist testar en snipa. Fartbegränsningen, manöverförmåga etc. Underligt egentligen att dessa inbygda egenskaper ideligen påpekas. Tor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Caarlsson

Hej ! Jag har varit ägare av en Polar 22 sedan -90.Båten är från -71.Båten saknade saknade vindruta,vilket var lite obekvämt. Jag ringde återförsäljare i Kode och frågade på priset för en vindruta (14 000:-) Jag byggde en form på båten och plastade ett ordentligt dogghaus och använder båten till trollingfiske. Perfekt för mig ! Formen har jag kvar. Jag kan rekomendera dig att inhandla en Polar 20 e. 22. Hälsn. Lars i Karlstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att sakna stress baljan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den går inte fort; max sex knop. Det finns ingen toalett! - Alltså utförs behoven inom en båt som inte är avskärmad, utan tvärtom öppen förut. Men den klarar grov sjö och vakar snällt även om man måste passa såväl roder som gas. Den är utmärkt att fiska från, oavsett om det gäller pilk, dörj, nät eller tinor. Att skrovet är hållfast fick jag erfara då jag blev påseglad av en större segelbåt för några år sedan. Dess peke gick in i kapellet strax bakom förarplatsen, vilket gör att jag kan skrva dessa rader; du kan själv tänka vad som kunde ha hänt, men det fantastiska är att själva skrovet klarade kollisionen. Det blev visserligen så mycket skador att försäkringsbolaget valde att lösa in båten istället för att reparera. Det borde dock ha varit fullt möjligt eftersom endast den övre bordläggningen på styrbordssidan gick åt fanders. Jag tog mig hem 11 distansminuter från Fladen i 15 m/s efter denna händelse. Båten är bra - men inget för familjeutfärder annat än i lugna vatten.

MVH

Sven-Erik



Senast ändrad av Norgesnipa | 24 februari 2009 | 22:45



Senast ändrad av Norgesnipa | 24 februari 2009 | 22:47



Senast ändrad av Norgesnipa | 24 februari 2009 | 22:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha då fyra år senare har jag altså köpt en polar 22. Nu återstår utvärdering om den passar vårt behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Gratulerar till köpet!

Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Enda smolk i glädjebägaren just nu är kuling på västkusten. Hade planerat att hämta den i morgon för en fin färd hemåt. Jag avstår dock 42 distans i hårt väder i okänd båt. Får väl montera min nyköpta plotter (Garmin 420) i stället.

Visst är det konstigt hur man börjar köpa tillbehör så fort man bytt båt.

Trevlig midsommar på er alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu ca 400 under kölen på min snipa, snittfart 5,5 knop och jag älskar det. Favorit possition är sittande tvärs i aktern med rorkult i näven. Frugan och jag har sovit en natt i båten och... ja det funkar. Vintern går åt till att montera värme , nyttt kapell samt byta ut en del av träet till mahogny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt även om man själv inte är snipgubbe. Lycka till med renoverandet av Polar 22:an, lägg gärna ut bilder på renoveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur går det med snipan?

Köpte själv en i dag, bra bruksskick och från 1972 med en MD2b

 

Bästa/Rob



Senast ändrad av rob4u | 08 augusti 2010 | 16:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

eftersom det inte verkar finnas just en enda Polar 22 i Finland, förutom min, så gäller det att bli aktiv här i stället. Skaffade vår Snipa från Åland. Årsmodell -68, de första 39 åren puttade Trossa omkring på svenska vatten. Modellen är hartop, motorn en 22 hästars NanniKubota från 2008, och båten i sig helt strålande. 6,5 knop marschfart, förbrukning 2 l/h... Under vinter och våren blir det renovering av trädelarna i det öppna partiet. Separat wc-utrymme finns, en liten portabel bytta kommer att fixas. Den gamla vatten-WC:n är demonterad.

Sedan en fråga till er som vet och kan: Finns det något sätt att få tassarna på ett nytt Polar-emblem som ligger fast i skrovet. På vår snipa är den trasig och borde absolut förnyas i samband med vinterns snickerier. Ifall renoveringen lyckas, blir det dags för bilder. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag har just köpt en Polar 22 med en Volvo Penta disel MD2. Har letat länge efter en lämploig  snipa och kommit fram till Polar 22 är den bästa för min familj. Har tidigare ägt en Bohusjulle, Myra 17 samt för närvarande en Thoreskogs Bruk snipa. med en Albin O11.

Angående motorn i min Polar från 1974 så sa en kompis sa att det nog var en MD2B. Hur får jag reda på exakt vilken motor jag har. har försökt hitta motornr men inte funnit det.

Jag funderar att ta bort de två överbyggnadnaderna.  Är det någon  som är intresserad att att köpa överbyggnaden. Kapell ingår. Jag bor på Värmdö i Stockholms  skärgård. Pris med kapell 3000 kr

Hälsningar

Leif G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden kom inte med i förra inlägget. Bilden var tydligen för stor. Provar med ett mindre format av bilden

Leif G

post-10026579-1394237736,4476_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hur gick din renovering. Jag står själv inför samma situation som du gjorde för  några år sedan. Har just kökpt en Polar 22  1974 MD, som behöver en regäl översyn. speciellt det elektriska samt inredningen i aktern.

Hoppas att du hör av dig.

Leif G

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv köpt en polar 22. För två år sedan eller rättare sagt plastskrovet. Jag håller på att totalrenovera kommer bli en liten pärla. Är på sluttampen nu. Men billigt blir det inte trots bra kontakter. 

20171115_185101.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mosse

Jag köpte själv en Polar 22 i höstas och är i behov av lite reservdelar typ lite lister invändigt samt reservdelar till instegsluckan fram. 

 

Tacksam för tips vart man kan hitta reservdelar! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...