Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
eembretsen

Gasol, hur svårt kan de va?

Rekommendera Poster

Ska långfärdssegla. Gasoltuberna i Sverige har inte samma koppling som i resten av världen. Men det måste väl finnas någon övergång mellan tuben och påfyllningen ??
Gasoltuberna är av modell 2012. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de flesta bloggar som långfärdsseglare gjort, som jag läst, verkar man ha bytt flaskor?

Några åker iväg till något industriområde där de kan få flaskorna fyllda. Och några få verkar ha samlat på sig adapters som passar de svenska flarrorna plus de övriga de köpt under resan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med husbils och husvagnsfolket, de har koll på vilka kopplingar och adaptrar i Europa och runt Medelhavet........många av dom fyller sina flaskor istället för att byta in dom på svindyra mackar.....

 Övriga världen borde väl långseglarfolket ha koll på.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i medelhavet i 3 år med båt.sen har vi åkt med husbil

I flera år

Jag har inte kunnat fylla några flaskor.Jag har fått köpa nya

När vi åker husbil så har vi tyska flaskor

Tyska flaskor går det att fylla i Sverge men det är dyrt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasol kan vara hur svårt och krångligt som helst ena gången och hur enkelt som helst andra gånger.

 

I Europa (som vi lämnade dec -13) är det i dag snudd på omöjligt att få svenska t.ex P6 påfyllda. Har du en nyare flaska i komposit ska det gå bra. För att vara på den helt säkra sidan, använd Campingas flaskor, de byter du tom mot full.

 

I Karibien (där vi är nu) måste du se till att ha en övergångsnippel med dig. Oftast så har gasolställena en nippel, men det är bra att vara förberedd med en egen.

På Trinidad hade t.ex nippel till en svensk P6 men inte till campinggas flaskorna.

 

Det finn info på www.fogas.se, Tips och Råd och Gasol utomlands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker de flesta verkar klara sig med tyska Campingaz i Europa utom i Spanien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spanien är mycket speciellt när det gäller gasol. Vi lyckades varken fylla eller byta våra Campinggas varken på spanska fastlandet eller på Kanarieöarna. Inte ens i Las Palmas gick det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahah, gör bara inte som vi gjort! Letade överallt hemma efter Nya gasolflaskor "fabriks nya" eftersom dom ska hålla och vara pålitliga länge, tills vi insåg att dom är helt värdelösa utanför Sverige. Så nu har vi 2 tomma svenska flaskor och 2 fulla tyska flaskor och nya kopplingar som inte passar på vår spis/ugn om jag inte moddar insuget =) / El Capitano i landet Holland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...