Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
stanil

Luta sig mot rutan

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Vator 17 och varit ute i finvädret och åkt :D varför har jag inte köpt båt tidigare?

Nu till frågan kan man sitta på fördäck och luta sig mot rutan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika varianter av den där båten. Med hardtopmodellen går det säkert bra, rutorna har ju stöd av överbyggnaden. Med sportvarianten där det bara är rutor i tunna aluminiumramar skulle jag vara försiktig med att belasta med tryck framifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns olika varianter av den där båten. Med hardtopmodellen går det säkert bra, rutorna har ju stöd av överbyggnaden. Med sportvarianten där det bara är rutor i tunna aluminiumramar skulle jag vara försiktig med att belasta med tryck framifrån.

ok tack. jag har ht:n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min bror växte upp med en Uttern 510 HT.

Den sprack rutorna på två gånger när någon satt med ryggen mot dessa. Båda ggr det hände var båten i planande fart,gropig sjö eller svall.

 

Nu är det ej samma båt märke men(men konstruktionen är liknande) jag antar att beroende på hur tung personen på fördäck är så får rutramen en viss spänning,så vill det sig illa kan rutorna spricka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Vator 17HT och jag skulle aldrig tillåta att någon befann sig på fördäck i planingsfart. Bara en tidsfråga innan någon åker överbord pga ouppmärksamhet och överraskande svallvågor och sedan blir överkörd.

 

I låg fart eller vid stillaliggande är det helt ok. Jag skulle tro att rutorna håller om man lutar sig mot dem men jag brukar inte sitta där själv. Jag tror det blir lite halt så att man glider ner och det blir ju obekvämt.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...