Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
alexliljengren

Flipper 640 dc erfarenhet och råd?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har funderat ganska länge på en dc i 6,7 meters klassen och har kommit fram till att Flipper 640 dc är en ganska så fin båt. Verkar som den går bra i sjön och bra kvalitet dock inte diesel som ja gärna hade haft. Men nu undrar ja om de är någon som skulle kunna ge lite erfarenhets tips om vilket utrustning hur många hästar räcker osv eller ge andra tips på andra 6-7 meters dc. Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag menar den nya Flipper 640 dc som kom förra året, förlåt för oklarheter

Men nu är det något du kan om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kanske redan hittat den tråden, men det finns en om 670 dc om du söker. Eftersom modellen är ny så kanske det inte är så många på forumet som har en. Det finns däremot ett antal trådar och ägare till Yamarin 64/65 dc här, som är en liknande modell - de verkar vara nöjda överlag. Den båten brukar ha 150-225 hk, kan tänka mig att det är något liknande som ska till på Flippern. Finnmaster har väl också någon modell som kan vara med i urvalet, säkert många fler också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha har inte sätt den tråden om 670 men Tack så mycket ska checka in den. Trodde kanske att någon hade slagit till och köpt en, tycker att de är en5j så oerhört fin båt. Har tittat på finnmaster 68 dc om det är den du menar, och den är snygg och så men det känns som 640 har högre kvalitetskänsla och smartare planlösningar men tack för svaret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj jag menar den nya Flipper 640 dc som kom förra året, förlåt för oklarheter

Men nu är det något du kan om?

Tja Flipper 640/666 HT/Flash/535/570/575/Flying/Fishermen: kan jag det mesta om men inte den nya 640 dc

 

(jag håller med dig den är riktigt snygg har du sett den nya HT´n också 640/666? )

 

eftersom den är så ny, har för mig att den kom för 2 år sedan men men, så finns det inte många än som har tillräcklig erfarenhet av den skulle jag tro, den kommer förmodligen inte att tillverkas i mer än 3000 ex men det är ju klart Flipper ingår ju i Aquaboat tillsammans med Bella så vem vet.

 

Men jag lägger en web adress här så kanske du får lite mera info, hoppas det kan hjälpa.

 

Med vänlig hälsning

 

http://www.flippermarin.se/Flipper/640-DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det: motorstyrkan är satt till 150 rek, men när det gället Flipper så kan man nog öka till 200-225 utombordare, deras inombord har aldrig varit bra sedan dom hade pentan men nu sedan 666 så har dom ju mercruiser så där blir det tufft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med dig. Flippern är verkligen en mycket grann båt att se på och verkar vara av hög kvalitet. Tyvärr har jag också bara tittat och suttit i den så jag har inga erfarenheter av den. Känns som om den förtjänar åtminstone 150hk och då är säkert EFI:n med 3 liters slagvolym ett bra val.

 

Skulle jag köpa den båten, skulle jag nog se till att passa på att välja till den extra utrustning som man tror kommer till pass - om plånboken räcker till :)

 

Hoppas att någon som har båten ser tråden och kommer med lite mer info, men de är kanske ute och åker i det sköna motorbåtsvädret som är nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej så minst 150, bra och veta, när det handlar om extra utrustning så kanske man bara ska gå på så mycket man kan, som du säger. Nu får man väl bara hålla tummarna för att någon lycklig ägare ser detta och ger mer bra information, skulle vara kul och höra mer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört min 640dc första sommaren nu! Helt suverän båt som jag har 150hk Mercury på och den svarar klockrent! Kan verkligen rekommendera både båt och motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej.

 

Vi köpte en Flipper 640 dc med Mercury F150 i höstas och sjösatte den nu i vår. Den har i princip all utrustning förutom värmare och vattenskidbåge.

 

Vi är mycket nöjda med båten. Vi bor på sydkusten och har öppet hav. Den går bra i sjön, känns väldigt trygg även när det är lite mer vågor. Tycker nästan att den går bättre när man går lite fortare i dåligt väder, 25-28 knop jämfört med 20. Planingströskeln är nästan omärklig, båtens för lyfter sig inte speciellt mycket när man går upp i planing vilket upplevs som bra. Dock är den lite bökig när man backar. Den vill inte räta upp sig efter motorn utan man får ställa motorn i den riktningen som man vill backa åt och så följer båten efter som en blöt vante. Misstänker att det har att göra med skrovformen. Kan vara lite irriterande när man ska lägga till och kommer lite snett och vill göra ett nytt försök. Upplever den också som lite mer vindkänslig än vad jag trodde att den skulle vara. Ute på sjön har vi absolut inget att anmärka på. Går mycket fint med Mercury F150. Toppar på c:a 37-38 knop. Mycket bra mellan 20 o 30 knop. Kvalitetskänslan är mycket hög. Har även fått det påpekat av flera som tittat i båten. Allt sitter fast, materialen är fina och kapellen är bra.

 

Vi har sovit i den två ggr, ena gången med några kompisar, vi var då fyra st i båten och det fungerar om det är en natt eller två. Utrustningen är följande med en kort kommentar:

 

Har båda kapellen. Hamnkapellet är bra när man har båten på trailer som vi har. 

Teakdäck. Ser snyggt ut och halksäkert. Gillar det.

BB vindrutetorkare. Känns ganska onödigt.

Dubbelbatteri. Ett absolut måste om man ligger ute en natt eller två. Ffa om man har kylskåp.

Kylskåp. Väldigt uppskattat av oss. Använder det i princip varje gång vi ska ut en lite längre sväng.

Trimplan. Använder de sällan. I princip bara om båten ligger snett.

Toalett. Känns bra att ha det men har aldrig använt den.

Vatten och vask. Bra att ha men störigt med att knappen på vår båt är så långt bort att man inte står vid vasken när man ska sätta igång eller stänga av den.

 

Kan absolut rekommendera båten! Lycka till!

 

// Anders

Redigerad av A_Wagner

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...